Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline  (läst 20790 gånger)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Frontline
« skrivet: 25 feb-06 kl 18:50 »
Kicki !!!

tänkte ha frontline på mina damer... kan jag även ha det på dom som ruvar utan att det skadar ägg och det som är i.... ???  ???

Lolv...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Creve

• Gäst
SV: Frontline
« Svar #1 skrivet: 02 mar-06 kl 09:42 »
Karensen för Frontline är tre veckor. Använd inte äggen till vare sig mat eller kläck.

Frontline är cancerframkallande men eftersom de djur det används till oftast inte lever många fler år än tio (enligt tillverkaren???) så är det tillåtet för djur men inte för människor (om man säger så). Efter tio år kan det ge cancer... har jag hört.

Frontline tar även lössens ägg och förstör cellmembranen (tror jag det är) så därför ger de sig även på hönsägg och därför bör man ju absolut inte kläcka dessa ägg. Det kan även ge missbildade kycklingar.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 05 mar-06 kl 17:14 »
Karensen för Frontline är tre veckor. Använd inte äggen till vare sig mat eller kläck.
Frontline är cancerframkallande men eftersom de djur det används till oftast inte lever många fler år än tio (enligt tillverkaren???) så är det tillåtet för djur men inte för människor (om man säger så). Efter tio år kan det ge cancer... har jag hört.

Frontline tar även lössens ägg och förstör cellmembranen (tror jag det är) så därför ger de sig även på hönsägg och därför bör man ju absolut inte kläcka dessa ägg. Det kan även ge missbildade kycklingar.
Intressant.
Har du bara hört detta eller var står det att Frontline är cancerframkallande? Har du någon källhänvisning? Både katt och hund blir visst mycket äldre än 10 år, en hund lever ofta till ca. 15 år och en katt ca. 20 år (ibland mycket längre), så jag tvivlar starkt på att de har tagit fram ett medel som inte ens är bekämpningmedelsklassat men som ändå dödar djuren i förtid. Det var ju just den orsaken som gjorde att många bekämpningsmedel togs bort för ett antal år sedan. De var före borttagandet 3-klassade medan Frontline är, som sagt, inte ens är klass1.
Hur vet du att Frontlinebehandling ger risk för missbildningar hos kycklingar? Har du någon erfarenhet av missbildade kycklingar som kläckts efter sådan behandling och som kan direkt härledas till medlet? Både jag själv och flera andra som jag känner har nämligen kläckt efter Frontlinebehandling och inte någon av oss har fått en enda missbildad kyckling.

Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 05 mar-06 kl 17:36 »
 Här kommer länken igen om Fipronil, den verksamma substansen i Frontline:
http://npic.orst.edu/factsheets/fipronil.pdf
 Där står vad som gäller både  om cancer och fortplantning. "Problemen" vad det gäller Frontline verkar vara stor miljöpåverkan (som alla bekämpningsmedel) och att det kan ge hudirritation.
                       Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 05 mar-06 kl 17:41 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tedarix

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-07 kl 12:50 »
Hej!
Du måste behandla alla djur i flocken för säkerhets skull. Det kan finnas små löss på dom andra djuren som nyligen är kläckta som du inte ser och då har du ju fortfarande ohyran kvar om du inte får död även på dom.  :-\

Om du använder frontline så skulle jag nog inte använda äggen, varken till mat eller kläckning, på två-tre veckor. Det har nog inte gjorts några studier på hur det påverkar höns eller människor så det är nog bäst att vara försiktig.  
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #5 skrivet: 27 jun-07 kl 19:16 »
Hvor drypper dere Frontlinen ?

Har noen kyllinger som har noen på seg også har jeg tre tuppar som har endel. Ingen av hønene har. Er det mere vanlig at de går mest på tuppene  ???

Vel... skal det dryppes i nakken som på katter?
På en voksen Hedemora tupp.... hvor mye skal han ha? Han er jo på størelsen med min katt......  ???
Noen som har erfaringer å dele med seg?
« Senast ändrad: 27 jun-07 kl 19:17 av HøneLine »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 19:55 »
Oftast får ju tupparna då hönorna ligger i redena som är preparerade.

LEK

« Svar #7 skrivet: 28 jun-07 kl 08:21 »
Hej!
Ska du använda Frontline måste du göra detta på alla djur i besättningen. Det är dessutom rekomenderat att slänga äggen i tre veckor efter behandlingen. Frontline ska innehålla cancerframkallande ämnen som "inte är farliga för hönsen" (hörsägen) men för människor. Ge kycklingar en droppe Frontline i nacken, hönsen ska ha en droppe i nacken och en på gumpen. Tupparna brukar jag ge två droppar i nacken och en på gumpen, mer om de är riktigt stora. Jag har gett mina höns Frontline vid två tillfällen under två år och de har inte visat tecken på att inte må bra av detta.
Lycka till!
Varje höna förtjänar att leva lusfri!
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 08:22 av LEK »

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 28 jun-07 kl 11:09 »
Hej!
Jag har pratat med sverige representanten för frontline och han sa att detta med cancerframkallande ämne är helt fel.
De var medvetna om att ett sådant rykte finns och sa att det startades av en tidningsartikel där ett av ämnena i frontline hade förväxlats med ett ämne som fanns i ett annat preparat.
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 12:06 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

LEK

« Svar #9 skrivet: 28 jun-07 kl 20:26 »
Hej! Betyder det att det är onödigt att ha karens på äggen då? Usch, jag som i två omgångar slängt alla ägg i tre veckor, det blev många ägg i soptunnan,  :'(
hälsn. Linda

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #10 skrivet: 28 jun-07 kl 21:51 »
Men jeg har ikke tatt på alle sammen... bare på de kyllingene som hadde noen få på seg og på 3 tuppar... ingen av hønene hadde noe löss på seg..... Hvorfor må man behandle alle?
Kan ikke bare de som har noe på seg få Frontline?
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

LEK

« Svar #11 skrivet: 28 jun-07 kl 22:34 »
Det troligaste är att alla är drabbade fast några kanske inte har lika mycket... Ger du alla Frontline dör alla löss och alla gnetter och du kan vara säker på att de är helt lusfria. Det räcker med att du missar att en höna har löss för att du ska ha tillbaka problemen om någon månad igen! Det smittar så otroligt så att bara vissa skulle drabbas låter osannolikt. Ta det säkra före det osäkra och behandla dem alla!
Kram Linda

johe71

« Svar #12 skrivet: 29 jun-07 kl 07:30 »
så här säger Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) om Löss/fjäderätare

Citera
Vuxna fjäderfän påverkas i ringa grad, och de kan normalt själva hålla antalet löss under kontroll genom putsning.

så antagligen så är dina hönor duktiga på att ta bort lössen själv...

Citera
Bekämpning

Lindriga angrepp av löss behöver i regel inte bekämpas. Vid kraftiga angrepp hos enskilda fåglar bör man misstänka att fågeln är försvagad eller sjuk.

Sally

« Svar #13 skrivet: 08 sep-07 kl 18:50 »
Har använt Frontline med framgång på min hankatt som gärna besöker gården här bredvid och gärna får med sig diverse "kryp" hem. Jag har också läst här att några använder dem på hönsen om de får ohyra. Jag har några frågor:

1. Hur gör ni om ni behandlar en flock och det i den finns kycklingar- klarar de en behandling? Om de inte behandlas riskerar inte de då att få all ohyran på sig?

2. Är Frontline effektivt mot kalkben?

3. Läste också att det finns Frontline spray- har aldrig sett det- finns på apoteket?

Sally
Går det...så går det!

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 09 sep-07 kl 00:31 »
Jag passade på att behandla mina när jag inte hade några kycklingar förra hösten.

Läste någonstans att Frontline inte är helt effektivt mot kalkben, man måste borsta och smörja också, Jag smörjde med helosan och blev förvånad över resultatet :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #15 skrivet: 09 sep-07 kl 08:55 »
Jag passade på att behandla mina när jag inte hade några kycklingar förra hösten.

Läste någonstans att Frontline inte är helt effektivt mot kalkben, man måste borsta och smörja också, Jag smörjde med helosan och blev förvånad över resultatet :)
behandlade du i förebyggande syfte eller hade du problem med ohyra då ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #16 skrivet: 09 sep-07 kl 09:01 »
Tänk på att Frontline inte hjälper om hönsen har D.Gallinae "blodsugande hönskvalstret" eller rött hönskvalster som det kallas ibland.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 09 sep-07 kl 10:57 »
behandlade du i förebyggande syfte eller hade du problem med ohyra då ?
Jag hade ohyra, bla. sk. fjäderätare på både höns och duvor,
jag skulle inte behandla mina djur med frontline i onödan med tanke på hur starkt det är.

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #18 skrivet: 09 sep-07 kl 11:42 »
Jeg hadde noen beige, ca. 0.5 mm. lange dyr som krøp rundt baken på hønsen... du vet den lille gropen som blir mellom halefjærene og kloaken..
Jeg hadde Frontline liggene til katten og brukte den på alle som hadde disse dyrene på seg.
Det var ikke så mange dyr, bare en 4-5 stk. Jeg kastet alle hønsen ut, byttet strø i hønshuset og begynnte å plukke høner ute.
Alle som hadde disse dyrene på seg fikk en dråpe i nakken og en bak ved rompe fjærene. De som ikke hadde noen dyr på seg, lot jeg være.
Dette var jo tidlig i sommer og jeg ser igjennom hønsen regelmessig nå, men har nå ingen kryp på noen av hønene.
Hos meg hadde jeg spesiellt en tupp som var overfull av disse dyrene!! Han hadde lag på lag på vingene sine, med noe jeg tror var egg eller noe.
Tuppene fikk 2 dråper i nakken og 1 bak.
Allerede neste dag var alt borte!!! Da skiftet jeg strø igjen.... jeg tenkte på om alle disse dyra lå døde der, var det beder å få dem ut.....  ;)

Sally

« Svar #19 skrivet: 09 sep-07 kl 12:05 »
Finns det kryp som kan följa med tex hö och halm. För många år sedan hade jag massor av små små ljusbeiga djur som kröp omkring i kaninernas bur. Jag fick massor på mig när jag var därinne...däremot hade inte kaninerna några i pälsen. Efter mycket forskande verkade den enda möjligheten vara höet jag gav dem. De fanns alltså i höet som ännu inte kommit i kontakt med kaninerna. Jag rengjorde och de försvann...Vad kan det ha varit?

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser