Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dricka av björksav  (läst 15099 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Dricka av björksav
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:27 »
Carina
 Ti 3 Apr, 2001 - 04:50
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har aldrig provat att tappa björksav, men funderar på att göra det i år.
Vet att man kan dricka den som den är, men att man också kan göra en sorts dricka på den. Någon här som vet hur man gör?

Carina
 Må 14 Maj, 2001 - 08:47
--------------------------------------------------------------------------------
Provade att göra som det stod i "Åter" med att skära av en gren och trä en flaska på. Funkade inget vidare om jag ska vara ärlig.
Kom mig inte för att borra hål i stammen, det känns ju som ett betydligt större ingrepp, men jag får väl prova det nästa år (nu är det försent).

Karl
 Må 21 Maj, 2001 - 13:44
När jag var liten sprikade vi eller borrade alltid ett litet hål i stammen vilket inte gör någon större skada. Man kan alltid plugga igen hålet efter sig med en liten trätapp. Att skära av en gren tycker jag inte låter särskilt effektivt och knappast mindre sakdligt för trädet.

Glöm bara inte att be trädets rådare om lov och skänk gärna en skvätt björksavsvin, mjöd eller liknande till det vid tillfälle...

Brörksaven går alldeles utmärkt att dricka som den är - frys t ex in den och drick den nytinad och iskall en varm sommardag. Eller gör vin:

9 liter Björksav, 6 citroner (kan uteslutas), 3g jästnärsalt, 2,5 kg socker, vinjäst

Smaken/kvalitén på vinet varierar från år till år beroende på saven. Bäst sägs sav från Norrland vara.

Carina
 To 4 Apr, 2002 - 07:58
I år har jag borrat ett hål i stammen och det gav betydligt bättre resultat än grenvarianten.
Så bra att det är svårt att få det att sluta droppa fastän jag slått i träplugg för att täta. Jag måste nog skaffa bivax eler nåt och täta med ytterligare.
Nu till min fråga...
Jag har låtit saven rinna ner i en liten mjölkkanna. Problemet är att det har hittat dit en massa insekter. Ytan var svart av "mygg" som låg och simmade. Visst, jag kan sila bort myggen, men hur äckelmagad bör man vara i det här fallet? De har ju trots allt legat där ett bra tag. Kan det vara farligt? nån smitta eller så?
Skulle ni tycka att det var ok att dricka ändå?
Om inte annat efter att den varit nedfryst eller kokad?

janerik
 Lö 6 Apr, 2002 - 02:10
Hej Carina!

Du överlefver!

Carina
 Lö 6 Apr, 2002 - 08:01
Ja, jag gör nog det  

Micke
 Sö 12 Maj, 2002 - 22:22
Prova med sugrör och PET flaska. Gör ett 5-6mm hål både i björkstammen och i korken på flaskan

Garanterat insektsfritt......

Carina
 Ti 14 Maj, 2002 - 07:39
Tack för tipset!

trell
 Sö 20 Apr, 2003 - 07:52
en bra grej är att såga av en kraftig gren och hänga en hink under, jag fick i alla fall 3 liter på 7 - 8 timmar.
jag har också testat det där med borningen men det går ju inte som det ska... det rinner överallt men inte i rännan.

kid
 Sö 20 Apr, 2003 - 18:51
hejhej. är det svårt att göra sirap av björksav, eller är det bara att koka det?

elvispen

Re:Dricka av björksav
« Svar #1 skrivet: 22 feb-05 kl 22:36 »
hejsan! nu är det nästan vår,här iskåne ialla fall. När är det dags att börja borra? Gör det bra med vilken björk som eller ska den va nån viss ålder? Kan man ta från en i stan eller det är som med örter, heldst inte i närheten av vägar? :-\

Christoffer

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-05 kl 11:41 »
Björksaven är rätt god, men på bara en dag, så surnade den.
Vad beror det på, och kan man förhindra detta?

Pontus

« Svar #3 skrivet: 01 apr-05 kl 23:27 »
Hej

En liten länk om björksav för att förebygga pollenallergi.

:)

konijn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-05 kl 23:20 »
Hei!

Har laget bjørkesevjevin for en del år siden, men det ble ikke noe god vin. Tror sevjen hadde surnet før gjæring!!
Det er veldig viktig å bruke sevjen i løpet av en dag eller oppbevare den kjølig eller fryse den.
Til tapping av sevje har jeg pleid å bruke greiner av hyll(Sambucus) hvor det er lett å presse margen ut av.
Etter bruk saget jeg den av inntill stammen og fylte røret igjen med en furugrein (inneholder en del harpiks mot infeksjon)
Velg store voksne trær. Perioden å tappe: når knoppene utfolder seg til blad og helst under eller rett etter regnvær.
Tenk på solens stilling i forhold til tappestedet!!! Sevjen holder seg lenger god i skyggen av treet!!!
Har i tillegg prøvd å koke sirup av det som lønnesirup. Fungerer, men det går store mengder sevje(mange liter) før man har noe skjeer sirup. Kjennes ikke riktig ovenfor treet!

Konijn

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 apr-05 kl 12:55 »

Hej.
Jag har praktisk erfarenhet av tillverkning av ett sorts öl av just björksav.

Vad jag gjorde var att jag tappade en björk på sav genom att borra hål i björkar och skaffa en träpip, där jag hängde  uppsamlingskärl av lite större konservburkar.

Hålet gick utmärkt att plugga igen efter savtappningen.

Saven rinner till olika fort under olika tider på våren. Största savtillrinningen tyckte jag mig märka skedde 2-4 veckor innan björken gjorde musöron.

Savtillrinningen verkade också vara kraftigast just före gryningen.

Sockerhalten i saven varierade också, så den var högst tidigt på tappsäsongen, för att sjunka nästan till noll mot slutet av tappningssäsongen.

Att tappa från kapade grenar var helt enkelt inte lika effektivt, jag provade det också.

Det hände lätt att myror kom in i saven, och gjorde de det, så blev den väldigt fort sur.

Men den kunde också bli sur tämligen fort, utan myror. Då den var sur, blev den mer mjölkvit, och hur som helst, man kan ju smaka om man inte vill ha surdricka.

Det gällde helt enkelt att tappa ofta, helst två gånger per dygn.

Sockerhalten är hur som helst väldigt låg i björksav, även när allt är som bäst. Vill man göra RIKTIG savdricka, måste man alltså koncentrera den genom kokning. Det är också bra att göra så att den inte blir sur.

När jag har gjort bra björksavsöl, har jag alltså kokat ihop björksaven till en tjock, nästan sirapsliknande konsistens, som kan lagras riktigt länge. Har haft den i kylskå i över ett halvår utan problem.

Den sirapen har jag använt att brygga öl, på samma sätt som man brygger av så kallat malt-extrakt vid förenklad ölbryggning.

Jag har provat att använda både humle och pors som smaksättning. Med humle blev det helt enkelt som ett dåligt öl, med en udda smak. Med pors blev det en dryck i sin egen sort.

Jag har även druckit björksav direkt, förstås. Men personligen gillar jag det inte. Men smaken är ju bekant som baken.

Mikael Perman.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 02 maj-06 kl 14:42 »
Nu är det daxs att tappa björksav får er som bor i ånge!!!, jag har borrat i två äldre avverkningsmogna björkar och det rinner hur bra som helst, vet någon hur mycket man kan ta ut utan  att man låter trädet blöda till döds???
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 02 maj-06 kl 14:45 »
Slå i en plugg.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 maj-06 kl 12:37 »
Här är en bra beskrivning med foton i hur man tappar björksav

http://www.cybis.se/craft/birch/tappning.htm?PHPSESSID=6bc501577e4e46898ff85c8afeb6fffa

mimmismat

• Mimmis Mat
SV: Dricka av björksav
« Svar #9 skrivet: 16 apr-09 kl 19:15 »
Så här har vi gjort här hemma för att få oss björksav. Vi har tre stationer inledningsvis och första natten gav det oss 40 l sav. Vi dricker för all del av den men nu puttrar det för fullt  i den stora 60 l grytan där ute invid vedboden. Långkok och reduktion skall förhoppningsvis ge oss björksirap. Spännande och rolig vårsyssla!  :)

Jag har tagit bilder och berättar mer på bloggen för er som vill;

http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/16/tappning-av-bjorksav/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 17 apr-09 kl 12:40 »
Hur mycket sirap kan det bli av 40 l sav? Och hur lång tid tar det...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #11 skrivet: 17 apr-09 kl 17:00 »
Vi har småputtrat saven från morgon till kväll och än är vi inte klara. Får återkomma när jag har bättre besked!  :)

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #12 skrivet: 17 apr-09 kl 17:37 »
Hur mycket sirap kan det bli av 40 l sav? Och hur lång tid tar det...?

du kan säkert få 2deceliter kanske 3, ja tänk att du ska koka bort 39,7liter vatten. tar lite tid
men det blir en väldigt god söt sirap, xylitol.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 18 apr-09 kl 12:11 »
Tålamod, alltså...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #14 skrivet: 19 apr-09 kl 17:17 »
Jo, nu har vi tappat närmare 300 l från våra tre björkar och vi beräknar få ut 4 l björksirap när allt är klart. Det puttrar fortfarande i grytan. :)

http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/19/bjorksav-blir-bjorksirap/

forestman78

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 25 apr-09 kl 14:22 »
Denna tråd inspierade mig att tappa björksav. Borrade nyss upp 20 mm hål i två olika björkar, stoppade in 20 mm PM-slang (hade redan hemma som jag inte använde) i hålet som sedan passade perfekt i PET-flaska. Det rinner väldigt bra så 1,5 litersflasor verkar vara i minsta laget om man inte vill tömma ur flera gånger om dagen. Smakar inget vidare som det är så jag får väl testa att koka det eller nåt...
Biodlande torpare med hund och gäss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser