Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bereda jakskinn  (läst 5600 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Bereda jakskinn
« skrivet: 26 jun-07 kl 18:04 »
Jag undrar om det finns någon som vet vart jag kan vända mig för att få skinn från jakar hanterade? Undrar dessutom om tillvägagångssättet, speciellt om det finns olika sorts processer som är mer eller mindre miljövänliga samt prisläge?

Tack!

www.hejdeholm.se
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

hasteus

Re:Bereda jakskinn
« Svar #1 skrivet: 27 jun-07 kl 11:37 »

jakskinn var ju aningen mer exotiskt än jag prövat på..

Är inte jaken ungefär som en asiatisk bison? dvs ett långhårigare nötdjur?  ???

Kan du beskriva päls/ull typen, hudtjocklek, hur fet är den, hårfibertyp etc? För om du inte får tag på någon som vet exkat så gäller det nog att pröva med nån vanlig metod, frågan är ju bara vilken.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 27 jun-07 kl 11:55 »
Hej!

Det mesta av våra getskinn har beretts på Uttersjöbäckens garveri någonstans långt norrut (sett från Orust).

Edgar

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 14:58 »
Jakar är långpälsade nötkreatur från Himalaya med omnejd. De har ett mycket tjockt skinn där det ligger ett rejält lager fett inunder, ungefär som på ett får och inte insprängt som på kor. På vintern har de ett lager med härlig ull och så har de sitt vanliga hår året om. Själva ullen brukar jämställas med kashmir. Tror ni att det blir en kostsam historia? Ska höra lite med kolleger i Schweiz hur de går tillväga!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Bereda jakskinn - vem vill?!
« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 17:59 »
Nästa gång vi slaktar (snart!), är det någon som är intresserad av att ta tillvara på skinnet för att testa och se vad/hur man kan göra med det? Ni får själva hämta det på slakteriet, men får det gratis mot att jag får ta del av informationen hur ni gjorde och hur det blev. 

Attes matte

• Jämtland
SV: Bereda jakskinn
« Svar #5 skrivet: 15 nov-08 kl 00:31 »
Det är en här i krokarna som har gjort en fin matta av fällen från en bison-tjur. Han föder upp bison och vi var ett gäng som var där på studiebesök i somras.
Jemtbison heter företaget och han som driver det heter Stig "Stickan" Eriksson. Jag kommer ihåg att han sa att han skickat fällen nånstans för beredning, men jag kommer inte ihåg vart. Maila honom och fråga, det måste ju vara hyfsat samma typ av hudar i alla fall.
jemtbison(snabel-a)telia.com är adressen till honom.

Jag kan tänka mig att jak-hudarna är hur tunga som helst när dom är ny-flådda... Men det skulle verkligen vara jättekul att testa att bereda ett. Synd att det är 120 mil till dig bara...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tonebender

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-08 kl 01:24 »
Nästa gång vi slaktar (snart!), är det någon som är intresserad av att ta tillvara på skinnet för att testa och se vad/hur man kan göra med det? Ni får själva hämta det på slakteriet, men får det gratis mot att jag får ta del av informationen hur ni gjorde och hur det blev. 
Det finns en kurs i skinnberedning på Bäckedals folkhögskola och dom kan säkert vara intresserade. Men det ligger
rätt långt norrut.
Tranås skinnberedning tar säkert emot jakskinn annars. Jag tror inte att det spelar så stor roll för processen vilket djur
skinnet suttit på.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 15 nov-08 kl 02:16 »
Det finns en kurs i skinnberedning på Bäckedals folkhögskola och dom kan säkert vara intresserade. Men det ligger
rätt långt norrut.
Tranås skinnberedning tar säkert emot jakskinn annars. Jag tror inte att det spelar så stor roll för processen vilket djur
skinnet suttit på.

Bäckedals folkhögskola ligger lite drygt 100 mil från Skåne...  ;) Men intresserade är dom säkert. Klurigt att frakta skinnet dit bara...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

~Älva~

• Det var en gång..
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 nov-08 kl 00:59 »
Hejsan!
jag har gatt pa backedal och vet nog hur man skulle kunna bereda ett jak skinn, men jag har sa mycket for mig just nu.

daremot har jag en van som ar helt galen i JAKAR! hon skulle nog do for ett gratis jak skinn kan jag tro.
jag kommer hem till sverige om tva veckor och ska fraga henne om det hela.
skane ar langt bort dock, sa jag ska se vad hon sager om det.

hur som haver, nar ni slaktar ska ni forsoka att slakta fint.
alltsa inga flaskador. sen brer ni ut fallen med kottsidan uppat och stror pa rikligt med salt (vagsalt gar bra det ar ju ett stort skinn)
se till sa det ar salt over allt pa kottsidan.
sen kan du vika ihop fallen som ett paket och lagga det torrt utomhus i en bod.

salange fallen ar beskonad fran moss och vatten kommer den kunna garvas om tie ar iaffal du vill.  ;D
sa spara du alla djur du kan, forr eller senare kanske nan aker forbi skane och kan ta sig en titt!

jag skulle garna ta en jak om jag kunde  :)

bok tips om du vill prova pa ett hema projekt ar

skinngarvning av lotta rahme finns att kopa i bokshopen pa denna hemsida! valdigt inspirerande och vardefull bok med massa bilder :)

saljer du jakbebisar? eller vuxna djur? och vad kostar de i sa fall??

lycka till! kram alva
Gör det som gör dig Lycklig.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 17:00 »
Hej Alva!

Tack för infon. Jag har mailat dig!

Mvh Exotica

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser