Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera linolja?  (läst 3093 gånger)

Norrsken

• -
Hur hantera linolja?
« skrivet: 26 jun-07 kl 21:36 »
Hej! Tänkte olja in träet i kaninburen jag snickrar, men det känns rätt läskigt i och med att det kan självantända. Tänkte använda en trasa att olja träet med, som jag sen kan tvätta och slänga. På flaskan står det att man ska lämna flytande rester till miljöstation. Så hur gör man då med vattnet man tvättar trasan i? Och burken som man har tvättvattnet i? Jag kan inte rimligtvis sätta mig i bilen och köra iväg med en balja full med vatten. Linolja borde väl itne vara så milöfarligt, eller är det brandrisken som gör att man inte ens får hella ut det? Eller det kanske man får.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Hur hantera linolja?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-07 kl 22:03 »
Alt. 1: Elda upp trasan.
Alt. 2: Blöt trasan innan den slängs

Tvätta trasan verkar som överkurs.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 26 jun-07 kl 22:24 »
Tack :-*
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 26 jun-07 kl 22:32 »
Har använt mig mycket av linolja till kaninburar och har använt en stor pensel/kvast som jag sen satt i en burk med vatten till nästa gång jag behöver den. Faran över  8)
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 22:32 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 27 jun-07 kl 23:00 »
Om man inte tänkt använda sin pensel med linoljefärg på väldigt länge så kan man sätta den i en burk med rå linolja. Den avdunstar inte så man slipper passa och fylla på mer vatten när det behövs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser