Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödfärg, Takläggning o golvläggning.  (läst 7262 gånger)

Sheepgirl

• Dalsland
Rödfärg, Takläggning o golvläggning.
« skrivet: 27 jul-07 kl 00:24 »
Har nyss byggt klart ställning, vi ska lägga enkupigt lertegel på vår gamla Dalslandsstuga. Har ställning på ena sidan så vi får nog ta en sida i taget. Har sticketaket kvar under, ska lägga oljehärdad masonit  över och spika i de lodräta läkten. Då blir ju den lite "vågig" sen taktegelläkten på . Hade först tänkt såga grövre taktegelläkt för att de inte skulle forma sig efter masonitens vågor, men de lodräta läkten sitter med 50cm mellanrum så nån sa att det kommer att hålla bra ändå! Synpunkter???? Ligger enkupigt bra?
Målade en vägg ifjol - är redan svarta fläckar. Kan man tvätta med målar tvätt på Falu rödfärg? Tänkte om man kan döda bakterierna. Tydligen finns inget man kan blanda i färgen heller Linolja är ju bara mat åt bakterierna???? ???
Sen ska ju golvet in också, ska gjuta en sockel runt spismuren och gjuta en mur i mitten och ev innaför grundmuren. Tips och råd tack!! ;D
"A ship lays safe in the harbour,
but that´s not what a ship is built for"

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Rödfärg, Takläggning o golvläggning.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 12:36 »
Har bara lagt tvåkupigt tegeltak så jag vet inte hur det funkar med enkupigt; kan dock tänka mig att det kan vara lite mera pyssligt att lägga enkupiga pannor. Ojämnheter i taket kan göra det ännu svårare att få teglet att ligga rätt och passa in i varandra, men är nog svårt att undvika om man har ett gammalt hus, om man inte väljer att räta ut taket helt och hållet...

Men jag hade bitit i det sura äpplet och tagit bort sticketaket om ni ändå ska lägga masonit ovanpå! Då borde det också lättare att få masoniten och läkten att ligga jämna.

De svarta fläckarna låter som mögel, vilket låter lite konstigt om ni målat med falu röd, som just gör att träet kan andas. Är det överallt på huset eller bara på vissa ställen där det samlar sig fukt? (som t ex under ett skärmtak eller vid en veranda).
Tror spontant inte att det går att tvätta med målartvätt på falu rött - men ni kan ju försöka. Berätta gärna hur det går! :)
Why be normal when you can be yourself?

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-07 kl 13:37 »

Målade en vägg ifjol - är redan svarta fläckar. Kan man tvätta med målar tvätt på Falu rödfärg?

Halaj!

Nu är jag inte 100 % säker, men är inte målartvätt sådant man använder innan man målar en yta?
Man får en väldigt matt yta som färg fäster bra på. Om det är så så avråder jag starkt från att använda målartvätt.
En bättre lösning borde vara fasadtvätt. Finns säkert på närmaste Biltema/Bauhaus/Jula mfl.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jul-07 kl 14:10 »
Länk till Folksams färgtest:

http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest_utvardering.htm

Alla färger hade mer eller mindre mögelväxt på sig. Om det inte är mycket mögel på väggen skulle jag inte oroa mig. Se hur det ser ut nästa år.

På taket skulle jag satsa på lite grövre strö- och bärläkt. För övrigt tycker jag er plan ser helt vettig ut.

ninni

• Ninnis Trädgård på Österlen
    • Skåne
    • ninnis trädgård
« Svar #4 skrivet: 29 jul-07 kl 00:01 »
hej,som svar på mögelfläckar,jag skulle tvätta med boraxlösning och måla om ,inte vänta ett år till
En Permakultur trädgård med hög självförsörjningsgrad av grönsaker och frukt, en gård med kollektiv familjekonstillation; vi började bygga upp gården 2005 efter 10 års letande i hela Europa,idag är vi separerade med varsitt hushåll,för vår och våra 2 barns skull. välkomnar praktikanter etc mars-okt.

trädman

« Svar #5 skrivet: 29 jul-07 kl 23:29 »
Har bara lagt tvåkupigt tegeltak så jag vet inte hur det funkar med enkupigt; kan dock tänka mig att det kan vara lite mera pyssligt att lägga enkupiga pannor. Ojämnheter i taket kan göra det ännu svårare att få teglet att ligga rätt och passa in i varandra, men är nog svårt att undvika om man har ett gammalt hus, om man inte väljer att räta ut taket helt och hållet...

Men jag hade bitit i det sura äpplet och tagit bort sticketaket om ni ändå ska lägga masonit ovanpå! Då borde det också lättare att få masoniten och läkten att ligga jämna.

De svarta fläckarna låter som mögel, vilket låter lite konstigt om ni målat med falu röd, som just gör att träet kan andas. Är det överallt på huset eller bara på vissa ställen där det samlar sig fukt? (som t ex under ett skärmtak eller vid en veranda).
Tror spontant inte att det går att tvätta med målartvätt på falu rött - men ni kan ju försöka. Berätta gärna hur det går! :)

Har mycket svårt att se poängen i att ta bort "sticketaket" eller spåntaket som det kallas i dessa trakter. Det är ett väldigt skräpigt arbete till ingen nytta som jag ser det. Taket blir knappast mindre skeft av att man tar av spånet. Vill man ha ett plant och rätvinkligt tak kräver det större justeringar.

Tycker er plan för taket verkar bra. Har själv använt lite kraftigare tegelläkt eftersom ströläktavståndet styrdes av den underliggande konstruktionen (cc ca 1m) Gammalt handslaget enkupigt tegel blir nog mindre "tätt" för löv och andra inblåsande saker än ett tak av modernare tvåkupiga pannor. Därför är det bra om spalten under tegelläkten håller sig öppen så det inte blir dammar som samlar fukt. Det är inte lika lätt att lägga gamla enkupiga pannor som nya betongpannor eftersom de inte går att skjuta med i längsled på samma sätt utan att klippa av hörnen. Men särskilt svårt är det inte och det är nog lättare att parera för vågiga och ojämna tak med enkupigt tegel eftersom det går att justera lite med överlappet även i sidled..

hasteus

« Svar #6 skrivet: 11 aug-07 kl 12:41 »

Falu rödfärg: Finns troligen inget behov att tvätta, detta året var extremt när det gäller fukt och elände, vänta lite istället så kommer möglet ramla av när vädret blir torrare. Hela poängen med traditionella färger är att de är ett offerskikt som går sönder före väggen, dvs slamfärgen ytslits långsamt under åren och möglet faller nog bort.  Målade själv förra året (och i förra veckan) men har inte haft några problem (norra Dalsland, södersida).

Om du inte målar nytt med rödfärgen så försvinner ju de mesta möglet och ev feta ytor när du borstar väggen. Falu rödfärg har ju ingen blank yta som skall tvättas ren, desstom tvättar du bort färgen om du blöter upp med fasadtvätt och går på med en borste.

Varför använder man annat än slamfärg?
Linoljealkydblandning på husfasad 10X4m, dvs algtvätt, skrapa, olja, grundmåla, 1:a strykning och 2:a strykning tar 2 personer 6 dagar  
Nu en ladufasad på 4x20 meter med rödfärg, 2 personer borstar i 2 timmar med stålpisavakvastar och målar i 4 tim, klart.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-07 kl 22:03 »
För att undvika mögelbildning vid målning med Falu rödfärg bör man blanda in Boracol i färgen. Lämplig dosering är 1dl Boracol till 10l rödfärg.
If it doesn't work, chrome it!

signe

« Svar #8 skrivet: 07 sep-07 kl 13:38 »
Jag tror att mögel på Falu rödfärg beror på att det är linolja i färgen. Numera använder vi bara Falu ljus utan linolja. Den täcker dessutom mycket bättre tycker jag (högra pigmenthalt) men är dyrare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-07 kl 14:42 »
Jag tror snarare att det är mjölet som möglar.

signe

« Svar #10 skrivet: 02 okt-07 kl 16:23 »
Efter att ha gjort dumheten att stryka på vanlig "billig" linolja på några fönsterkarmar och sett hur de "möglade" på några månader så är jag övertygad om att det är linoljan som är boven. Nu har jag köpt dyr kvalitetsolja och ska jämföra resultatet.

Pianja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 okt-07 kl 16:34 »
Var inte anledningen till att man gick ifrån enkupigt tegel just att det inte låg så bra? Men snyggt är det. Helt värdelöst kan det ju inte vara heller, det användes ju länge. De dalslandsstugor jag tittat närmare på har haft skiffertak. En annan kostnad, men fint.  :)
Här ligger sticketaket kvar under den fantastiskt snygga eterniten.  ::) Det gamla taket verkar inte störa på något sätt, så att plocka bort ert låter som onödigt arbete. Det är ju så tunt ändå.

Har också varit med om att rödfärgen möglade bara på någon månad. (Äkta falurödfärg) Men det var förra hösten och vädret då var ju inte bättre än vädret i somras. Har fortsatt måla med rödfärg, nu Tranemos, och det som målades i våras håller sig fint. Blandade i Atamon och bad till alla tillgängliga gudar. Verkar funka.  :)
« Senast ändrad: 02 okt-07 kl 16:35 av Pianja »

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 okt-07 kl 19:27 »
Blandade i Atamon och bad till alla tillgängliga gudar. Verkar funka.  :)
Att gudarna om man har tur är nådig kan ju hjälpa.
Men vad är och vad gör Atamon  ???

....

Största problemet med enkupiga tegelpannor är nog att snön kan drivas under dem.
Men ändå är de snyggast,
och med ett tät undertak (papp, deltamax, ...) är faran med snön försumbart.  ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 okt-07 kl 19:33 »
Men vad är och vad gör Atamon  ???

Natriumbensoat och socker. Avsett som konserveringsmedel för sylt. Det förhindrar förstås mögel i målarfärg också; lämnar inga garantier för långtidsverkan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser