Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg i byn.  (läst 2590 gånger)

Johone

• Gäst
Varg i byn.
« skrivet: 01 jul-07 kl 09:14 »
Jaha, då har man alltså sett en varg traska igenom byn mitt på blanka förmiddan. Kl 09.00 i går. I åkerkanten förbi en fårhage och en hage med hästar och ett föl.  :o (Det måste vara något fel på den svenska vargen som beter sig så oskyggt. Beror det på inavel?)

...och jag vet nu inte vad jag ska göra för jag har mina djur hemma och betar sly nedanför huset och vet inte om jag ska våga ta ner djuren till betet där på åkern nu när det börjar tryta på mat häruppe i backen.

Om vargen skulle attackera mina får undrar jag om hästen skulle gå till försvar? (de går i samma hage)
Det hände en gång att en hund kommit lös och han fick för sig att det var roligt att jaga häst i brist på älg.... men det är tur att den hunden inte blev skadad för hualigen vad hon gick på och sparkade och försvarade sig.

??? hur göra.

Erik F

Re:Varg i byn.
« Svar #1 skrivet: 01 jul-07 kl 09:49 »
Jägarna här påstår att de släpper ut vargar från djurparker när de får
för många. Därför är de inte rädda för folk.  Sant eller inte??

Hästen försvarar garanterat inte fåren. Den är nog den första som flyr.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 01 jul-07 kl 10:24 »
tror inte vargarna kommer bli skygga förrän det blir jakt på dem...

Titta bara på älgarna... Sommartid finns det många älgar som är relativt oskygga... man får själv i blnad gå undan för älgen...
efter älgjakten så sticker de dikrekt då de får korn på folk...

Tycker faktiskt att de är dessa oskygga djur somhåller sig runt knutarna dagtid som skall skjutas...

det gäller både rävar, grävlingar vargar o björnar...
de skall hålla sig i skogen...
när de stryker runt husen dag tid så är det bara en tids fråga tills de anser att djuren på gården är enklare  föda än djuren i skogen..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-07 kl 12:35 »
Snart får man nog kräva att staten går in och ser till att vi djurägare får ett ordentligt elstängsel som håller viltet borta från våra tamdjur. Som det är nu får man bara en del av stängslet betalt men nog kan vi kräva få full ersättning för ett stängsel, eller hur? ???

Jag är för att vi ska ha rovdjur i vår fauna och det gäller att hitta en lösning så vi kan ha en ekologisk balans i naturen.

Kommer det varg hit till vår by, kommer jag stänga in fåren och getterna i ladugården natte tid och hoppas på att djuren får vara i fred på dagen.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

bushwomen

« Svar #4 skrivet: 01 jul-07 kl 21:43 »
sesam snälla säg mej vart du bor,i norrland,eller,alltså undrar vart det finns varg,tack, hälsar bushwomen

Emmaibäcka

« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 07:25 »
I rovdjursdrabbade områden får man ersättning för stängsling, ganska frikostigt faktiskt för man får ersättning för kostnad för materialet + en del arbetskostnad. En del har t.o.m fått "rovdjurshundar" typ pyrenéer betalda av länsstyrelsen. Vi har satt upp rovdjursstängsel hos oss för här finns det gott om lo och en del varg, inga angrepp ännu peppar, peppar....

Johone

• Gäst
Re:Ingen varg i byn!!!
« Svar #6 skrivet: 02 jul-07 kl 10:03 »
Nu har det kommit fram att det inte var någon varg utan en hund.  :D
 ???
Och är det inte oftast så att de flesta vargobservationer i själva verket är hundar.

Skönt att kunna andas ut och i lugn och ro släppa ut fåren på betet utan att vara orolig.
 :D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 02 jul-07 kl 14:59 »
Vad var det för hundar?

Har själv råkat ut för atacker av hundar som rivit fåren...

då oftast sibirian husky, schäfer o endel jakthundar...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johone

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jul-07 kl 20:56 »
Jadu, jag blev förvånad när jag hörde det men det var en golden retriver. ;D En i byn hade passerat just där den tiden och hunden hade sprungit vid åkerkanten.
Ibland blir man fundersam, det hade lika gärna kunnat vara en gris och man får det till att vara varg ???. Inga likheter alls. Och snacket sätter igång.

Men om det varit en sibirian husky eller schäfer hade man väl förstått det bättre. Och det är nog som du säger med sibirian husky och andra  polarspetsar att de kan ha den driften i sig. De är nog nära besläktade med vargen dessutom.

Allt har en förklaring.

Johone

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jul-07 kl 21:04 »
Vad var det för hundar?

Har själv råkat ut för atacker av hundar som rivit fåren...

då oftast sibirian husky, schäfer o endel jakthundar...

Oj, läste inte så noga vad du skrev. Har dina får blivit rivna av hundar.  :(Har det hänt flera gånger att de blivit dödade också?
Min häst har en gång blivit jagad i hagen av en jakthund men det var innan vi skaffade fåren. Nu kommer det nog inte in någon hund så lätt då vi har dubbla stängsel. Fårstängsel utanför och el invändigt. Men man vet ju aldrig. :-\

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #10 skrivet: 04 jul-07 kl 19:54 »
Citera
Snart får man nog kräva att staten går in och ser till att vi djurägare får ett ordentligt elstängsel som håller viltet borta från våra tamdjur. Som det är nu får man bara en del av stängslet betalt men nog kan vi kräva få full ersättning för ett stängsel, eller hur?

Vi bor i Dalarna och där får man faktiskt väldigt frikostigt betalt för stängsel, Du får till och med för arbetet med att sätta upp stängslen.

Börjar bli rätt så trött på alla som gnäller så mycket över viltet, sätt upp ordentliga viltstängsel för att göra det svårt för viltet att ta våra tamdjur. Och så kanske vi skulle kräva av våra jägare att skjuta mindre tex rådjur i skogen. Finns det mat åt rovdjuren i skogen så håller dom sig där. Men om jägarna ska nöjesskjuta tex rådjur så det inte finns nå mat i skogen åt rovdjuren så är det klart som sjutton att dom går på våra tamdjur....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 jul-07 kl 23:21 »
Om det finns gott om rådjur, så blir det ganska snart gott om rovdjur som äter dem också.  Varefter det blir ont om rådjur och då går de hungriga rovdjuren på annat byte.  Om man har lite lagom otur.  För övrigt tror jag också att vi har med ett inlärt beteende att göra här; om en djurart inte jagas ser den efter några generationer människan som ofarlig, särskilt ett intelligent djur som vargen.  Därifrån inte långt till att ta för sig av mumsiga proteinpaket, ett lamm, en tacka, en unge som väntar på skolbussen...  Om det sistnämnda skulle inträffa, får vi nog höra andra sånger om vargens rätt att vara i våra skogar.
 :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 07 aug-07 kl 21:32 »
Vi bor i Dalarna och där får man faktiskt väldigt frikostigt betalt för stängsel, Du får till och med för arbetet med att sätta upp stängslen.

Börjar bli rätt så trött på alla som gnäller så mycket över viltet, sätt upp ordentliga viltstängsel för att göra det svårt för viltet att ta våra tamdjur. Och så kanske vi skulle kräva av våra jägare att skjuta mindre tex rådjur i skogen. Finns det mat åt rovdjuren i skogen så håller dom sig där. Men om jägarna ska nöjesskjuta tex rådjur så det inte finns nå mat i skogen åt rovdjuren så är det klart som sjutton att dom går på våra tamdjur....
Om det finns mer rådjur i skogen så blir fler rådjur påkörda i trafiken, och då kommer vargen att stryka vid vägrenarna och leta kadaver vilket leder till att dom också riskerar att bli påkörda.
Sen är det mycket lättare för en varg att jaga får som går femtio stycken inhägnade i en liten hage än att leta rätt på tre rådjur som går tillsammans i skogen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #13 skrivet: 08 aug-07 kl 06:51 »
Jo det är ju alltid mycket lättare att gnälla istället för att lägga ner lite arbete på att försvåra för vargen att ta våra får...

Faktum är att hos oss har vi titt som tätt slagna rådjur runt knutarna men aldrig har nått rovdjur varit på våra får. Men vi har också väldigt rådjurstäta skogar....

Dollar

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 08 aug-07 kl 21:16 »
Jadu, jag blev förvånad när jag hörde det men det var en golden retriver. ;D En i byn hade passerat just där den tiden och hunden hade sprungit vid åkerkanten.
Ibland blir man fundersam, det hade lika gärna kunnat vara en gris och man får det till att vara varg ???. Inga likheter alls.

As flabb... personen måste ju ha varit blind ;D ;D

Har läst inlägget flera ggr. Kan inte sluta skratta  ;D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 08 aug-07 kl 21:18 »
Jo det är ju alltid mycket lättare att gnälla istället för att lägga ner lite arbete på att försvåra för vargen att ta våra får...

Håller med dig, det är lättsamt att gnälla MEN, det kostar en massa pengar att investera i rovdjurstängsel med. En liten del kan man ju få bidrag med men själv måste man lägga ut en hel del pengar..... Vi har precis sökt men inte fått ngt svar ännu.... Byråkrati tar sån tid.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 3 användare (1 dolda)
eremit1, DaisyMalone

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser