Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka vinbär?  (läst 9301 gånger)

vixol

• Finland
Torka vinbär?
« skrivet: 19 jul-07 kl 17:19 »
Hej alla kloka. Jag skulle vilja torka vinbär, men enligt min kokbok ska det göras i 40-50 grader i 15 timmar. Och jag har ingen torkmasking, och i ugnen blev dom kokta. Nån som vet om man kan lufttorka/soltorka dem?
Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:Torka vinbär?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-07 kl 11:13 »
Ja om det finns sol...torka i ugn går bra, men du måste ha lite öppet så fukten kan komma ut. Stick in t ex en träslev mellan luckan o spisen, räcker med nån centimeters glipa. Fast det tar rätt lång tid. En torkapparat är mycket snålare med energi, en superinvestering om man kan klämma fram dom där hundringarna. Har man en händig karl (eller själv är en händig kvinna  :-[) går det att tillverka en egen med hjälp av t ex en hårtork.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 aug-07 kl 14:08 »
En evermat kostar dock över 1500 kr! Jag har några datorfläktar som går på 12 v och en fläktkontroller. Det som saknar är värmekällan och något att omvanlda från 230v till 12 v. Tips på lämpliga värmekällor man kan skaffa och var? I pannrummet är det så sotigt att jag inte vill torka någon mat där :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #3 skrivet: 04 aug-07 kl 14:26 »
Ojdå, när jag köpte min kostade den under 700, men det är ju 100 år se'n...Om du har vattenburen värme kan du ju elda lite o lägga dem på elementen i nå't passande, avlång brödform el urdiskade mjölkpaket tex.

vixol

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 aug-07 kl 13:32 »
Hej hej! Tack för era svar.

Jag har provat att torka i ugnen men de blev kokta istället. Får väl spara till en evermat.

Hur man skaffar ström till datorfläktar? Jo om du har något nätaggregat över så kan man tjuvstarta dom så att dom går utan att sitta i en dator. Då är det bara att koppla in fläktarna som om de satt inne i datorn. Du kan googla fram hur man tjuvstartar, men kopplar ihop två sladdar i den stora kontakten till moderkortet, tror det är jord och en till.

Jag är en köksglad fembarnspappa. Gillar Åland, allt som går att plocka gratis i naturen och filosofi.

Humle

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 05 aug-07 kl 16:09 »
Kanon jag har ju ett gammalt nätaggregat i nån låda! Nu fattas bara värmekällan... kanske ett värmeljus i lådan hehe men jag måste väl tänka på brandrisken. Doppvärmare utan vatten?

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 05 aug-07 kl 19:56 »
Kanon jag har ju ett gammalt nätaggregat i nån låda! Nu fattas bara värmekällan... kanske ett värmeljus i lådan hehe men jag måste väl tänka på brandrisken. Doppvärmare utan vatten?

En doppvärmare utan vatten bränner snart sönder sig själv. Måste alltid vara i vatten.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 05 aug-07 kl 20:29 »
Ja jag trodde nästan det låg någonting i namnet doppvärmare :). Undra om det blir för varmt med en sån här? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12239.htm

vixol

• Finland
« Svar #8 skrivet: 05 aug-07 kl 22:19 »
Jag tror ju att du kan använda ett varmt utrymme, som tex skået ovanför kylen? Bara du har en fläkt osv. Fast jag vet inte hur bra ett nätagg mår av att vara inlåst i ett varmt utrymmet....

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 aug-07 kl 22:53 »
jag har inte själv testat detta, men vad sägs om att trä dem på tråd?
troligen rätt så tidsödande, men fördelen är att de avfuktas snabbare.
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 22:55 av Eulalia »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 07 aug-07 kl 22:33 »
jag hittade en tork på obh nordica som låg på runt 500:-. det tycker jag lät överenskomligt.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

vixol

• Finland
« Svar #11 skrivet: 11 aug-07 kl 20:22 »
Ja, du kan väl köpa den och recensera den för oss =)

papputten

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-07 kl 16:22 »
En evermat kostar dock över 1500 kr!

jag vet inte vad evermat är, om den är speciell torkmaskin, men jag hittade en länk på nåt annat ställe på forumet där de tipsade om en bra sida där man kan köpa saker för att torka , koka sylt, safta m.m

www.hus-modern.se

där har de en torkmaskin för 600 kr + frakt

är evermaten bättre än den?
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 16:22 av papputten »

sivan48

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 17 aug-07 kl 18:02 »
den ser ut som en evermat,kanske en vidare-utveckling..
Den är säkert bra,så köp den,om du vill...

kul sida med kurser o allt..roligt med folk som vågar satsa...
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 18:20 av sivan48 »

Humle

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 17 aug-07 kl 18:12 »
Trevlig sida där! Jag har nu haft blåbär på tork inomhus på tråd i några dagar och de är inte speciellt torkade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser