Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänt eller släckt i akvariet..  (läst 12375 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
Tänt eller släckt i akvariet..
« skrivet: 18 jul-07 kl 12:07 »
Ni som har akvarium !! Hur ska man göra om man ska åka bort några dagar. Ska man låta det vara tänt eller släckt i akvariet ? Hur länge kan dom vara utan mat ?
/Gugge

Eulalia

• Gäst
Re:Tänt eller släckt i akvariet..
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 12:15 »
jag har ett megastort akvarium med 2 megatora Pacu och en liten mal..
de brukar klara sig rätt bra utan mat i några dagar, för att inte säga en veckor  :-[ tåliga kräk det här..

Det finns tabletter som löser upp sig långsamt att köpa..
om du lägger ett par sådana under en snäcka eller liknande så har de mat ett tag.
On jag åker bort ett tag, lämnar jag hellre lampan släckt så får de gå efter dagsljuset.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jul-07 kl 12:19 »
Då ska jag nog åka till zooaffären och köpa sådana tabletter . Vi har några små fiskbebisar också och jag vill inte riskera att dom svälter ihjäl. Då skulle det bli många tårar hos barnen när vi kommer hem  :'(
/Gugge

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jul-07 kl 12:33 »
Lyset regleras enklast med en klockströmbrytare ("timer"). Kostar från 20:- och uppåt ...

Balbina

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jul-07 kl 14:53 »
Köp en timer från ex. Rusta, ÖoB eller liknande. Billig investering för både växter och fiskar kräver ljuset för att må bra.

Björno

« Svar #5 skrivet: 19 jul-07 kl 10:03 »
Hej!

Har haft akvarium hela livet och anser att det inte spelar någon roll om det är tänt eller släckt om man är borta ett par dagar. Möjligtvis blir det lite mer alger. Men en timer är jättebra även när man är hemma. Fiskar som är i bra kondition klarar sig utan mat i 2 veckor utan problem. Stora Pacus klarar sig minst en månad utan mat, särskilt om man sänker tempen till ca 20 grader.

Finns det fler akvarietokar på sidan? Vi kanske skulle ha en egen tråd?/Björno

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-07 kl 11:34 »
TS hade yngel och då ska man inte satsa på att de kommer klara sig utan mat.
Ljuset är viktigt för att hålla rätt balanser i vattnet. Jag använde timer även när jag var hemma förut då jag hade hobbyodling.

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jul-07 kl 11:48 »
jamen! har du också firrar Björno! kul  :)

Ja, mina Pacus är enorma och äter allt, ibland för mycket, så det händer att jag låter dem vila lite..
Japp jag har ingen värmare i mitt akvarium, de klarar den tempen fint. har iofs inte mätt men de brukar vara jättepigga när jag fyllt på nytt vatten, ofta superkallt, då simmar de gärna igenom strålen , och börjar "dansa" sin lustiga parningsdans (inbillar jag mig) , medan de speglar sig..

Vad gäller ljuset så har jag kört både med timer och utan.
Jag har mitt akvarium nära ett fönster men inte där den får direkt solljus. När årstiden är sådan så ser jag till att skugga en aning med gardiner o växter.
Hade enorma problem med alger ett tag, vet inte vad det var men fel balans..numera blir det bara litegrann.

När hemmet är tomt så föredrar jag att låta fiskarna vara utan lysrören. Är det inte  främst är det växterna som behöver dem?

Björno

« Svar #8 skrivet: 19 jul-07 kl 13:03 »
Hej Eulalia!

Jo, jag har några akvarier (82 st tror jag) och har haft pacus tidgare. Fantastiska firrar! Tål allt, äter allt, växer kopiöst fort. Jag har testat mycket foder men med pacus är det ingen sport för dom äter, bananer, majs, ärtor, nötter, ostmackor (limpa med herrgårdsost), makaroner, ja allt! Just nu leker jag mest med andra matfiskar typ tilapia. Du bor ju nära så kom och titta nån dag./Björno

Kicki87

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jul-07 kl 14:50 »
Vi har timer till vårat akvarium.. blir lätt att man glömmer tända eller släcka annars :).. fiskar kan ju klara sig utan mat i några dagar men det bästa vore väl om det kunde komma någon som slänger i lite?

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #10 skrivet: 21 jul-07 kl 17:01 »
Byt vatten innan du åker å släck i akvariet. Häll inte i något sk weekendfoder det är bara skit!(personlig åsikt)

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 15:25 »
Björno: gärna, nån dag!
spännande, vad har du förutom matfiskar?

Medion: bra tips att byta delar av vattnet..
och ang. weekendmaten: vad ger du dem istället?
kan man övermata dem lite innan man åker iväg kanske?
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 15:28 av Eulalia »

Björno

« Svar #12 skrivet: 25 jul-07 kl 17:57 »
Hej!

Som matfiskar odlar jag mossambic-tilapia men lite längre fram kommer jag att testa tennfoliebarb, pangasius, pacu samt andra tilapiaarter.

Prydnadsfiskar blir gurami, tetror, några barber samt svärdbärare. Fast jag odlar egentligen mest akavrieväxter av olika slag.

Ett tips som semesterfoder är att fånga levande vattenloppor. Det tar ett tag för fiskarna att fånga alla och så har dom lite att pyssla med./Björno

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #13 skrivet: 28 jul-07 kl 09:16 »
Medion: bra tips att byta delar av vattnet..
och ang. weekendmaten: vad ger du dem istället?
kan man övermata dem lite innan man åker iväg kanske?

Byt 50% vatten å mata inget under tiden du är borta. En hjälpsam kompis eller granne kan mata för mycket å vattnet blir snabbt dåligt.
Du kan om du vill mata upp dom ett tag innan du åker men fiskar klarar sig länge utan mat.
Byt vatten, släck i karet å åk  iväg!
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

ledup

« Svar #14 skrivet: 28 jul-07 kl 19:49 »
Om du låter det vara tänt i akvariet dygnet runt stressas både fiskarna och växterna (+ alg tillväxten blir ENORM). De behöver en "vilo" period utan ljus.
Låter du det vara släckt så börjar växterna förbruka syret i vattnet eftersom de inte kan fullfölja sin fotosyntes utan ljus vilket i sin tur kan leda till syrebrist hos fiskarna om det vill sig illa.
Foder behöver du inte bekymmra dig om om det bara gäller ett par dagar, kallblodiga djur är inte så kinkiga och klarar sig ofta bra utan käk om de är i god kondition!

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser