Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa getter, har redan får  (läst 2078 gånger)

gnms

• Gäst
Skaffa getter, har redan får
« skrivet: 04 jul-07 kl 08:02 »
Vi har redan två tackor och en bagge, men tänkte utöka med en eller flera getter eftersom fåren är lite för kräsna i maten och hinner inte beta ned hagarna.

Frågan är bara vilken sort skall man skaffa sig, helst en sort utan horn eftersom vi har små barn som älskar kramma djur, ser bara en risk med horn att barnen kan bli skadade.

skall man skaffa sig en eller ett par getter?

går  det att ha får och getter tillsammans?

tacksam för tips

mvh
Mats

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Re:Skaffa getter, har redan får
« Svar #1 skrivet: 04 jul-07 kl 10:05 »
Getter är faktiskt ochså kräsna...

Om du vill ha nån som betar bra, ta en häst, det är vår erfarenhet.
När jag i vintras besökte en getgård i Frankrike så hade dom kor för att "slänga till dom allt foder getterna ratade"...
Ochså har hästar och kor inte samma parasiter som får och getter.
Det går nog att ha getter och får ihopa.
Barnen kan lära sig att vara försiktigt med getternas horn och getterna använder hornen ju inte för att skada människor. För det mesta kliar dom sig med dom på ryggen...

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 04 jul-07 kl 10:39 »
Det går utmärkt att ha getter och får ihop. Dvärggetterna är bra betare. Det går inte fort men det blir rent och snyggt.
Hornen behöver du inte oroa dig för. De används som sagt mest för att klia sig på ryggen med. Rätt praktiskt verktyg att klia ryggen med t.o.m, inte alla som har turen att gå runt med en ryggkliare jämt. Vissa getter får ganska spetsiga horn men en vet. kan fila till spetsarna så de blir lite trubbigare.
Min femåriga dotter är ofta ute i gethagen och leker och klappar. Och jag är aldrig orolig att det ska hända något...
jag rekommenderar inte hästar för betesputs. Något kinkigare med maten får man leta länge efter, dessutom lämnar de stora rator. Däremot Highland cattle är kanon betesputsare...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 10:54 »
Däremot Highland cattle är kanon betesputsare...

Men rena mardrömmen för de som inte gillar horn  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 jul-07 kl 13:06 »

jag rekommenderar inte hästar för betesputs. Något kinkigare med maten får man leta länge efter, dessutom lämnar de stora rator.

MINA  hästar är inte kinkiga med maten och putsar bättre än våra getter eller fåren vi haft.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 16:18 »
MINA  hästar är inte kinkiga med maten och putsar bättre än våra getter eller fåren vi haft.

Ok, jag är bekant med 20 talet egna hästar och de är kinkiga. Bara fint gräs ska det vara vissa örter. Skulle aldrig få för sig att peta på en nässla (mina getter älskar nässlor) och deras rator är ju kul  :-\.
getterna lämnar iaf. inga rator och äter utav allt i hagen.
Dessutom envisas hästarna med att gnaga ner gräset så långt det går. getterna lämnar det lagom långt och där ser ut som om det varit en gräsklippare.
kanske olika raser???
« Senast ändrad: 04 jul-07 kl 16:20 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Balbina

• -
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 16:21 »
Vad är det som blir över i hagarna? Alltså, vad är det fåren inte äter och som du har tänkt att getterna ska äta?

Det är nog viktigt att veta innan man kan säga att getter är bättre än t ex hästar eller kor som komplement till fåren.

Vad jag förstod det som så hinner inte fåren med att äta upp all maten.

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jul-07 kl 16:21 »
Men rena mardrömmen för de som inte gillar horn  ;D

:-[Tänkte inte på det :-[
Men de är fina att titta på  ;)

gnms

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 jul-07 kl 21:19 »
Tack för alla snabba svar.

Det som blir över är nässlor samt något gräs som har små vippor högst upp, vet inte vad det heter.

Kanske skall titta på kor, men fastnade för getter eftersom de verkar så sällskapliga.

/Mats

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 05 jul-07 kl 21:58 »
Det som blir över är nässlor samt något gräs som har små vippor högst upp, vet inte vad det heter.

Kor äter INTE nässlor.....  ::)

Skaffa en betesputs till traktorn istället !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 jul-07 kl 23:18 »

Tuvtåtel? Bildar stora tuvor.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 06 jul-07 kl 02:36 »
Om det är nässlor och tuvtåt (-el?) så är det nog lie eller traktor som gäller.  Torra nässlor äts nog av fåren med, men tuvtåten anses vara ett besvärligt ogräs i betesmark och bör bekämpas innan det hinner bilda tuvor.  Du klänner igen den på att bladen är sträva att ta i, nästan vassa, och på att djuren inte vill äta eländet.  Om Du håller upp det mot ljuset så ser det ut "som ett spjälstaket", alltså randigt.

Men hornen ska Du absolut inte stirra Dig blind på, de få gånger jag haft tillbud med get plus unge har det varit en kullig get som buffat för hårt, inte förstått hur ömtålig en sån där människounge är.  Eller trott att det går att ta stöd med framfötterna mot hans bröst.  Och ungen blev inte skadad heller, men rädd, och det kan ju ge psykiska men för resten av livet.  Barn och djur ska umgås, men en bra vuxen måste "stå och stirra på dom", man får inte lämna dom åt sig själva!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jul-07 kl 09:27 »
Trollmor: trevligt att se dig igen  :D

Nässlorna brukar mina getter äta upp frampå hösten eller så äter de uppdem när jag har slagit av dem med lie. Men även fåren äter nässlorna om du först slår av dem med lie och sedan vänder dem några gånger så de torkar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 06 jul-07 kl 11:01 »
Men även fåren äter nässlorna om du först slår av dem med lie och sedan vänder dem några gånger så de torkar.

??? Mina får har då aldrig någonsin ätit nässlor vare sig färska eller torkade. Kanske jag matar dom för mycket med hö ? *skämtar*

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

• -
« Svar #14 skrivet: 06 jul-07 kl 12:04 »
Jo mina åt om jag först slog av dem och såg till att de var torra. men getterna är bättre på att äta nässlor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Robertthek

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser