Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineralkraft  (läst 8680 gånger)

naturodlaren

Mineralkraft
« skrivet: 26 jun-07 kl 22:10 »
Hej, urlakningen av alla jordar gör mig bekymrad, jag köpte 50L odlingsjord på B. på påsen stod det näringsinnehållet räcker i två veckor. Du kan odla tomater i tidningspapper men då missar du mineralinnehållet (urlakning), nu erbjuds naturligt mineral tillskott via två distributörer, Rockdust Sverige och Mineralkraft. Dåligt val av namn på ämne men det är vad det är, tillförsel av mineraler.
Soliga hälsningar

sivan48

• Uppland
Re:Mineralkraft
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 17:55 »
Skulle du kunna skriva ner mineral-innehållet enligt mineralkrafts-påsen?
Har skrivit till dom men inte fått svar ännu...
vore  mycket intressant att veta vad den svenska  varianten av Rockdust går för.
Varför skulle man importera lava sten från England ,när det finns sådana sten-brottar här i Sverige redan?
Inom eko-odlingskretsar har dom länge hållit på med detta
-att tilllföra stenmjöl....
« Senast ändrad: 28 jun-07 kl 17:58 av sivan48 »

naturodlaren

« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 22:55 »
Hej, som jag förstår är det två produkter; namn Rockdust och Mineralkraft som gäller på marknaden. SLU kommer att startat forskning kring detta, men som SLU tidigare uttalat, det fungerar men vi vet inte hur. Bara att det binder koldioxcid vore värt ett försök med detta ämne!!
Soliga hälsningar

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 22:58 »
Bara att det binder koldioxcid vore värt ett försök med detta ämne!!

... och hur mycket koldioxid från fossila bränslen har släppts ut vid framställningen och transporterna av detta stenmjöl? Det är liksom inte folk med hacka och spade som utvinner stenmjölet, utan dieselfordon. Sedan är det rätt tungt att frakta också.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

naturodlaren

« Svar #4 skrivet: 29 jun-07 kl 23:06 »
Hej, Rockdust importeras från Skottland, men för varje påse har man köpt en utsläppsrätt, har man sagt efter kontakt. I kontakt med Mineralkraft, kommer det från svenskt urberg, fraktat med miljötransport dvs diesel med partikelfilter, och påsarna är handpackade i återvindt plast, dyrt men rätt. det är svårt att få exakta svar men de finns på nätet och det går alltid att fråga.
Soliga hälsningar

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 29 jun-07 kl 23:13 »
Hej, Rockdust importeras från Skottland, men för varje påse har man köpt en utsläppsrätt, har man sagt efter kontakt. I kontakt med Mineralkraft, kommer det från svenskt urberg, fraktat med miljötransport dvs diesel med partikelfilter, och påsarna är handpackade i återvindt plast, dyrt men rätt. det är svårt att få exakta svar men de finns på nätet och det går alltid att fråga.
Soliga hälsningar

Diesel släpper ut koldioxid även med partikelfilter. Koldioxid är en gas, inte partiklar.

Och även om frakten sker med partikelfilter, är det partikelfilter på arbetsmaskierna i stenbrottet?

Återvunnen plast är fossil olja, och när den förbränns förr eller senare, så släpper den också ut koldioxid.

Nu är säkert både Rockdust och Mineralkraft helt fantastiskt, men försök inte rättfärdiga miljöbelastningen, det är hur du än vrider och vänder på det sten som skall fraktas kors och tvärs.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

naturodlaren

« Svar #6 skrivet: 29 jun-07 kl 23:23 »
Hej, du har helt rätt, men vi (jag ) kan inte göra allt på en gång, så var ska man börja, det viktiga är att vi har insikt och försöker på den nivå vi kan.

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jun-07 kl 00:16 »
Halaj!

Inte för att jag egentligen bryr mig så värst, naturodlaren, men börjar inte det här bli lite pinsamt?

Som ett tips så kan jag säga att det går att sponsra denna sida genom att få reklamplats längst ner till H på sidan.

//T
« Senast ändrad: 30 jun-07 kl 00:17 av Tapio »

naturodlaren

« Svar #8 skrivet: 09 jul-07 kl 23:13 »
Hej, jag skulle gärna sponsra, men jag vill bara ha en diskussion angånde, "stenmjöl" oavsett hur man namnför det. Jag tror att det är en del av framtiden för odling. Urlakning är ett  problem.
Soliga hälsningar

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 10 jul-07 kl 22:08 »
Nja, det är väl inte så säkert att stenmjölet belastar miljön, i betydelsen ökar belastningen på miljön.
Antag att man får större skörd med stenmjöl. Antag att man har andra miljöbelastningar i odlingen, som är proportionella mot den odlade ytan, t ex jordbearbetning med traktor eller jordfräs. Och/eller antag att odlingen ersätter köpt mat, med dess miljöbelastningar.
Vad överväger då?
Jag kan även tänka mig att stenmjölet rätt använt kan stimulera humusbildning som binder koldioxid. Tanken är att om det innehåller mat som humusbildande mikroorganismer behöver så kan man få en sån effekt. (Är det detta som SLU menar?) Detta är jag dock inte säker på. Jag vill bara peka på att ni som kritiserar stenmjölet tänker för enkelt.
Stenmjöl bör nog ses som medicin och stimulans för svaga jordar. Det kan t ex vara ett sätt att ersätta mikronäringsämnen som lakats ut.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 11 jul-07 kl 01:36 »
Hur mycket stenmjöl skall man tillföra? Borrade för vatten 2005 och fick då en hög på ca 1500 kg liggandes. Har använt det i mina odlingar utan att kunna se någon skillnad. Har kanske tillfört för lite?

Å andra sidan lägger jag på så mycket annat nyttigt att det kanske inte märks av den anledningen.

//Gunnar

Jag minns någon siffra från organisk-biologisk odling på något ton per hektar, d.v.s. något hg per m2. Denna giva ges högst en gång per år, lämpligen på hösten. Lämpligt att damma över skörderester eller gräsklipp el dyl som ligger i markytan.
Det bästa tror jag kanske ändå är att tillsätta stenmjölet i komposten.
Jag har dock mycket liten erfarenhet av stenmjöl.

naturodlaren

« Svar #11 skrivet: 14 jul-07 kl 22:28 »
Hej, vi har bytt bil till en diesel, dock ej så ny med partikelfilter. I ett litet försök att bidraga till helheten. Men stenmjöl  och dess effekter (dvs vissa stenmjöl), får mig att känna vi måste börja någonstans utan 100% säkerställning. I Skottland , USA, Australien, speciellt med det sist nämda arbetar mycket med det. SLU i Uppsala börjar eller tar upp en sen 10 år avslutad forskning kring detta.
Det är inte helt fel men hur rätt är det, verkar vara frågan.
Soliga hälsningar

piggetröska

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-07 kl 15:28 »
Har läst ursprungsartikeln på SvD samt inlägg från andra forum. Har därvid förstått att det inte är vilket stenmjöl som helst som avses, utan från vulkaniska bergarter. Detta kan förklara varför vissa inte  får något resultat, mjöl av vanlig granit innehåller endast ett fåtal olika mineraler.
I Skåne där jag bor finns i NÖ en del stenbrott (med dithörande huggerier) som bryter svart diabas, vilken enligt litteraturen har vulkaniskt ursprung. Vid tillfälle tänker jag ringa dem och fråga om de inte får stenmjöl som biprodukt och vad de gör med den, om jag kan få eller köpa. Blir svaret positivt så kommer jag då att kunna förvärva detta stenmjöl utan att det blir något större koldioxidutsläpp. Annars finns där övergivna stenbrott i detta område som jag får undersöka.

Förr fanns det mobila stenkrossar som anslöts till ångmaskin eller tändkulemotor, har man tur kan man se dem på veteranmaskinträffar. Kanske finns det någon sådan stående i övergivna lador? Med egen stenkross och egen energikälla (vindkraft?)  borde utsläppen bli mycket små vid framställningen. I värsta fall får man väl veva själv, som när man maler mjöl på en handkvarn!

Piggetröskan

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 aug-07 kl 23:18 »
Läste en mycket intressant artikel på nätet om mineraler.
(http://www.ion-silver.com/minerals.htm)
Man har mer och mer börjat förstå mineralernas stora betydelse för vår hälsa. Det rör sig kanske om upp till ett 70-tal olika makromineraler och spårämnen som kroppen behöver och använder i olika mängder, från några mikrogram/dag till kanske några hundra milligram eller mer/dag. Tyvärr är många av våra vanligaste näringsämnen, typ spannmål och grönsaker, relativt fattiga på många mineraler och spårämnen. Det är nämligen, som vi vet, i dag fullt möjligt att odla fram vackra, fräscha och säljande produkter av såväl säd som frukt och grönsaker som näringsmässigt är högst bristfälliga, för att inte säga undermåliga. Detta är möjligt tackvare konstgödsel och olika kemiska bekämpningsmedel.
Endel konsumenter har insett detta och försöker med hjälp av kosttillskott av olika slag hålla koll på sin hälsa. Men det rådande tillståndet leder ändå till mycket sjukdomar och lidande för det stora flertalet människor. Men kommersen rullar på! Produktionen av läkemedel, sjukvården, livsmedelsproduktionen, handeln med kosttillskott osv blomstrar och hämtar in pengar - som vi vanliga konsumenter knegar ihop. (Då vi är friska!).
Hela frågan är ur sammhällelig synpunkt av största betydelse, men också ytterst kontroversiell.
Och stenmjölet!
Stenmjöl innehåller en massa olika mineraler, men innehållet varierar  beroende på utgångmaterialet, stenen. Vulkaniska bergarter har, som någon nämnde mångsidigare innehåll.
För att mineralerna skall få en sådan form att de lämpar sig som växtnäring måste de biologiskt brytas ned av bakterier, vilket i sin tur betyder att jordarna måste vara lämpliga för ett rikt mikroliv, dvs innehålla humus, kompost, växtavfall, ha luft- och fukttillgång osv.
Att sprida stenmjöl på döda, tunga lerjordar tjänar säkert inte  mycket till. Möjligen kan man i vissa fall påverka jordens PH med stenmjöl. Stensliperierna borde kunna tillhandahålla stenmjöl av varierande slag. Mineralinnehållet borde emellertid kartläggas på laboratorium osv, så man vet vad man köper.
NS..

Nalle Solvik

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 aug-07 kl 22:49 »
Det är glädjande att det finns så stort intresse för stenmjöl bland "Alternativ-folket". (Ursäkta den klumpiga formuleringen!).
Enligt mitt sätt att se saken ligger det ett stort samhällsintresse i att kunna dra nytta av olika slags avfallsmaterial från industri och produktion. Ett bra exempel är sulfit- och sulfatluten från cellulosaindustrin som kan brännas och ersätta olja. Man har också ur
luten utvunnit lignin som gett upphov till olika nyttiga produkter.
Om man tillämpar resonemanget på stenmjöl, kan man konstatera att sten bearbetas och slipas för många olika ändamål och avfallet är bl a stenmjöl. (Jordbruket känner till dolomitkalkstensmjölet som ger kalk och magnesium, men detta stenmjöl tillverkas för flera olika ändamål genom att mala dolomitsten och är alltså inget avfall). Men redan då man ser sig omkring i en stad hittar man massor med slipad sten, på husväggar, kajer, trappor osv osv. Också inne i nya bostäder och kontor används slipad och polerad sten som golv, diskbänkar mm. Så det borde finnas tillgång på stenmjöl av olika slag! Dessa borde bara analyseras och få sina mineralinnehåll kartlagda. Vem som skall betala är den svåra frågan! Men hur som helst och också utan analyser är nog stenmjöl ett fint alternativ till konstgödsel.
NS.

naturodlaren

« Svar #15 skrivet: 24 aug-07 kl 19:37 »
Hej, när jag startade fråga visste jag att detta var bra och det har förstärks av svaren, men som konsument (Västerås) var kan jag handla produkterna, ingen av hemsidorna ger ett ordentligt svar.
Soliga hälsningar

odlaren

• Ekologisk Trädgård
« Svar #16 skrivet: 25 aug-07 kl 20:23 »
Nästa nummer av Odlaren kommer att ha med två artiklar om stenmjöl. Vi skriver bland annat om en trädgård där man länge använt lokalt stenmjöl med mycket gott resultat. Tidningen ges ut av FOBO-Förbundet för organisk-biologisk odling. Mer info finns på www.fobo.nu

Hälsar
karin J
redaktör för Odlaren

naturodlaren

« Svar #17 skrivet: 31 aug-07 kl 19:28 »
Hej, perfekt, kan man läsa Odlaren på nätet eller var köper man den?
Soliga hälsningar

Filip Skräplund

« Svar #18 skrivet: 31 aug-07 kl 19:51 »
Det står i länken hur du kan få ett provnummer av tidningen mm.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

naturodlaren

« Svar #19 skrivet: 31 aug-07 kl 21:20 »
Hej, jag klickar överallt, men jag lyckas inte få upp en sida där jag kan få ett provnummer, mycket tacksam för hjälp.
Tack på förhand

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser