Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför slänger hönan ut äggen ur boet?  (läst 1672 gånger)

Tindranu

• Småland
Varför slänger hönan ut äggen ur boet?
« skrivet: 08 jul-07 kl 14:19 »
Nu är vi konfunderade!!
Vår ena dvärg kockin ligger och ruvar. Det var som max 10 ägg, och de var två som hjälptes åt att ligga över dem. Hur sött som helst.
Vi markerade alla äggen med penna, för att kunna hålla reda på dem.
Nu verkar det som de slänger ut ägg, så nu har de bara fem kvar!
Nåt ägg har gått sönder, det har vi ju fått slänga såklart. De som varit hela och sett normala ut från utsidan har vi stoppat in under en annan höna som redan ligger, hon har legat ungefär lika lång tid.
Varför slänger de ut sina ägg? Känner de på sig att de inte är ok eller obefruktade?
Jag har lyft ut hönan nån gång och då brukar det följa med ägg ut, hon stoppar liksom in dem i pälsen på nåt sätt. Kan de få med sig dem ut av misstag?

:-\  Tråkigt är det i alla fall!
Men, men, fem kvar hos dem än så länge och nu tror jag inte det kan vara så många dagar kvar, högst en vecka.... Den andra hönapönan tar snällt emot äggen hon får och drar in dem till sig. Hon börjar få ett rejält gäng där nu...

Nån som vet?
Med vänliga hälsningar
Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Re:Varför slänger hönan ut äggen ur boet?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-07 kl 14:42 »
Jag tror att hönan vet att det är nåt fel på äggen som dom skuffar bort, att det liksom är deras sätt att få "missfall". Jag ska inte säga att jag vet men jag har hört att det kan vara så, är rätt ny på det här med ruvande höns. Hoppas iaf att det kommer flera små dunbollar för dom är så söta, mina är en vecka gamla och riktigt kavata./P
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jul-07 kl 15:15 »
Ja rikigt bra ruvhönor känner faktiskt av äggen och kastar ut.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-07 kl 11:54 »
jag har en variat annars... min myskis ägg rullade ut ur hennes bo, och eftersom jag var nyfiken så tog jag in dom och la dom under en lampa.... nu har jeg en liten älling och en till på g.... det var inget fel på äggen, kanske var det för att mysan inte fattade riktigt hela den här grejen med ruvning då det var hennes första ägg...
lys äggen och kolla om det är nåt i...
bara ett tips..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser