Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ger bröstmjölk "omöjliga" fläckar?  (läst 13643 gånger)

manna

• -
Re:Ger bröstmjölk "omöjliga" fläckar?
« Svar #20 skrivet: 29 jul-07 kl 13:37 »
De här smutsgula fläckarna uppkommer inte på barnets kläder, trots att dessa ofta är både mjölk- och kräkskladdiga när de hamnar i tvättkorgen. Förklara det fenomenet, den som kan! Kläderna tvättas ofta tillsammans med frottén, alltså gäller samma tvättemperatur och samma mängd tvättmedel. Kläderna, precis som frottén, är gjorda av 100% bomull.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

koko

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 aug-07 kl 01:33 »
Amingskoppen i plast är suverän, den passar alla tuttar! Tror jag... Men man skulle visst erbjuda barnet skvätten efter amningen, det är bara att hälla från pipen, det fattade inte jag förrens det var försent. Men frys in, bröstmjölk behöver man när man minst anar det.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 05 aug-07 kl 21:36 »
Jag har varit med om att bebisplagg som sett rena ut när de urvuxna lagts i kartong, har haft gula "kräkfläckar" när de plockats fram till nästa barn. Som att fläckarna gulnar med tiden.

Fettfläckar av bröstmjölk minns jag att jag hade på mina kläder ibland, men de försvann efter några tvättar. Bröstmjölk är ju väldigt fet, särskilt den sista skvätten.

(Och när bebben kräks är det ju ofta den sista skvätten som kommer upp, så det borde ju kunna bli fettfläckar av det också)

Förmjölken är ju tunnare, och det är ofta den som läker ut när man ammar. Den ger nog inte lika svåra fläckar.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

hannaåsamuel

« Svar #23 skrivet: 16 aug-07 kl 13:31 »
Fick för ett par veckor sen veta att t-sprit tar bort fläckar. Nästan alla och gamla också! Har inte hunnit testa än, men enligt uppgiftslämnaren sprutar man sprit på fläcken och kastar i maskin direkt. Vissa tyger kan bli fläckiga men vanlig bomull lär klara det. Men finns det redan fläckar...

På tvättlappar o. dyl. spelar det väl ingen roll? Det arbetet kan man rationalisera bort!

Hanna

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 17 aug-07 kl 21:19 »
Som tur är läcker den andra reaktorn mindre med tiden när den lille suger ut ettan... :D

För dig va?? Kan bara meddela att jag sprutade ner andra sidan av dubbelsängen med den lediga reaktorn när pojken var över året.. Så, lösningen på problemet, tvillingar?? ::) ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 17 aug-07 kl 21:24 »
Amingskoppen i plast är suverän, den passar alla tuttar! Tror jag... Men man skulle visst erbjuda barnet skvätten efter amningen, det är bara att hälla från pipen, det fattade inte jag förrens det var försent. Men frys in, bröstmjölk behöver man när man minst anar det.

Se bara till att trycka dit den ordentligt, och luta över tvättstället när du tar loss den (kan svämma över annars, resultatet har redan beskrivits). Och se för guds skull till att vända pipen åt rätt håll!!! :-[
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 17 aug-07 kl 23:39 »
Jag tror det finns behållare man kan lägga på bröstet över vårtgården så det inte läcker ut något, den ska vara rund och se ut ungefär som en "basker" fast genomskinlig, och i plast. Jag har för mig att de kan köpas på apoteket. Det var många år sedan jag ammade men de finns nog kvar på marknaden.
Dessutom kan man använda tygblöjor, de samlar effektivt upp allt flytande. Hade sådana i sängen förutom handdukar och plastad frotté under lakana... tips för att slippa tvätta madrassen för ofta...
Ha det så gott och lycka till!
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 23:49 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ankfarm

• Halland
« Svar #27 skrivet: 18 aug-07 kl 14:25 »
Jag vill bara muntra upp er med läckande bröst, var glada och samla upp läckaget och återanvänd. Jag hade varit tacksam om det hade funnits sådant överflöd i mina aggregat. Jag får inget över att pumpa ut, vilket var min plan. Då hade far i huset kunnat mata medan jag hade kunnat ge mig iväg mer än ett par timmar åt gången. Är inte förtjust i tillägg, men snart får det duga ändå, känner mig lite "låst".
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #28 skrivet: 18 aug-07 kl 14:30 »
Fettet i mjölken och ev syra i en kräkning ger ju båda trista fläckar. Mitt absoluta outstanding tips är fläcktvålen som jag köper på minimundus på nätet. Den är enormt bra, och funkar dessutom på ullmaterial. Den tar bort fläckar som jag tidigare, med andra produkter, aldrig lycktas med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser