Tuve, du måste berätta hur det går med dina ansträngningar att få dina hönor att traska ut. 
Det gick jättebra!
När jag kommit hem från min resa, för en vecka sen, började vi med att putta ut dem genom luckan var morgon. Jag fick kolla så att jag inte puttade en unghöna på den gamla, för då blev de hackade! Sen fick vi leta upp dem och putta in dem på kvällen. För de sex unga hönsen gick det på ca 3-4 dar, så behövs inte mer än att vi öppnar luckan, så sköter de resten själva. Härligt att se dem ute, äntligen!
Vad som är konstigt är att tuppen (1 år gammal) och den enda gamla hönan (3 år), väljer att gå för sig själva. Resten, kläckta i våras, (köpta utan mor), har bildat en egen flock, med egen tupp, som dock inte verkar ha tagit på sig tupprollen än.
Den gamla tuppen och hönan går alltid runt ladan och in genom kattluckan, fiffigt, javisst, men de kan inte komma in i hönshuset det hållet, om inte vi öppnar för dem. Vilket vi i och för sig gör varje kväll när vi ska stänga luckan. De tillbringar stor del av dan med att gå runt inne i ladan bland traktorerna! Så ohönsaktiga är inte de unga, de stannar ute.
En effekt av att de börjat gå ut är att gamla hönan som inte värpt på över en månad började med det nästan direkt efter att hon började gå ut igen. Men i en vrå i ladan!