Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vävning mm. olater  (läst 2410 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Vävning mm. olater
« skrivet: 26 jul-07 kl 12:13 »
Läste om att det ska forskas på det området. Tycker jag är ett bra initiativ.
 Även om jag själv inte är drabbad, det finns inte hos travhästar, men har sett ridskole hästar stå o väva o krubbbita dagarna i ända. Jättehemskt!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
Re:Vävning mm. olater
« Svar #1 skrivet: 26 jul-07 kl 12:40 »
Även om jag själv inte är drabbad, det finns inte hos travhästar, men har sett ridskole hästar stå o väva o krubbbita dagarna i ända. Jättehemskt!
Nu protesterar jag lite ;)
Vi fick hem en varmblodstravare som vävde som en galning.
Botemedlet var halm i boxen att plocka med och mycket utevistelse. :)
 Visst är det bra att man forskar! Men för det allra mesta beror det nog på uttråkning, för lite grovfoder att äta och för lite hagvistelse.
                               Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-07 kl 12:45 »
skulle nog också vilja påstå att många hästar med sådana olater mår psykiskt dåligt, uttråkade, stressade, mm.. ut med pållen i hagen och låt den GÖRA saker, det är mitt recept ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-07 kl 14:10 »
Ah, då måste jag kanske korrigera lite.. AKTIVA travhästar då som tränas för trav.. Det är det jag är uppväxt med och jobbat med i hela mitt liv och aldrig sett en minsta tendens till sånt. F.d. travhästar kanske kan få sånt när dom inte tränar längre??

Ja, ja jag tycker också att det borde vara enkelt att bota sånt, men det är därför jag tycker forskningen är så bra, det kanske höjer folks medvetande om problemet, det är ju inte värdigt liv om djuren ska vara så uttråkade!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Elektra

« Svar #4 skrivet: 26 jul-07 kl 17:36 »
Det är betydligt vanligare med stereotypt beteendende hos hästar som står i träning på hög kraftfodergiva och liten utevistelse än andra. Hästar som får gå i hage, motioneras och har mer än fyra boxväggar runt omkring sig löper liten eller ingen risk att börja med krubbitning, vävning och boxvandring. Hästar som står på typ Solvalla och Täby med lite eller ingen hagvistelse och stimulans löper hög risk att börja.

Beteendet smittar inte heller, utan det är dålig miljö som utlöser "problemen" och det är svårt eller närapå omöjligt att bryta vanan om den väl är befäst. Hos många krubbitare har det visat sig vara magsmärtor och det kan fungera med medicinering för att de ska bli bra och sluta krubbita. :D
« Senast ändrad: 26 jul-07 kl 17:37 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-07 kl 18:04 »
Ok,nu hade jag inte tänkt att denna tråd skulle handla om jus om travhästar har psykiska ovanor eller inte ..Men kan nu inte låta bli att undra om du Elektra har jobbat med travhästar på Solvalla? eller någon annan bana för den delen??
Det har jag o har då ALDRIG stött på en travhäst med sånna ovanor.  Däremot är det inte sagt att det inte kan finnas, men jag tycker nog att jag har god överblick efter att ha jobbat hos en av Sveriges största (solvalla) tränare samt en mängd andra travstall och även drivit egen tränar rörelse.

Däremot hade jag praktik en gång i min ungdom på en pytteliten ridskola långt ute i skogen där det fanns en krubbbitare o en vävare (den sistnämnda dock en privthäst) samt diverse ridläger jag deltagit i som barn, det var inte alls ovanligt.. Jo,min hopp ponny jag hade som liten vävde tydligen hos förra ägaren men jag såg aldrig något av det.

Det är lite det jag tänkte på som du skriver Elektra att det kan vara tex. magsmärtor som orsakar probemen och det tycker jag är bra att dom nu lägger ner tid o krafft på att forska i detta, då kanske fler hästar kan få hjälp med det!

Elektra

« Svar #6 skrivet: 26 jul-07 kl 21:37 »
Jag har kontakter i travbranschen sedan drygt 25 år tillbaka, även om jag inte jobbat på Solvalla. Jag har inte heller jobbat på Täby men har kontakter i galoppbranschen och ägt både fullblod och kallblod. Jag har varit med både egna och andras hästar på klinik på Solvalla, Ulltuna, Täby och Strömsholm. Jag har skakat tass med bl a Ove Wattle, Anders Darenius, Gunnar Nilsson och Roneus för att nämna namn... Jag har kört varmblod, kallblod och halvblod, ridit hoppning, dressyr och terräng och äger egna hästar sedan 22 år tillbaka. Jag var på mitt första ridläger när jag var åtta år och satt på min första häst, morfars, innan jag var året gammal.

Vad har nu det med hästars olater att göra, huruvida jag jobbat på Solvalla eller inte? ??? Jag ska nu efter jobbet ikväll, 22.00, åka 5 mil för att mata ett moderlöst föl, kolla ett sår på min unghäst och sedan köra ca 10 mil åt andra hållet för att komma hem till sängen. Inte för att det heller har något med tråden att göra. ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jul-07 kl 22:33 »
Nej nej, ta det inte personligt! Jag bara undrarde om det var en teori om att hästarna på Solvalla hade olater eller om du VISSTE att dom hade.

Ja,ja, jag har nog haft samarbete med dessa veterinäner och några till som du nämner..Men inte var detta en skryt tråd inte  ;)

Fler åsikter om olater, jag tycker det är intressant?

loa

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 20:26 »
Det senaste jag har läst om krubbitning och vävning och liknande är att ärftligheten är en starkare faktor än man har trott innan. Hästarna ärver en känslighet för viss belastning, tex stressig/trist miljö, men också en mottaglighet för hur att hantera sin situation. De har lättare att finna tröst i ett visst beteende.

För min del uppskattar jag vidare forskning i det här eftersom det nog lär behövas en hel del sådan innan vissa människor kan ta till sig de möjligheter som faktiskt finns för att förekomma symptom på att hästar mår dåligt.

Elektra

« Svar #9 skrivet: 27 jul-07 kl 23:29 »
Då missförstod jag dig helt. :-[ :D

Jag håller med om att det är intressant och att det behövs forskning, som kopplingen magproblem och krubbitning visste man ju inte om tidigare, men å andra sidan när man tänker på djuret häst så förstår man ju att en grovfoderomvandlare inte mår varesig fysiskt eller psykiskt bra av att stå på hög kraftfodergiva, lite stråfoder och lite eller ingen utevistelse med artfränder. :P

Nu tror jag ju att travare som grupp är mer förskonade än många galoppörer och privathästar i synnerhet i storstadsregioner, då det är betydligt vanligare att man ser travare i hagar även om de inte går i grupp, än vad man ser många ridhästar och galoppörer göra. :-\

Djur är individer precis som människor och visst finns det ärftliga orsaker som gör att man hanterar stress olika, tyvärr finns det ju även ungdjur som befäster olika typer av olater i vad som till det yttre kan verka vara idealiska miljöer. Där får man nog kanske titta lite närmare på vad det är för hästar man avlar på. ??? "Bara" för att det har könsorgan betyder det ju inte att det hör hemma i avelsboxen. 8)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 28 jul-07 kl 23:37 »
Ok,nu hade jag inte tänkt att denna tråd skulle handla om jus om travhästar har psykiska ovanor eller inte ..

Men du kan tänka dig göra ett uttalande travhästar inte väver men att ridskolehästar gör det ? ::) :P ;)

Fenomenet uppstår hos hästar oavsett deras användningsområde. Vävning torde både ha en miljömässig men säkert även en ärflig bakgrund.
Personligen tycker jag att man idag ser allt färre sådana fall jämfört med för 20 år sedan, förhoppningsvid p.g.a. bättre hästhållning och mer selekterad avel eller så är det ren tur :o :-\

Elektra

« Svar #11 skrivet: 29 jul-07 kl 00:02 »
Är det någon som har oturen att träffa på fenomenet "self mutelation"? Med reservation för stavningen. :-[
Det är tydligen vanligast hos hingstar och yttrar sig i att de biter sig själva blodiga i bringa och sidor. :o Jag läste om det för massor med år sedan men har aldrig sett det själv, kommer inte ihåg om det var mer representerat hos vissa raser och tror inte att de hittat någon förklaring till eländet? ???

Tack och lov så är det en sällsynt form av beteendestörning, men vilket helvete! :'(

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-07 kl 12:32 »
Ja det har jag sett! Bland travhästar är ju andelen hingstar större än dom flesta andra grenar.. Men dom hinner inte bita sig blodiga.. Dom blir valacks illa kvickt... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser