Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linda om en 24 voltsmotor  (läst 1468 gånger)

Mucklan

Linda om en 24 voltsmotor
« skrivet: 23 jul-07 kl 22:43 »
Har länge suktat efter en sån där elscooter, som då går på ... just det EL!
Jag äger en 24volts motor som har drivit en kylfläkt. Om jag då lindar om den med en tunnare tråd, då borde motstådet öka och således effekten minska.

Hur blir det då med varvtalet??

Eller behöver man ens sänka varvtalet eller linda om?
Man kan ju dreva den något jävulskt om man vill.

Tacksam för funderingar och finurliga tankegångar  :D

Mvh

Zigge

• 24volt.eu
Re:Linda om en 24 voltsmotor
« Svar #1 skrivet: 24 jul-07 kl 12:48 »
Spänningen beror på antalet lindningsvarv. Lindar du om den med lika många lindningsvarv som tidigare, men med klenare tråd kommer det fortfarande att vara avsedd för 24 volt vid samma varvtal, men effekten blir lägre. Med dubbelt så många lindningsvarv bör du kunna halvera varvtalet vid samma spänning. Dubbelt så många lindningsvarv innebär dock dubbelt så högt motstånd i tråden och ännu lägre effekt.

Hur går det med generatorn förresten? Funkar den?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 16:13 »
Först fram med borrmaskinen  :D och batteri och mätintrument. Mät hur många varm per minut som behövs för att ladda.

Om man ser till mindre vindkraftverk, alltså rotordiameter på en meter eller mindre och hög tsr så är det ganska höga varvtal det är frågan om.
Hos större vindkraftverk krävs en generator som arbetar vid låga varvtal och då är man tvungen att linda om eller bygga eget.

Jag har inga problem att få 1000 rpm minut med mina hemsnickrade blad. Det skulle vara intressant att testa en 24 V DC motor, som du har, vid det vartalet!?!?

Testa! :D

Mucklan

« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 19:06 »
Hej!

Vid 1300 rpm gjorde den cirka  8 volt, vid 350rpm ca 2,5 volt.
För att uppnå 12 volt, måste man nog upp i 2000 rpm, baserat på det tidigare resultaten.

Motorn är ungefär som en kolabruk till diametern och ungefär 3/4 på längden.
så den är nog inte så bra som en generator.

Om man hittar en bra växelströmsmotor, kan man ju köra den med en inverter, som har verkningsgrader på ~90%. Hur mycket effekt förlorar man med kol och kommutator?

Generatorn går det finfint med, är nästan klar, ska bara inhandla dom där rackarns dioderna och svetsa lite! När man snurrar den lite lätt med handen, kanske 1-2rps gör den 1,5 volt på tre spolar seriekopplade.  :)
« Senast ändrad: 25 jul-07 kl 20:49 av Mucklan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser