Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Termostat för luftsolfångare  (läst 5330 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Termostat för luftsolfångare
« skrivet: 10 jul-07 kl 16:37 »
Nu kanske ni tycker att jag överproducerar, men här är en ny tanke där 555:an kan användas.  :D

Ett fritidshus med 12 volt i väggen och en luftsolfångare på utsidan huset skulle kunna ha följande lösning. Har man redan en solpanel finns ingen anledning att köpa en liten 9-wattare bara för att driva luftsolfångarens fläkt, den kan kopplas direkt till 12-voltsbatteriet istället, via en termostat som jämför temperaturen inomhus med temperaturen i luftsolfångaren.

Det spelar ingen roll om solen skiner, eller inte. Är det varmare i solfångaren än inne i huset, då startar fläkten, så hade jag tänkt mig det hela.

Den gamla vanliga frågan återstår - Kommer det att fungera? Ett extra litet frågetecken för fläkten som drar 500 mA. Klarar 555:an att sänka den strömmen genom DISCHARGE?

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:Termostat för luftsolfångare
« Svar #1 skrivet: 11 jul-07 kl 17:14 »
Termostat:
Fläkten startar vid en viss vald temperatur, ex 18 grader. Ska du jämföra ute och inne blir det mer komplicerat. Det går säkert göra men då får man nog grubbla lite.
Reseten fungerar bara med typ(+8V eller -) spänning, inget mellanting.

I databladet står det upp till 200 mA drivning, så 500 mA kan vara riskabelt. Men med en transistor(BD 140) och helst en liten plåtbit fäst bak på transistorn(som kyler) så går det bra.
Har du provat någon Luftsolfångare? Funkar dom? Har sett en beskrivning i någon tidning tror jag.

OBS. Transistorn är en (PNP), den vill ha minus till basen för att leda!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 17:57 »
Ok, jag misstänkte att 500 mA skulle bli i mesta laget, men jag uppfattade att 200 mA kanske bara gällde 555:ans output.

Jag trodde det skulle gå lätt att jämföra spänningarna genom att sätta det ena NTC-motståndet i solfångaren och det andra inomhus, så att man får en skillnad i resistans mellan dem och därmed olika spänningar in på 555:ans ingångar, men så lätt var det inte.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 jul-07 kl 12:07 »
Här är ett exempel på en termostat till luftsolfångare.

If it doesn't work, chrome it!

Tompas11

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-07 kl 12:11 »
Här är en bättre bild på schemat.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-07 kl 12:14 »
... och en bättre bild på komponentförteckningen.

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-07 kl 21:12 »
Om man som på 555 har en fast referens och vill ordna en balanserad styrning så varför inte koppla motstånden i serie? Ingångsimpedansen är så hög så detta borde fungera.

Kräver lite räkning och extra motstånd men bifogar en principskiss.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #7 skrivet: 17 jul-07 kl 16:25 »
Tack, eka och Tompas11!
Nu måste jag läsa på igen innan jag ställer frågor för detta är oerhört intressant!  :D

Dessutom går dessa kopplingar, i kombination med spänningsvakten, att använda som en typ av MPPT-styrning (Maximum Power Point) av permanentmagnetgeneratorer för att hela tiden balansera generatorns spänning så att den ligger någon volt över batterispänningen. Jag satt och plöjde igenom Elfa-katalogen härom kvällen för att hitta en lösning på problemet och här är den ju.  :D

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #8 skrivet: 17 jul-07 kl 22:10 »
Nu har jag kollat lite...

eka, det där var himla smart uträknat och enkelt.

Tompas11, den var himla enkel att bygga och om jag förstått det hela rätt så kräver inte LM324:an någon fast referensspänning, men vid vilken spänningsskillnad på ingångarna 5 och 6 får man tillslag på utgång 7? Jag har läst databladet för 324.an, men jag phattar noll.  :D

Tompas11

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 17 jul-07 kl 23:14 »
Ja, enligt databladet så ligger offsetspänningen på ca 2mV.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #10 skrivet: 18 jul-07 kl 00:52 »
Betyder det att man får ett tillslag på 7:an vid en spänningsskillnad på 2 mV? Det var inte mycket. Är det så snart spänningen över + blir 2 mV större än spänningen över -?

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 18 jul-07 kl 20:25 »
Offset brukar anges som maxvärdet. Det innebär att komponenten kan ligga allt mellan +2 till -2 mV skilnad vid omslag. Oftast ligger dessa ganska lika i en batch eller tillverkningsomgång. Vissa operationsförstärkare har trimbar offset vilket man kan justera denna så nära 0 man orkar.
Däremot kan man ibland se dyra oprationsförstärkare som lovar fina data men vid större serier under längre tid får man utfall i alla fall.

Den offset vi pratar om här är precis som du säger så liten att man oftast inte behöver bry sig. Trimmar man konstruktionen så tar man också bort probellemet helt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #12 skrivet: 18 jul-07 kl 21:39 »
Ok, då förstår jag, eka!

dicklund2

« Svar #13 skrivet: 10 aug-07 kl 19:59 »
Ta en titt på denna. Bör funka klockrent för ändamålet.

http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?Ctx=%7bver%2f6%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bsid%2f11e4fa61121c7a3cc01241ee3f169583%2fsid%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f17362%5f2408005%2fmi%7d%7bpi%2f194360%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bmd5%2fa580c03a43d186d9fc3053971acad156%2fmd5%7d

Kort och smidig länk :)

Jag har en själv, dock kör jag fortfarande med 220v fläkt på timer. Men 12v batteri står klart bredvid och 12v fläkt ligger och väntar.... Å andra sidan så funkar timer bra för det mesta, lite justering då och då bara och manuell avstängning om det är riktigt dåligt väder länge.

Det jag tänkt som steg 2 är en fuktsensor också så den stoppar om det är riktigt fuktigt ute också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser