Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ruvande dvärgcochin  (läst 1786 gånger)

åsa i skogen

• mamma, mormor, sambo, bor på landet och trivs.
ruvande dvärgcochin
« skrivet: 07 jul-07 kl 15:33 »
Jag har en ettårig höna som ruvar på ägg för första gången, och nybörjare som jag är , så är det första gången för mig också.
Hon hade ett ägg i söndags, och det kommer nya ägg med att par dagars mellanrum, så nu idag, (lördag) så har hon 4 ägg.
Är det så de gör? lägger ägg under tiden de ruvar, eller är det någon av de andra hönorna som smyger in ägg där?
har för tillfället två bondkatter,två hundar: en old english sheepdog och en korsning mellan hällefors och siberian husky, några dvärghöns och tre stora korsningar mellan plymuth rock och orpington

carmencha

• Gäst
Re:ruvande dvärgcochin
« Svar #1 skrivet: 07 jul-07 kl 15:42 »
Hej!

Det kan vara både och... ;D

Gör kryss på de första äggen, hon kanske lämnar dem då de första ungarna kläcks eller kan hon strunta i ungarna om hon vill fortsätta ruva. Det får inte vara för långt mellan dagarna.

Lycka till!

mvh Carmen

åsa i skogen

« Svar #2 skrivet: 07 jul-07 kl 20:06 »
jag har märkt äggen med nummer, och markerat i almanackan också, för att ha lite koll. nu var det 5 ägg... hur många kan jag låta henne ligga på? Alltså om alla nu skulle kläckas, hur många kycklingar är det realistiskt att låta henne ruva fram?
Jag har försökt läsa mig till hur det fungerar, men det verkar som om alla tar undan äggen, för att lägga tillbaka dem samtidigt under hönan. Men moder natur måste väl ändå kunna fixa det där av sig själv? eller....?
har för tillfället två bondkatter,två hundar: en old english sheepdog och en korsning mellan hällefors och siberian husky, några dvärghöns och tre stora korsningar mellan plymuth rock och orpington

soulis

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jul-07 kl 11:55 »
Dvärghönor kan utan problem ruva runt 10 ägg. Moder natur har ordnat det så att hönan lägger ett ägg varje/varannan dag tills det finns så många ägg att hönan vill börja ruva. I normala fall börjar hönan alltså inte ligga på äggen förrän redet är fullt. Äggen klarar sig i ca 14 dygn innan de blir ruvade, sen blir de förstörda. Vi har aldrig nånsin plockat bort ägg för att sedan lägga dit dem samtidigt igen, det där har våra dvärgkochins skött alldeles utmärkt själva!

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 jul-07 kl 16:07 »
Hej!

Håller med Soulis, dem klarar av det här själva. Du behöver inte alls ta bort ägg.

Men skrockfull som jag har blivit så ska de ligga på ett udda antal, nio är nog bra...?   ;)

mvh Carmen

åsa i skogen

« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 19:51 »
OK, jag har bestämt mig för att leka moder natur lite  ::) jag har begränsat äggen till 6 st.
hon (hönan) har liksom inte fattat att hon inte ska ruva förrän det är nog många tror jag *skrattar*
hon har ju legat sedan första ägget.

Nu lyfter jag ut henne så hon får äta, dricka o bajsa 2 ggr om dagen. och hon verkar överlycklig när hon får lite semester från sina ägg. Men efer ca 10 minuter är hon tillbaka o ligger på äggen igen.
dt äldsta ägget är 7 dagar äldre än det yngsta, kan det ändå bli så att alla kläcks? och hur många dagar ska man låta henne beålla ev. okläckta ägg efter att de första kycklingarna kikat fram? Eller lämnar hon kanske äggen som inte "håller tiden"?

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-07 kl 21:54 »
Hur gick det? Jag är nyfiken!  ;D
Jag undrar också över hur de brukar göra, om de lägger ett ägg varje/varannan dag under en period innan de börjar ruva, vaktar de då äggen lite på avstånd?

En sak till...när kan man förvänta sig att det första ägget läggs av en dvärgkochin unghöna, hur gamla brukar de vara? Är det någon skillnad på raser tro?
Jag väntar ivrigt...! :D

Lena A

« Svar #7 skrivet: 26 jul-07 kl 22:18 »
Mina hönor lägger ca 3 ägg på 2 dagar (en höna alltså  ;)). Om jag minns rätt, och det här gäller mina hönor, har de börjat lägga ägg när de är ca 5 månader gamla. Mina lägger ägg hela året (dock något färre under vintern) och det brukar vara mina Åsbohönor som börjar ruva i april/maj. De ruvar alltså inte hela året.

Margit

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 09:39 »
OK, då får jag vänta ett tag till på första ägget! :)

åsa i skogen

« Svar #9 skrivet: 02 aug-07 kl 16:30 »
Hej hopp

nu har vi fyra små kycklingar, som övervakas av mamma höna. Hon har fortfarande två ägg okläckta, men jag tror inte att det blir kycklingar från dem, det är bara en känsla jag har, vi får väl se...

Jag oroade mig nog helt i onödan, för hönan har skött sig exemplariskt.
Jag minns inte när våra började lägga ägg, men nu är dom ett år gamla, på tiden att få prova på att bli mamma.

våra hönor lägger också ägg hela året, men inte så många under den mörka årstiden.
tror att jag ska låta någon villig höna ruva fram fler kycklingar nästa år, det här var ju kul!

Kramar från "hönsmormor" Åsa

Lena A

« Svar #10 skrivet: 02 aug-07 kl 16:50 »
Grattis Åsa! Visst är det hur kul som helst att ha höns och kycklingar!  ;D ;D

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 03 aug-07 kl 12:46 »
Hejhej.
Mina hönor var så korkade när jag försökte märka äggen så dom puttade de åt sidan och struntade fullständigt i dom.
Kul..nääää det blev pannkakor av dom istället.

Lustiga är dom  ;D
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare
Byggarebobban, mrnic, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser