Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slakt till husbehov?  (läst 7023 gånger)

AnnaPanna

• Gäst
Re:slakt till husbehov?
« Svar #20 skrivet: 16 aug-07 kl 12:14 »
Jag kan köpa lite kött av dig om du vill...
Är nyfiken på hur Linderöd smakar.
Men gillar inte sidfläsk och fläskfärs.. men gärna någon kotlett eller så.
PM:a mig om du är intresserad.
/A

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #21 skrivet: 16 aug-07 kl 18:58 »
Hej Lollo,

Om du vill röka kött så kan du lämna in på Kooperativa i Hajom.

Vet inte vad det kostar eller när de tar emot, men det blev väldigt gott förra året då vi lämnade in rådjur för rökning. T.o.m. en exvego som jag gillade det... :)

Jag har inte för mig att det var så dyrt heller.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 aug-07 kl 18:58 »
30 kr/kilot. Höll på å baxna, men det kanske inte är så dyrt trots allt. Men jag unnar nog inte mig själv det, skulle vara om jag sålde kött och la på 40 kr/kilo på priset..

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #23 skrivet: 20 aug-07 kl 20:25 »
Skinkan kan du lägga i saltlake o göra 'julskinka' av senare. Det är jättelätt. Många år se'n jag gjorde det sist, men vi körde nå'n salpeterblandning o skinkan låg 10-14 da'r vill jag minnas. Se'n vattnar man ur den o kokar o griljerar. Mums  :P Finns säkert recept i kokböcker eller på nätet eller "HALLÅ alla grisalternativare, hjälp" Vi gjorde rullsyltor på samma sätt, av fläsksidorna. Kryddade med olika pepparsorter, lite salt, rullade ihop hårt o knöt ett nät runt av bomullstråd=mattvarp. Se'n ner bredvid skinkan i laken, fast inte lika länge, upp med den o koka, av med tråden o skära i skivor. Mumsmums.

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 aug-07 kl 18:52 »
hurra för recept! Tack tack! När man köper julskinka, hur färdig brukar den vara då? Kan man sälja kokt skinka? Eller köper folk helst bara saltad? Har redan fått inspiration till grisslakten dec 2008.

Å hur gör man bacon? Funderar på det där sidfläsket, det tilltalar mig inte alls. Vaad ska jag göra med det?

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #25 skrivet: 21 aug-07 kl 19:30 »
Bäst du kollar upp ett 'riktigt' recept så du får exakta mängder, det är viktigt, så skinkan inte ruttnar istället. Jag har för mej att vi först gned in skinkan med salpeter/salt-blandning också.
Julskinka kan man köpa både färdigkokt o saltad men inte kokt. Har ingen aning om huruvida det är lätt att sälja efter 'förädlingen'. Vi sålde grisar i halvor o kvartar före jul, men då fick ju folk göra iordning dom själva. Vi saltade bara för eget bruk.
Bacon? Då får du röka fläsket. Man kan visst bygga egen rök ganska lätt eftersom det är dyrt att lämna in för rökning. Men det vet jag inte hur man gör. Pröva annars den där rullsyltan av sidfläsket, den brukar bli uppäten ganska omgående...

RiverCottage

• Halland
« Svar #26 skrivet: 27 aug-07 kl 17:31 »
Bäst du kollar upp ett 'riktigt' recept så du får exakta mängder, det är viktigt, så skinkan inte ruttnar istället. Jag har för mej att vi först gned in skinkan med salpeter/salt-blandning också.
Julskinka kan man köpa både färdigkokt o saltad men inte kokt. Har ingen aning om huruvida det är lätt att sälja efter 'förädlingen'. Vi sålde grisar i halvor o kvartar före jul, men då fick ju folk göra iordning dom själva. Vi saltade bara för eget bruk.
Bacon? Då får du röka fläsket. Man kan visst bygga egen rök ganska lätt eftersom det är dyrt att lämna in för rökning. Men det vet jag inte hur man gör. Pröva annars den där rullsyltan av sidfläsket, den brukar bli uppäten ganska omgående...

Jag röstar för Kallrök!
Pratade med en som sysslar professionellt med rökning, och han sa att Kallrökning är det bästa för en fin bit fläskkött, dock är det inte ekonomiskt försvarbart ut till konsument, så oftast så blir det varmrökt som går snabbt ( och billigare) ;D
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser