Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt  (läst 1841 gånger)

Kerstin Linnea

Salt
« skrivet: 30 jun-07 kl 21:11 »
Hej alla....
Jag undrar om det är någon skildnad på att använda havssalt och stensalt till insaltning av skinn, är det några konstiga kemikalier i stensalt?
Sen undrar jag hur länge ett kaninskinn ska ligga och torka med saltet innan man borstar bort det lösa saltet och förpackar skinnet...
någon som vill dela med sig av sina kuskaper :)..?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Salt
« Svar #1 skrivet: 30 jun-07 kl 21:22 »
Hej alla....
Jag undrar om det är någon skildnad på att använda havssalt och stensalt till insaltning av skinn, är det några konstiga kemikalier i stensalt?
Sen undrar jag hur länge ett kaninskinn ska ligga och torka med saltet innan man borstar bort det lösa saltet och förpackar skinnet...
någon som vill dela med sig av sina kuskaper :)..?
Stensalt suger bättre, rekomenderas.
Skinnen kan ligga 6 månader sen måste de antingen beredas eller saltas om.
Låt skinnet ligga 2-3 dagar, skaka av, salta om och lägg för förvaring.

Lycka till!  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kerstin Linnea

« Svar #2 skrivet: 01 jul-07 kl 12:31 »
Tack så mycket.. ;D
jag har några skinn i frysen som ska behandlas, återkommer senare med resultatet...
Jag provade att bereda själv men mina leder pallade inte med mjukgörningen......Ha en trevlig sommar.. ;)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 aug-07 kl 22:51 »
Stensalt suger bättre, rekomenderas.
Skinnen kan ligga 6 månader sen måste de antingen beredas eller saltas om.
Låt skinnet ligga 2-3 dagar, skaka av, salta om och lägg för förvaring.
Lycka till!  :)
 Var får man tag i stensalt? Kan man ta grovsalt eller är det bättre med finsalt som kommer åt bättre? Med eller utan jod?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-07 kl 23:18 »
Vi köpte stensalt på Lantmännen, (eller Odal eller Hemgården, beroende på vad de kallar sig just nu). Det är några år sedan, men kolla med dem. Har de inte inne så kan de säkert ta hem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

853 gäster, 5 användare (1 dolda)
Terrisson, Anders Flix, ärt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser