Beror lite på hur betongplattan är gjuten. Direkt på mark, på singel, eller på tvättad singel?
På tvättad singel håller betongen sig relativt torr men inte helt.
På singel eller på marken direkt så gör kapillärkraften att betongen mer eller mindre alltid är fuktig. Även om den känns torr så finns fukten där.
Lägger du halm direkt på betongen och hö på halmen kommer halmen att börja mögla underifrån och mögelsporer kommer att hamna i höet varefter du rör om.
Mitt hömagasin är ett gammalt svinstall, med foderränna mitt på golvet, 20-25cm lägre än övriga golvnivån. I själva rännan brukar det bli fukt men resten av golvet är torrt och bra. Någon form av dränering är det definitivt under betongplatten eftersom det är lögn att gräva runt om huset - bara sten och singel runt hela grunden (trist för mig som vill ha blomsterrabatt där

- bra för byggnaden såklart).
Lastpallar underst, absolut! Det har jag alltid haft. Men nu var det ngn förståsigpå-are som sa att det bästa är att ha halmbalar under hö, inte bara utanpå och över som jag haft förut. Löshalm skulle inte vara ngt alternativ, vad jag förstår

? Å andra sidan har det fungerat bra alla år hittills, och jag har faktiskt inga hela balar så här års, speciellt inte att täcka hela magasinets golv med.
Jag tackar för dina synpunkter, Gunnar!!