Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina myskankor  (läst 2187 gånger)

Tuve

• Skåne
Mina myskankor
« skrivet: 22 jul-07 kl 22:41 »

Här är mina fina myskankor Fingal och Fiona. Jag blev så glad när jag tittade efter i redet igår, och hon har samlat 7 ägg! Vi har haft ankorna i ett par månader, och länge såg jag inga ägg, trots att hon boat, så jag trodde vi hade skator som plundrade. I så fall har de slutat med det nu.

Hur många ägg brukar de samla på sig innan de lägger sig och ruvar?
Hur länge ruvar de?
Några bra tips inför ällingarnas ankomst? Jag har aldrig haft ankor förr. Jag har i alla fall redet otillgängligt för hanen (för liten ingångsöppning). Sen när de kläckts tänker jag mig att snabbt flytta honan med ällingar till en helt rovdjurssäker bur utomhus. Hur länge behöver de gå där, tro? Vad behöver de mer än vatten och mat? Vad äter de små? Finns det risk för att ällingar drunknar/kyls ner, alltså, måste jag ha särskilda arragemang vid badbaljan?
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 22:42 av Tuve »

Skojarbråten

Re:Mina myskankor
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 00:09 »
Vad roligt!

Myskankorna ruvar enligt boken i 35 dygn, men blir det 38-40 ska du inte oroa dig, de går av äggen själva när det inte längre är någon idé, Mina har sparat allt från 5-25 ägg innan de lagt sig. De som väl kommer ut brukar klara sig, myskorna är extremt bra mammor.

När ällingarna kläckts badar de gärna i en låg balja, se bara till att inte kanten är för hög så de kommer ur och i lätt. De är jättesmå i början så en gammal bakplåt brukar funka fint. Mamman visar dem var maten finns.  Myskankor är lika med inga problem, de fixar rubbet. :)
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

ankfarm

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-07 kl 09:54 »
Mina ankor brukar aldrig lägga sig innan de har minst tio ägg, gärna 15. Min ena hona kläckte alla 15 ägg hon lagt sig på, är så stolt över henne. De ligger oftast lite längre än 35 dagar, så man ska inte ge upp i första taget.
Man ska passa sig när det gäller badet. Jag hade kvar min stora ankbalja och tänkte att ungarna inte skulle komma i den, så de stora kunde bada där och de små i en långpanna bredvid. Men i fredags hittade jag den största ungen som var tre veckor drunknad i baljan. De tar sig fram bättre än man tror. Men antagligen har han blivit för nerkyld för att orka kämpa sig ur baljan.
Jag brukar ge mina ungar havregryn de första dagarna och sedan lite tillväxtfoder från granngården. Men de äter mest gräs och insekter.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 23 jul-07 kl 11:19 »
våran första ankungekull bestod av 34 ägg som två honor hade klcäkt fram ihop. tyvär blev den ena tagen av räven och Humle vår trogna ruvare tog sig an alla äggen och lyckades med hjälp av värmelampa ruva fram 29 ungar där alla klarade sig. det var lite skillnad från att ha från bröjan tre ankor och helt plötsligt ha 30 st gående på gården.......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Trulsemaja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 aug-07 kl 13:27 »
Här håller de på att kläckas ällingar för fullt.
Fick med fyra myskankor (1 hane och tre honor) när vi köpte huset. När vi flyttade in låg en av honorna på 6 ägg.  Jag har aldrig haft ankor förut så kännde/känner mig än lite osäker.

Ett ägg försvann spårlöst, den första ungen förelyckades. Nu har den andra ungen kläckts och verkar pigg de är pickat hål på två en äggen vad jag kan se. Så nu håller vi tummar på att vi iallfall får fyra ällingar. Men Ankmamma tycker inte om när vi är och tittar till henne. Är rädd för att störa henne för mycket.

Ska jag vänta med att ställa in badbaja tills alla ällingar är kläckta eller ska jag göra det redan nu?

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #5 skrivet: 01 aug-07 kl 13:31 »
Muskankor.
Hej va bor dom?
Har en stor dam vid huset ca 50-100m sticker dom dit och badar om man skaffar.
Vet inget men vill gärna veta.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

ankfarm

• Halland
« Svar #6 skrivet: 01 aug-07 kl 21:07 »
Är det bara 100 meter till dammen sticker de säkert dit om du har dem lösa. Du kan nog få dem att stanna hemma (om du vill det) om du har ett riktigt fint ankbad hemma, stor balja eller liknande.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
eriksjos, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser