Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frontline  (läst 20794 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: Frontline
« Svar #20 skrivet: 09 sep-07 kl 16:45 »
Jag hade ohyra, bla. sk. fjäderätare på både höns och duvor,
jag skulle inte behandla mina djur med frontline i onödan med tanke på hur starkt det är.
det var de sm jag misstänkte, men jag missförstod de som du skrev, " jag passade på" fel av mig. tack för infon.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 21 sep-07 kl 09:25 »
När det gäller ohyra på höns har jag läst att många använder Frontline. Vi har hund och har använt detta mot fästingar. Enligt undersökningar kan man inte använda detta på katter eftersom flertalet katter dör. Finns det då ingen risk att hönorna gör detta? Det är ju som sagt starkt gift. Samt undrar jag om vetrinärerna verkligen rekomenderar detta? ??? :-\
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

sallyomolly

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 sep-07 kl 09:30 »
Vet en kanin som dog av det.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #23 skrivet: 21 sep-07 kl 09:37 »
Skulle gärna vilja veta vilka undersökningar? Är det vetenskapliga sådana?

Jag har använt medlet på både vuxna hönor och kycklingar som har haft ohyra "med sig i bagaget" när jag köpt dom.
(Varför är det så att nästan alla höns man köper har ohyra med sig? Det första jag får göra när jag köper nya höns är att sätta dom i karantän och avlusa dom.)
Detta med bra resultat. Ingen har dött eller mått dåligt. Min far har använt medlet på sin katt med gott resultat hon har inte dött.

Kanske har folk överdoserat det på något sätt?
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 09:42 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Sally

« Svar #24 skrivet: 21 sep-07 kl 09:38 »
När det gäller ohyra på höns har jag läst att många använder Frontline. Vi har hund och har använt detta mot fästingar. Enligt undersökningar kan man inte använda detta på katter eftersom flertalet katter dör. Finns det då ingen risk att hönorna gör detta? Det är ju som sagt starkt gift. Samt undrar jag om vetrinärerna verkligen rekomenderar detta? ??? :-\

Nämen stopp å belägg  ::)! alltså...katterna som dog gjorde det därför att man använt Frontline för HUNDAR till dem. Fel sort! Varken mina katter eller höns har dött eller mått dåligt av Frontline.

Sally
Går det...så går det!

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 21 sep-07 kl 09:43 »
Kanske var det så..fel sort alltså. Informationen kommer från vetrinären som skrev ut till vår hund.
Vilken sort ska det då vara till HÖNOR? så det inte blir fel? Några påstår ju att man ska köpa de stora till hund så det räcker! Är det någon skillnad då igentligen? Styrkan på det alltså!

Matulda

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 21 sep-07 kl 09:45 »
Själv har jag använt Etotal. Medel mot jaktiller som väl inte är helt ok ur ekologisk synpunkt. Tog hönsen från pinnarna på kvällen, höll dem uppochner ett kort ögonblick när jag pudrade lite under deras vingar. Det tog kol på varenda loppa och både hönorna och vi i familjen slapp ilskna bett.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #27 skrivet: 21 sep-07 kl 09:56 »
Jag har använt frontline hund utan problem.
En droppe mellan skulderbladen + en droppe strax före stjärten och upprepa behandlingen efter en vecka.
Som sagt ingen har mått dåligt eller dött och hönsen blir fria från ohyran (hönshuset ska naturligtvis städas ur noggrant också).
Frontline sprayen ska vara mildare = mer utspädd och rekommenderades till mig av Sverige representanten för frontline när jag ringde till honom för att fråga om preparatet.
Obs! Det är inte godkänt för att användas på höns.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 21 sep-07 kl 10:05 »
Jag gjorde så här: Ringde till vetrinärerna på Djursjukhuset i Slöinge! Rekomendationerna är att använda Etotal. Frontline är inte testat tillräckligt för att kunna rek det. Om man använder sorten till hund eller katt spelar ingen roll.
Till er som har använt och använder Frontline på era djur och har gott resultat kan ju fortsätta om ni känner att det fungerar. Dock ska ni veta om riskerna med era djur. Hon jag pratade med hade själv höns och hon skulle inte använda Frontline utan hellre Etotal som är provad under så många år och fungerar bra på djuren och är mer skonsamt. :-*
Det vore ju lite kul dock att föra statestik över Frontline på Höns eller vad tycker ni? :D

sallyomolly

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 sep-07 kl 10:06 »
För att svara på om det finns olika styrkor så tror jag det för när jag fick till min papillon 2,4 kilo så var det en svag dos, inte samma som till de stora. Det var skillnad på både dosering och styrka.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 21 sep-07 kl 10:07 »
Alltså medlet Etotal är medel mot loppor på jaktiller, inte mot själva jaktillern... :)
;D kan inte hjälpa men jag tycker sådana här inlägg är kul ;D

Matulda

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 21 sep-07 kl 10:16 »
Det vore ju lite kul dock att föra statestik över Frontline på Höns eller vad tycker ni? :D
Nämen vad menar du? Ska vi räkna hur många som trillar av pinn efter en omgång Fronline...? Gott att höra att det är någon mer som "röstar" på Etotal. Började känne mig lite ensam...

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 21 sep-07 kl 10:25 »
Alla sätt är väl bra bara de fungerar! Jag är ju inte så mycket för gifter över huvud taget men ibland kanske det är nödvändigt. Dock när Frontline är betydligt giftigare än Etotal känner jag mer för det. Etotal alltså.  ;)
Statistiken menar jag nog lite så som du säger. Om Flertalet höns dör av det vill inte jag använda det iallafall.
Efter att ha diskuterat ämnet med mig själv blir mitt resultat Etotal! Kram på er :-*

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #33 skrivet: 21 sep-07 kl 10:28 »
Håller helt med om att var och en ska göra vad den tycker är bäst.
Måste bara tala om att jag har hört om höns som har dött av etotal också så ni ska inte tro att det är helt riskfritt det heller.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 21 sep-07 kl 10:37 »
Var har du hittat den informationen. Att ha hört är en sak. Enligt det jag har kunnat leta upp finns ingen sådan info. :-\

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #35 skrivet: 21 sep-07 kl 10:51 »
"Att ha hört är en sak"
Jag håller fullständigt med men tyvärr kan jag inte vara mer specifik än så eftersom det var längesedan jag hörde/läste detta nu. Men Etotal är ju faktiskt också ett gift så särskilt konstígt är det väl inte att det också kan gå fel.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 21 sep-07 kl 10:57 »
Nä i och för sig. Visst kan det vara så. Vad jag nog vill säga är att båda medlena är giftiga  :'( och man önskar att man inte behöver använda dem. Kanske oxå att börja med det milda giftet! :-*

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #37 skrivet: 21 sep-07 kl 11:16 »
"man önskar att man inte behöver använda dem"
Javisst önskar man det.
Och jag önskar att det fanns ett testat och godkänt medel att ta till när det behövs, för tyvärr så gör det ju det ibland.
Jag vet inte vilket som är giftigast av de båda preparat vi har diskuterat.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 21 sep-07 kl 11:27 »
Frontline är betydligt giftigare enl Vetrinär på Djursjukhuset.

Åsbokadorra

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 21 sep-07 kl 11:28 »
Synd att man inte är Kemist! ;D ;D ;D :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
stromback, Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser