Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytterdörr och murstock  (läst 1645 gånger)

EmJa

• Gäst
Ytterdörr och murstock
« skrivet: 30 jul-07 kl 17:29 »
Äsch, nu har jag jagat runt på nätet en bra stund efter svar på ett par frågor, men inte är jag klokare för det!!
Kastar ut båda här, det brukar hjälpa :)

Vår ytterdörr på baksidan är helt kass - gammal, skev, hänger snett, och är helt oisolerad. Var på ett byggvaruhus idag och frågade, men de verkade inte tycka att jag var riktigt klok. Är ju ett gammalt hus, så måtten är inte direkt standard ;D Fanns tydligen inte att tillgå, annat än specialbyggda, och då skulle det gå på ca 10000!!!  :-X
Så nu är frågan: Vad har vi för alternativ? Varit på byggåtervinningen och kollat, men de hade bara skräp... Vill inte vänta så mycket längre, för hösten närmar sig.

Den andra frågan gäller murstocken inne. Den är godkänd att elda i och så, men den är förskräckligt ful!! Ser ut att vara cementputs eller nåt. Sprucket, grått, nedrasat på sina ställen. Dessutom har det i vissa rum varit tapetserat över, och i ett rum har de satt igen ett hål efter en kamin, och det är verkligen ingen snygg "lagning".
Så vad kan man göra åt det? En vän sade att det är ganska lätt att knacka ner den gamla putsen och lägga på ny, men hur gör man???? aldrig pysslat med sånt förr, så jag känner mig helt nollställd.

Hoppas Ni har en massa bra tips :)

TW

• Finland
Re:Ytterdörr och murstock
« Svar #1 skrivet: 31 jul-07 kl 08:37 »
Att hitta en begagnad ytterdörr är svårt för de far illa av väder och vind.
Vad är yttermåtten utanpå karmen?

Nu är jag ingen murare, men jag har rappat litet.
Jag skulle försöka med ett kalkcementbruk. Man blandar sand och vatten och kalk och låter det stå och dra några dagar i en någorlunda  lufttätt övertäckt bunke på frostfri plats. Sedan slänger man det i blandaren igen och blandar i cement och sedan lite mera vatten till rätt koncistens vartefter man behöver bruk.
Numera blandar man ofta alla ingredienser på en gång, men man får ett klibbigare bruk om det får dra, så det är bättre för oss amatörer. Sanden måste ha lämplig grovlek och vara siktad för att få bort alla grövre gruskorn.

Jag skulle knacka ner det mästa av den gamla rappningen och rappa om.
Skvätta på litet vatten någon timme på förhand så ytan blir fuktig och inte drar fukten ur bruket. Man börjar med att slå på lodräta ränder som man trycker fast en 1x2cm träribba i som linjal. Man ställer in linjalerna så rappningen blir så rak som möjlingt, och någorlunda jämntjock. Sedan väntar man en stund så bruket bakom linjalerna hinner härda litet. Sedan kastar man på bruket med slev och drar av längs linjalerna med en bräda. Sedan tar man bort linjalribborna och fyller spåren och jämnar det man fyllt med sleven. Då passar man också på och bättrar alla små misstag. Sedan river man rappningen. Man gnuggar med cirkelformiga rörelser med en polyuretanbräda. I trånga hörn där brädan inte går in kan man i nödfall riva med en frigolitbit.

Storpojkarna rappar ofta mindre ytor på fri hand, utan linjaler, men det är väl svårt för oss amatörer.

Jag hoppas det här hjälper.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Pianja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 aug-07 kl 02:16 »
Hej,
Mina gamla pardörrar hade också gett sig. Köpa nytt är inte att tänka på, för som du säger, måtten är inte direkt standard. Min far byggde nya. Massa jobb, mycket tid och kräver kunnande. Jag är tacksam, för ekonomin tillåter inte snickeribeställningar.

Här satt ett mjukt kalkbruk på murstock och i spiselvrån. Lätt att knacka ner. Det var det skorstenskillen jag snackade med rekommenderade också. Annars är det väl bäst att använda samma bruk som redan sitter, om du ska laga. Ta med en flisa till affären så kan de nog berätta vad det är.
Att putsa är inte så krångligt. Blanda till havregrynsliknande konsistens. Vi blandar i en spann efter hand, så små mängder att det inte hinner bränna. Då behövs ingen blandare, det räcker med en visp på borrmaskinen. Vattna det som ska putsas genom att stänka på ytan med en stor borste och släng på bruket med slev. När det börjar torka, få en konsistens som är hanterbar, släta till det med en rivbräda. Stänk det putsade igen när det börjar bränna, det ska torka långsamt så håller det bättre.
Lycka till! :)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 aug-07 kl 22:46 »
Köp C-bruk så slipper du att blanda sand och cement. Tillsätt bara vatten till lämplig konsistens.
If it doesn't work, chrome it!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 04 aug-07 kl 11:53 »
Kolla med några lokala snickerier och hör vad de ska ha för att göra en dörr till dig. Har fått dörrar gjorda till vårt hus och det var betydligt billigare att få dem gjorda hos snickeri än att köpa standarddörrar i standardmått som inte passade huset.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser