Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  klippa grisarnas klövar  (läst 8469 gånger)

moribjörknäs

• Blekinge
klippa grisarnas klövar
« skrivet: 01 jul-07 kl 11:17 »

hej!

jag har två linderödssvin som är ett år gamla och jag måste klippa deras klövar då de inte verkar slitas tillräckligt.

fåren sätter jag på rumpan men osäker på om jag orkar med grisen eller om det ens är klokt.

eller ska jag binda ihop klövarna fram och bak och lägga grisen ner?

nybörjare som tacksamt emottager tips, och det är bråttom...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:klippa grisarnas klövar
« Svar #1 skrivet: 01 jul-07 kl 12:28 »
Har aldrig prövat och det låter som om det skulle bli ett helt dagsverke klippa klövar på en 200 kilos sugga. Nu går mina ute och det slits ganska bra.

Så jag har aldrig prövat och hoppas jag slipper det i framtiden också. ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jul-07 kl 13:44 »
Hehe... ;D binda ihop och lägga ner den....ta på dig hörselskydd då ;)
Nej, det enklaste är att du gör det antingen när dom ligger och grisar, men då kan dom ju bli oroliga och fara upp, eller när dom ligger och ger di, då är dom ju oftast rätt avkopplade. Det går bra att klippa med en vanlig sekatör. Men är det verkligen sån panik då? brukar ju klara sig rätt bra om dom rör på sig..

moribjörknäs

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 21:40 »

tack för tips,

ja dom går ute men underlaget är rätt mjukt och jag har nu läst mej till att det kan vara ärftligt med förväxta klövar.

3 pers bör man vara som håller och en fjärde som klipper och jag bävar men det måste göras då jag ser att Ada (vår största) har svårt att stödja på en av klövarna och alla är förväxta.

önska mej och svinen lycka till :)
återkommer med rapport

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 22:17 »
Vet inte om det funkar på Linderödare, men man kan göra en "vagga" och hänga grisen i. Typ ett starkt tygstycke runt magen, med fyra hål i för benen. Alltså bara så att den lyfter från marken med alla klövarna. Då är det lättare att klippa, kanske du kan hitta någon som kan ge grisen lite småbitar av mat samtidigt, så kanske det går smidigare. Fast det får kanske vara en bra talja och ett par starka karlar för att orka lyfta? Kanske kan utvecklas till något bra i alla fall... nu har jag sått ett frö i alla fall.
/A

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jul-07 kl 23:38 »
Det bästa är ju om du kan undvika våld..våra brukar slänga sig ner på sidan och nästan somna om man borstar dom på juvren, har du testat det? Då kan man komma åt och klippa..

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 15:38 »
min klövverkare sa att i danmark har man gjort frsök att klippa klövarna på suggor i en special verkstol... det projektet fick läggas ne pga suggorna stressade ihjälsig...

HAr aldrig klippt klövarna på nån gris...

de brukar nöta bra själva.. skulle itne vilja försöka ens... på en fullvuxen gris...

vissa grisar som tycker ióm att bli kliade kan man ju klia på megen då lägger de sig ner... då skulle man kanske kunna klippa...
eller om du ger dem når de verkligen tycket om...
jag brukar ge dem sötmjölk i maten ibland... då skulle du kunna klippa klövarna med tex en busk sax med långa skalmar...

brukar i bland klippa klövarna på kvogor med busksaxen när de står i båset...... funkar... så till vida att man bara kan korta av klöven...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 19:34 »
Vår djurskyddsinspektör ville jag skulle klippa klövarna på en sugga och i mitt stilla sinne tänkte jag "är du inte klok kärring". Jag kan se det framför mig i vilt slagsmål med den suggan. Hon är inte stor men ändock.

Grisar har en egen vilja och envishet av sällan skådat slag.

Mina grisar går på varierad mark med sten och gräs så det slits naturligt.

Den suggan som hon ville jag skulle klippa klövarna på ska snart slaktas så det blir inte aktuellt med någon klövverkning för hennes del.
« Senast ändrad: 02 jul-07 kl 19:35 av christine »

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 03 jul-07 kl 18:03 »
Har inga Linderödare precis men 2 minisar (ja de ska vara minisar men kastraten är väl muterad.) Jag brukar lägga en spånskiva på marken som jag lockar de på. Sen klipper gubben medans jag matar de med extra smarrigt godis.Ex choklad bitar.Brukar få klippa lättklövarna på mina då de inte sliter lika mycket på dom.
Du får det svar du förtjänar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 08 jul-07 kl 12:09 »
Som Fridolf2 sa så bör man undvika våld eftersom grisar är väldigt stresskänsliga. Dessutom kan det bli svårare nästa gång då grisen minns den obehagliga händelsen.
Men tyvärr så händer det ibland att det inte finns någon annan utväg.

Vi kliar också våra grisar på magen när vi ska klippa klövarna. Vi brukar alltid "knäppa" på klövarna med naglarna för att de ska bli vana vid hanteringen.
Tar man det bara lugnt och försiktigt så brukar det gå bra. Man måste ju inte ta alla klövarna på samma gång. ::)
Ta en klöv lite då och då om grisen tycker det är obehagligt.

En annan metod som flera veterinärer har rekommenderat är att helt enkelt "supa ner" grisen så att den somnar. Jag har själv inte provat metoden, men jag vet andra som har gjort det med lyckat resultat. Både på stora och mini.
Några starköl eller vin (ej sprit) bör få grisen lite lugnare.

Men man får räkna med att grisen visar ännu fler "mänskliga" sidor.
Först blir de glada och akvtiva.
Sen börjar dom vingla och bli lite vrånga.
Till slut så somnar dom och börjar att snarka, för att sedan vakna med en rejäl baksmälla. ;D
Grisar är så otroligt lika oss! ;)

I värsta fall får man låta en veterinär söva grisen, men det kan ju medföra en del risker.

Hör av dig så vi får veta hur det går.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ponnier

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 08 jul-07 kl 18:07 »
Ska väl erkänna  :-[ att vi gjorde detta med Gisela och hmmm ja hon blev fuller... Men ack så kärvänlig och medgörlig. Detta gjordes efter att vi första gången uppsökte veterinär som tog henne i bakbenen och höll henne sådan medan de stack henne på insidan av låret (lugnande) jag led så fruktansvärt när hon hängde så och skrek så jag beslöt att vi inte skulle gå igenom det en gång till.Då tipsade min käre far mig om att en öl eller 2 kan man ge för att de ska bli lugnare och jo det blev hon.Men sen lärde vi henne att klippa klövarna ståendes medans hon åt.  ;)

moribjörknäs

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 08 jul-07 kl 23:31 »
Jag fegar fortfarande, ringde veterinären som ej hade medel att söva gris denna vecka men jag skulle återkomma.

Har försökt klappa och lugna flickorna efter era kloka råd men som sagt, grisar är stresskänsliga och starkölstipset är väl det jag lutar åt.

Låter knäppt men ändå skonsamt! Men vad tror ni om dosering?

Lovar återkomma med rapport, Ada verkar i alla fall ej längre ha ont men klövarna måste klippas hur som och så även på Berta.

purelyplatonic

« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 14:37 »
Vi har försökt detta med att supa ner vår minigris men det gick inte så bra. Vi började med ett stort glas vin men ingen effekt. Vi ökade dosen med 1 glas tll men ingen skillnad där heller. Nu tog vi i ordentligt och gav henne 2 stora glas vin till (blandat med mat) men ingen reaktion där heller fast hon hade druckit en hel vinare. Så det slutade av att min man höll fast henne medans en granne klippte klövarna. Jag har aldrig hört henne skrika spå mycket i hela mitt liv, så den metoden rekomenderar jag inte.
Jag vet inte hur vi ska göra nästa gång (vilket är snart), det kanske gå bättre med öl, eller? Gav vi henne för lite, kanske?

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 09 jul-07 kl 15:40 »
Om grisen är väldigt överviktig så kanske det behövs lite mera. Så är det ju med oss människor.
Jag vet inte, men starköl kanske har en större effekt.
Prova så får du se.
Men tvinga inte grisen igen om det redan har fått i sig alkohol. Den är säkert redan lite "snurrig" och då är det kanske inte så bra att tvångshålla.

Som sagt....jag har ju inte provat metoden själv men jag hade nog satsat på ölen.
Nån gång borde väl grisen bli så pass "full" att det går att klippa. ;)

« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 19:49 av Gris-Eva »
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 09 jul-07 kl 19:44 »
Nästa gång ge en norrlandsdynamit 7,5% en eller 2 stycken. Fungerar bra tycker jag, grisen blir mer medgörlig vid hantering/förflyttning.

Erik F

« Svar #15 skrivet: 09 jul-07 kl 20:48 »
Men det är väl att kasta pärlor åt svin....

Ponnier

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 09 jul-07 kl 21:31 »
Vi gav starköl (eftersom ingen av oss dricker vin så fanns inget annat att ta mer än gubbens öl) Min sprit får hon inte :P

Utegrisar

• Kennel Adiolas
« Svar #17 skrivet: 10 jul-07 kl 09:22 »
Vi har aldrig haft problem att klippa klövarna. Vi passar på när de lagt sig för sova. Och de älskar att bli kliade på magen, så de ligger gärna kvar.
Vi har en sekatör, väldigt smidigt.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #18 skrivet: 15 jul-07 kl 13:41 »
moribjörknäs
Hur går det med klövklippningen? :)

moribjörknäs

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 16 jul-07 kl 00:09 »
ok

det går inget vidare

jag fegade och ringde återigen veterinären som kom men hade för lite bedövning och när hon sen kom med mer ville hon först inte gå in till grisarna alls

sen gick hon in men trots att vi fållade dom stod dom ej tillräckligt stilla för att stickas så hon åkte

och jag köpte stockholm 7.2 festivalöl och jag gav dom 3 var och ingen reaktion överhuvudtaget och sen gav jag dom lite spritslattar och grät och skrattade omvartannat men grisarna var i princip oberörda och jag pallar inte att ge dom mer sprit så nu fixar vi stor ny hage med rötter och stenar och ber till grisguden att klövarna slits

känner mej verkligen som den amatör jag är, A och B är ju tama men ändå svåra att hantera så att man kommer åt att sticka eller klippa

ja tusen tack än en gång för allt stöd och alla tips och

det enda positiva är att jag nu tycker det är en baggis att klippa baggens klövar

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser