Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kopparbrist!  (läst 2513 gånger)

Getgårn

kopparbrist!
« skrivet: 14 jul-07 kl 22:53 »
Om getter är känsliga för kopparbrist hur yttrar det sig i så fall? Någon som har tips om hur man ger mineraler till fyra getter så att alla får lika? Hur bygger man smartast och enklast ett utfodringsställe? för kraftfoder och ett till hö?

Tack på förhand!

Balbina

• -
Re:kopparbrist!
« Svar #1 skrivet: 15 jul-07 kl 01:26 »
Ang. mineraler så har jag inne en s.k mineralkrubba där de får fri tillgång och ute har de en mineral balja. Glöm inte kolla om du har selenfattiga marker. Då behöver de även tillskott av selen.
Bygg en höhäck med tak. Och så går det att bygga en "ränna" med tak över till kraftfoder.
Men har du dvärggetter så behöver de inget extra kraftfoder så länge du har ett bra hö, taget tidigt som det inte har regnat på.
Då klarar de sig gott på hö och mineraler.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jul-07 kl 11:09 »
Finns det getter som är speciellt känsliga för kopparbrist?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jul-07 kl 23:25 »
Alla getter är känsliga för kopparbrist. Helt tvärtemot får så måste getter få mineraler med koppar för att må bra.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jul-07 kl 18:20 »
Ja, får är känsliga för kopparförgiftning, inte heller att leka med.  Men getter är alltså "normalkänsliga" för kopparbrist?

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jul-07 kl 19:34 »
Ja, får är känsliga för kopparförgiftning, inte heller att leka med.  Men getter är alltså "normalkänsliga" för kopparbrist?

Ja precis. Men de flesta tror att getterna är som fåren. Vilket de ju absolut inte är.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 12:13 »
Ja precis. Men de flesta tror att getterna är som fåren. Vilket de ju absolut inte är.
Ack ack ack ja ...  Det är de inte, nej.

Redigering: stavfel
« Senast ändrad: 17 jul-07 kl 12:14 av Trollmor »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 18 jul-07 kl 18:36 »
En bra mineralfoderleverantör är Kvarnby Foder www.kvarnbyfoder.se som man kan hitta runtom i landet. Förutom att man kan köpa deras ypperliga förproducerade och mycket smakliga mineraler så kan man även beställa specialtillverkat för ens eget behov (krävs dock viss kvantitet).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 19 jul-07 kl 00:13 »
En bra mineralfoderleverantör är Kvarnby Foder www.kvarnbyfoder.se som man kan hitta runtom i landet. Förutom att man kan köpa deras ypperliga förproducerade och mycket smakliga mineraler så kan man även beställa specialtillverkat för ens eget behov (krävs dock viss kvantitet).

Liten varning dock. Om mineralfodret blir för gott så ska man inte ge dem fri tillgång då de kan äta för mycket av det. Och då fungerar det inte till dvärggetter som inte ska ha kraftfoder.

ninna b

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-07 kl 00:14 »
Hur yttrar sig kopparbrist då....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1154 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, beekeepern, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser