Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spån till ströbädd?  (läst 3554 gånger)

Emmaibäcka

spån till ströbädd?
« skrivet: 29 jun-07 kl 08:44 »
Har lite funderingar att försöka ha spån till strö istället för halm till vintern. Tar gärna emot erfarenheter kring detta. Funderar nog främst om det blir problem att spån fastnar i ullen, och om kutterspån isåfall är bättre sågspån eller vice verca. Även funderingar kring om spån "håller" som ströbädd, så att fåren inte trampar igenom och kletar till bädden.

anette i bugared

• -
Re:spån till ströbädd?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 09:53 »
Bärigheten beror på vad du har för underlag till bädden. Är det ett fast golv så tycker jag spån är det bästa att ha. Halmen upplever jag som klenigare. Spånen bäddar in avföringen bättre.

En nackdel, dock, du kan inte använda det direkt som gödsel, som du kan göra med halm. Spån tar lång tid på sig att förmultna.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 09:58 »
Jag har inget bra svar på din fråga utan en fundering - Varför vill du inte ha halm? Jag har lite spån i botten sen lägger jag på ett lager med halm. Tycker det ser mysigt ut och kan själv tänka mig att ligga i den bädden  :). Halmen ger ju väldigt bra värme. Bara spån tycker jag dock inte ser lika mysigt ut och spån fastnar ju (som skrivet) dessutom i ullen.
En som är nyfiken på övriga svar. Man kan ju få en annan synvinkel om man får ett motiv...  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 11:58 »
Om du har spån är vanlig sågspån bäst i mitt tycke. Fastnar inte lika hysteriskt i ullen och bränns snabbare i gödselstacken. Själv har jag torv i botten med halm ovanpå. Ska mocka ur fårhuset närmsta tiden så jag får väl se hur pass hårt det sitter i betongen.  :P Hoppas för övrigt på ett bättre halmår i år. Förra årets halm var inte bra. Fick kassera stora delar av balarna för att de var för dåliga. Merarbete som jag klarar mig utan. Inte fick jag halmen billigare för det heller.  :(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 23:19 »
Har aldrig provat enbart spån men i bland strör vi med sågspån,då spån från gårdssåg,den är grövre och man vet att det inte sågats tryckt virke osv.Kutterspån tycker jag fastnar i ullen.Vid lammningen är spån fantastiskt tycker jag,tillsammans med halm.

Emmaibäcka

« Svar #5 skrivet: 02 jul-07 kl 07:44 »
Jo, vårat "problem" är att vi inte har någonstans att lägga halmen, och tycker inte det blir bra om man har halmlager utomhus med presenning över. Spån kan jag få tag på på närmare håll, och det är svårare att få tag på bra halm för våran del. En nackdel med spån är dock att de inte kan gå och pilla och äta av det såsom de gärna gör med halmen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser