Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utrymme/höna  (läst 6512 gånger)

louise

• Gäst
Utrymme/höna
« skrivet: 26 jun-07 kl 18:20 »
Djurskyddslagen säger att varje höna ska ha 0,5 kvm. Min lokale djurskyddsinspektör menar att det är alldeles för lite. Vad är lagom utrymme per höna tycker ni?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Utrymme/höna
« Svar #1 skrivet: 26 jun-07 kl 18:44 »
Jag blir så uppretad när lagtext säger en sak och myndighetspersoner något annat.  Djurskyddsinspektörerna ska kunna visa dig vilken lag eller författning du bryter mot. Om denne anser att lagens krav är för litet, är det ju inte du som bryter mot lagen, utan den som skrivit lagen.

Vad ska man rätta sig efter? Behöver hönor olika plats i olika kommuner?

Inom kanineriet förkommer också ett antal underligheter, men det är på riksplanet.

Jag tycker att man ska veta vad lagen säger om den djurhållning som man ägnar sig åt. Sedan är det ju upp till en själv om man vill ha det större. Djurskyddsinspektörens uppgift är att se till att man inte bryter mot lagen.  

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jun-07 kl 18:53 »
Nej nu har du missuppfattat det. Han kräver inte alls större utrymme, han önskar bara att lagen sa nåt annat. Visst godkänner han 0,5 kvm per höna.

Anledningen till att jag frågar är att jag vill ge mina hönor ett bra liv. Planerar nu hönshusbygge och är inte intresserad av att plåga de stackarna. Minimimått är ju nåt helt annat än "optimalmått".

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 26 jun-07 kl 19:18 »
Det var ju för väl!

Edgar

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-07 kl 20:05 »
Enligt djurskyddslagen får du ju ha 9 höns (<2,4 kg) per kvm!
Om du håller 0,5 kvm / höna inomhus, med fri utegång, så uppfyller du alla rimliga etiska krav tycker jag.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 20:15 »
Oj, vad kan jag ha fått siffran ifrån? Låter ju skitbra! Innebär att jag kan bygga ett hälften så stort hönshus som jag tänkt eller ha dubbelt så många höns!! Jag tänker å tänker för att komma på en affärsplan...

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jun-07 kl 20:17 »
hm.. ja kanske tänkte på ekologisk produktion?

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 20:29 »
Vilken djurskyddsinspektör kan tycka att 0,5 kvm inneyta per höna är lite?
Dags för ett besök i verkligheten kanske?

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 20:34 »
Nu har jag kommit vidare till rastgården. Tänkte att de skulle få gå löst i fårens hage, men hönsen kanske äter upp fårens gräs?

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 jun-07 kl 20:53 »
Frigående höns har fåren enbart nytta av!
Kanske ett och annat eländigt flygtyg blir hönsamat (och därmed goda ägg)?

Enda bekymret med frigående höns kan vara duvhök, men det är nog avhandlat i tidigare trådar?

//Mikael

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jun-07 kl 21:13 »
Hur då nytta? Min hjärna går på högvarv för att komma på ett sätt att leva på mina 4,8 ha. Tyvärr har jag nu en idé asom bygger på att att jag måste ha några mjölkkor istället för får. Måste genast ner till hagen och krama älsklingarna!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 26 jun-07 kl 22:02 »
Jag läste ochså att man ska få ha 9 höns/kvm, och låter trångt.
Men dom trängas ju inte alla på golvet, dom sitter på sittpinnar eller i reden ochså.
Men ju mindre antal höns du ska ha desto mer utrymme behöver du för att få plats till foderautomaten, vattenautomaten och sandbad (om jag nu inte glömde nåt...)

Angelika

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 26 jun-07 kl 22:40 »
Tänkte att de skulle få gå löst i fårens hage, men hönsen kanske äter upp fårens gräs?

;D Höns äter INTE gräs.. på det viset som t.ex ankor gör !!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 22:46 »
fast de blir ju som galna när man kommer förbi och sticker till dem lite grästuvor!  :o
Men det kanske är för omväxlingen och spänning i tillvaron.
De kanske inte betar själva..?

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jun-07 kl 23:43 »
sitter å läser i alla mina böcker. Ser en bild på mobilt hönshus. Framför rastgården är det alldeles brunt, där har hönsen gått precis och det var dags att flytta huset.. inte en gräsbit kvar. Enligt böckerna äter de späda skott, frön och maskar i betet.

carmencha

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jun-07 kl 00:16 »
Hej!

Mina äter gräs i alla fall... ::) och sedan växer det upp massor med nytt friskt, grönt gräs!

mvh Carmen

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 27 jun-07 kl 00:46 »
Jo, visst äter höns gräs. Fast lite mer "snipp här och snipp där". Ankor och gäss där emot "betar" lite mer metodiskt.

Jag har sett att hönsen gärna följer fåren. Fåren skrämmer fram kryp som hönsen snappar åt sig. Alla glada!  :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 jun-07 kl 01:25 »
Alla har rätt. Höns "betar" inte men äter gärna gräs. Och får de hållas på ett begränsat utrymme blir inget levande kvar.

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
« Svar #18 skrivet: 27 jun-07 kl 08:43 »
Djurskyddslagen säger att varje höna ska ha 0,5 kvm. Min lokale djurskyddsinspektör menar att det är alldeles för lite. Vad är lagom utrymme per höna tycker ni?

En fråga som jag tycker att det finns många svar på beroende på var man bor, årstid, avelssäsong, antalet hönor med kycklingkullar m.m. samt att jag ser lagen som en minimistandard. Det är svårt att säga exakt utrymme. Enklaste svaret tycker jag är att man helt enkelt ser att flocken trivs.
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 27 jun-07 kl 10:21 »
Höns "betar" inte men äter gärna gräs. Och får de hållas på ett begränsat utrymme blir inget levande kvar.

Precis  ;D

Och det gör att om de INTE hålls i en liten rastgård så kommer deras "gräsätning" inte att synas alls  :P

Vi ska inte glömma ursprunget till mitt inlägg vilket f.ö är det roligaste denna vecka  ;D
Tänkte att de skulle få gå löst i fårens hage, men hönsen kanske äter upp fårens gräs?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser