Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygglov  (läst 1279 gånger)

frasse47

bygglov
« skrivet: 23 jul-07 kl 22:29 »
Har en liten sommarstuga på en strandnära egen tomt (900 kv-meter).Får man bygga till stugan lite grann utan bygglov? ???.Stugan ligger inte inom planerat område.

Mårtesgården

Re:bygglov
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 23:59 »
Det kan du säkert kolla på din kommuns hemsida.
I min kommun så kan man bygga till med en viss procent (minns inte hur mycket) utan bygglov.

Om du vill vara extra noga kan du ju kolla om det finns något strandskydd där fastigheten ligger. Då kan det behövas dispens från länsstyrelsen innan. Men som sagt kolla först hos din kommun vad som gäller...

Lycka till

Daniel

mickepicke

• mickepicke
    • Uppland
Re:bygglov
« Svar #2 skrivet: 27 jul-07 kl 11:12 »
Hej

Jag arbetar som stadsarkitekt och hos oss brukar det vara så om man gör en mindre tillbyggnad eller komplementbyggnad behövs inget bygglov. Mindre innebär att utbyggnaden är mindre än 50% av huset eller max 50 kvm. Däröver kräver vi bygglov. Oftast krävs en strandskyddsdispens, som man brukar få om det redan är en etablerad tomtplats och utbyggnaden inte är för ful eller stör allemansrätten. Men det kan vara olika i olika kommuner. Enklast är att ringa till Byggförvaltningen och fråga vad som gäller.
Queer kille som håller på med lerbygge. Vill vill vill bygga ett eget lerhus. Kokar sylt. Bor i Uppsala.  Landskapsarkitekt. I Hedemora, Dalarna ett rött gammalt "på landet hus" mitt i stan. Foto, MC, resor, trädgård, arkitektur och natur. Lyssnar på jazz o blues. Sedan maj 2010 pappa till en son.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser