Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta i glasfiber  (läst 6912 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Gjuta i glasfiber
« skrivet: 10 jul-07 kl 17:03 »
Jag har sett att man blandar ut polyesterplast med upp till 50% talkpulver för att göra plasten mer lättarbetad. Blandar man i talk lär det hela likna Platic Padding när det härdat.

Frågan är om inte hållfastheten blir sämre med talk än utan talk, eller sitter styrkan i glasfiberväven? Finns det någon annan poäng med talk i polyesterplast än att plasten blir lättare att slipa?

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #1 skrivet: 10 jul-07 kl 22:43 »
Har bara jobbat med Epoxi och glasfiber men det funkar ju på samma sätt, glasfibern är armeringen och skapar ett hållfastheten, talken blandas i för att skapa ett spackel tex, finns även microballonger som är mera lättslipat
« Senast ändrad: 10 jul-07 kl 22:49 av HJFF1969 »

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 00:21 »
Epoxy är intressant! Kan man använda det på samma sätt som polyesterplast? Härdar ett lager med 1 cm tjock epoxy utan problem och blir det starkare än polyester?

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 18:37 »
Epoxi härdar oavsett tjocklek tar dock längre tid än polyester, fördelen är att epoxi inte krymper samt är luktfritt, går nog bättre att gjuta än polyester, men som sagt: styrkan sitter ju i "armeringen".

Det fins olika material som utfyllnad, allt från cellplast till en matta med microballonger ca 2mm tjock, samt trä mm mm, epoxi laminat utförs med fördel vått i vått

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #4 skrivet: 14 jul-07 kl 18:25 »
Tack för informationen! Jag ska gjuta fast magneter på en stålskiva och järnaffären här i hålan hade slut på polyester, men då går det minst lika bra med epoxy.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #5 skrivet: 14 jul-07 kl 23:00 »
Klar fördel epoxin eftersom den inte krymper och spricker(utan armering), tror att utblandning med "microballonger" blir tillräckligt hållfast och limmar samt fyller upp bra.

Finns förövrigt i storpack, typ 3-6l förp, inte sånt på tub:)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #6 skrivet: 17 jul-07 kl 21:27 »
Då får det bli epoxy! Det kanske går att göra rotorblad till ett litet vindkraftverk av epoxy också?

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #7 skrivet: 18 jul-07 kl 21:05 »
Mmmm, rotorblad ja, har tänkt på samma sak:)

Klart enklast är ju att laminera på ett plaströr med ett antal lager väv, vet dock inte verkningsgraden på dessa men det blir då starkare än avloppsrör.

Har också tänkt lite runt ikring att använda mig av en cellplastkärna, de borde väl gå att skära med Kanthaltråd efter en jigg...på nåt vis.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Gjuta i glasfiber
« Svar #8 skrivet: 18 jul-07 kl 23:13 »
Cellplastkärna och jigg tror jag på, då bör man ju få de bästa bladen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser