Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappar päls!  (läst 1983 gånger)

Getgårn

tappar päls!
« skrivet: 05 jul-07 kl 16:00 »
Är det någon som vet varför mina getter tappas päls? Är det normalt? De är både avmaskade och avlusade. Pigga och glada. Har haft dem i ca 2 månader nu. De är vuxna. de får mineraler , saltsten och har en stor hage med sly, gran, tall, blåbärsris och dyl. Allmänt så är de jättepigga och busiga men en ser alldeles fläckig ut. Ser ingen ohyra. De är avlusade 2 gånger. Tacksam för svar.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Re:tappar päls!
« Svar #1 skrivet: 05 jul-07 kl 17:48 »
jag skulle tro att det är vädret som gör det.  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Getgårn

« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 09:09 »
Kan det verkligen vara vädret? Ska de tappa päls? Hon har iof tjock och krullig päls:)

Balbina

• -
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 09:23 »
Mina dvärgar ser också luggslitna ut just nu.Tom bocken har kliat av ig av in fina päls  :'(. De är också ordentligt avlusade och hittar ingen ohyra.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 19:29 »
Det är inte ovanligt att getterna fäller päls vid väderomslag

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 06 jul-07 kl 20:56 »
Skönt att veta, min bock ser inte heller klok ut,trodde han fått pälsätare men geten har ingenting i pälsen och de bor ihop juh.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Getgårn

« Svar #6 skrivet: 07 jul-07 kl 20:47 »
Tack till alla som svarat! Känns skönt att höra att det är fler som har getter som ser luggslitna ut utan att det betyder något dåligt. Tack.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #7 skrivet: 07 jul-07 kl 21:14 »
Mina getter är nog just nu det renaste getterna som finns! Regn, regn och åter regn har gjort deras pälsar alldeles alldeles rena! Kanske skulle passa på att plåta dem nu,  ;)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 07 jul-07 kl 21:25 »
Regn? Vart då? Igår tack så mkt till vädergudarna för att vi fick några droppar....

Till er i söder.... jag saknar ord..... det måste vara jättejobbigt.....

Btw, mina getter ser oxå väldigt luggslitna ut... Det är nog värmen som gör det. För här har vi haft/har jätte varmt...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #9 skrivet: 08 jul-07 kl 16:47 »
Här nere i Skåne känns det som om hösten redan är här. Regn, regn och återigen regn. Idag blåser det också så man undrar om det är en ny storm på väg in.......
Det roliga är (läs tvärtom) att trädgården också ser höstlik ut, visserligen är gräsmattan grön men blommorna tror nog också att hösten kommit  :). Kommer sommaren tillbaka? Dåligt humör blir man på..grr........, fick tröstshoppa lite nya getter idag för att ha lite uppmuntran  :). Tänka sig att sambon frivilligt följde med på en runda på ca 20 mil och två ställen och hämtade 4 nya guldklimpar!  ;). Fast när vi kom hem kröp det ju förstås fram att han hade en del att göra i garaget ikväll, så det var nog det som var hållhaken!  Så det var mycket babbel om ingenting igen........

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 13 jul-07 kl 19:02 »
Mina getter tappar päls nu och ser för j-liga ut. Hittade en lus på ena och avlusade dom.

Ryktade dom igår kväll. Hur lång tid tar det innan de ser snygga ut igen ???
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1169 gäster, 6 användare (1 dolda)
Berberis, Själv är bäste dräng, Erik Forsman, Kycklingen, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser