Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad kan man göra av färsk mjölk?  (läst 2986 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
vad kan man göra av färsk mjölk?
« skrivet: 28 jun-07 kl 09:40 »
Jag är numera bondmora. Eller, jag är sambo med en man som står på tur att ta över sin pappas mjölkproduktion. Följdaktligen har jag tillgång till mycket opasteöriserad mjölk. Jag skulle gärna vilja ha recept och tips på vad man kan göra med mjölken.

Jag har gjort ost en gång, men i familjen tycks det bara finnas ett sätt att göra ost, och jag skulle vilja göra olika sorter. Finns det kurser eller böcker i ystning?
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Norrgårds Anna

Re:vad kan man göra av färsk mjölk?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 16:11 »
Du kan väl göra ostkaka! Då går det åt jättemycket mjölk och dessutom kan du frysa dom om du inte ska ha ett jättestort kalas förstås  ;)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 08:47 »
Jag har gjort ostkaka en gång. Det är ju fantastiskt gott. Kanske inte så onyttigt heller... Jag ska nog göra det mer. Undrar om man kan göra nån rolig färskost, som keso eller mozarella...
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Sia

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 02 jul-07 kl 15:15 »
Har du inte sett dom här trådarna?  http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=12
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser