Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar äta sand?  (läst 17909 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kycklingar äta sand?
« Svar #20 skrivet: 11 jul-10 kl 17:29 »
Ja, jag har sand från första början.

Men jag blir lite nervös när du skriver att du kommer att ha dem utomhus dygnet runt snart?! Har ni inga rovdjur i närheten?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 11 jul-10 kl 22:54 »
mina knaprar i sig sand korn från tredeje dagen

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #22 skrivet: 15 jul-10 kl 08:55 »
vi har kol/jord och sand ute i burarna naturligt. Kol har vi i väggarna i hönshuset och det ramlar ner. De älskar att ligga och rulla i det och håller fjädrarna fri från ohyra.

Har haft sandbad i kattlådor från första början.
De älskar att strutta runt där och rulla sig.

Har de inne i hönshuset.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 15 jul-10 kl 10:22 »
dom är givetvis inomhus  i hönshus på natten.  Men alla ni som skriver att ni har sand , vilken sorts sand använder ni?  Jag har läst på fler ställen att dom inte behöver sand när dom har utevistelse.  Men ja ger dom gärna ett sandband som dom kan ha stående bara  ja vet vilken sort ja skall välja?

Om ja lägger det i en balja kan dom ju välja om dom vill bada eller äta.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 15 jul-10 kl 10:33 »
Jag har läst att det inte ska vara alltför finkornig sand, tex undulatsand, för det kan ge problem med krävan om de äter det. Så lite grövre sand, med lite varierande storlek är nog det bästa, då kan de både bada och äta utan problem.

Mina höns är frigående, så de har ingen sand i nuläget, men till vintern ska de få en balja, då kan de ju inte vara ute lika mycket, och ibland är det ju snö, även här i Skåne (fast som förra vintern hoppas jag att det aldrig blir igen, fy för vintern. Jag gillar ju odling och djur, båda är svåra att hålla på med när det är mycket snö...).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inge Vidare

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 jul-10 kl 16:57 »
Köp ett lass med mursand och du kan använda det som bottenströ i hönshuset. Inget strul med sågspån/kutterspån som lägger sig precis överallt. Jag tycker sand är det naturliga underlaget för höns. Hönsen pickar i sig det de behöver.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 21 jul-10 kl 18:08 »
Fast det beror på vilket material det är i golvet. Har man gjutet golv så är sand utmärkt som strö, har man trä eller plastmatta är det mindre lämpligt, eftersom det slipar golvet...

Sen är inte all grus bra, jag provade med sådant de avjämnar grusvägar med, det dammade, torkade dåligt om det spilldes vatten i det, var svårt att städa bort osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

saraviktoriad

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 24 jul-10 kl 16:21 »
Mina struntar fullkomligt i sanden som ligger i rastgården, har aldrig sett att de sandbadar. Måste ha ena riktiga skitgrisar till höns  ;)
Klart det går att leva och bo som på landet, samtidigt som man bor i Sveriges huvudstad. Eller ja, snarare strax utanför så att barnen, katterna och åsbohönsen kan strutta runt fritt i trädgården samtidigt som jag förvandlar den till drömmarnas trädgård!

evel

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 06 mar-11 kl 10:55 »
Hej,

Första kläcket  8)

Behöver kycklingarna sand/grus? 
Har för mig att jag läst att sand med snäckskal inte är bra då det kan bli för mycket kalcium för de små, men är det vanlig lite grövre (fint) sand som gäller då?
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #29 skrivet: 07 mar-11 kl 14:03 »
Det beror på vad du ger dom för mat...

Snäckskal behöver dom inte före dom börjat värpa.. ska ersätta den kalk som försvinner med äggen..

Ger du allfoder eller liknande så behöver dom inte grus..
.. men om du ger hela frön eller hel säd så behövs det..

Jag ger allfoder första veckorna, sen blir det allfoder och sädeskross till kycklingarna.. då får de oxå tillgåmg till grövre sand.

Som vuxna blir det hela sädeskorn och allfoder, fri tillgång. Då har de oxå snäckskal och sand/grus blandning.

Gruset/sanden används i muskelmagen för att "mala" kornen.. misstänker att även snäckskalen krossar fint  ;D
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Znibban

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 27 maj-11 kl 07:09 »
Kom att tänka på en sak. När börjar man ge kycklingarna sand till krävan?
har dem i en kartong för att få bästa värme med värmelampan. De står på tidningar.
De får startfoder och hackat grönt + friskt vatten. När börjar man ge sand? Hur gör ni?
De är 2 veckor idag och växer så det knakar! Har snart fått alla vingfjädrarna!

nina77

• Hälsingland
« Svar #31 skrivet: 27 maj-11 kl 09:15 »
jag trodde att startfodret innehöll allt dom behöver inkl sandkorn? men jag kan ha fel? Mina har heller inte fått sand och de lever o mår bra

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 maj-11 kl 09:28 »
Det är inte sand i startfoder eller annat foder.

För övrigt mal hönsens muskelmage hel spannmål alldeles utmärkt utan sand.

http://www.slu.se/PageFiles/7724/FODERKOMPENDIUM%20-%20Fodermedel%20och%20foder%20till%20v%C3%A4rph%C3%B6ns%20och%20slaktkycklingar.pdf

Sirpa

• -
« Svar #33 skrivet: 27 maj-11 kl 10:00 »
Kom att tänka på en sak. När börjar man ge kycklingarna sand till krävan?

När det gäller kycklingar så enda gången som man behöver ge dem grus är när de har tillgång till korn/vete etc.
Små kycklingar som ges kycklingfoder eller kokta ägg behöver inte grus.
Höns och Liljor i min trädgård.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #34 skrivet: 27 maj-11 kl 12:07 »
Jag tycker ändå man ska kunna erbjuda sina kycklingar sand för hade de gått ute i det fria har de ju den valmöjligheten att kunna picka i sej sand om de vill. Lika självklart som att ge dom gräsklipp.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Znibban

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 30 maj-11 kl 08:50 »
Tack alla snälla erfarna kycklinguppfödare! jag satte in en liten skål med sand och den slök direkt. Jag ger de bara lite nu.
« Senast ändrad: 18 nov-12 kl 08:23 av Sirpa »

Djuptorp

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 03 jun-12 kl 09:16 »
Hej
Jag har fyra silkeskycklingar, de verkar ha det bra men jag funderar när ska man ge dem snäckskal och sand? de är ca 3-4 veckor gamla. de börjar få fjädrar och de har börjat "utmana" varandra lite granna. de verkar trivas som bäst i 25 grader är det varmare går de ifrån lampan. är det bra?
hej så länge och tacksam för svar

karsan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 03 jun-12 kl 18:32 »
Jag skulle ge dem sand  redan nu.  Ge sand i ojämna storlekar, så kan de själva ta lagom stort. Snäckskal behöver de inte förrän de bärjar värpa vid fem-sex månader.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 11 jun-12 kl 19:20 »
Sand har jag ibland på botten i buren då kycklingarna är "nya".
Mina höns har alltid till gång till sand.
Snäckskal som skrivits ovanför när de börjar att värpa.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare (1 dolda)
Willeryr, borsdorfer, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser