Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på el med vindkraft?  (läst 1316 gånger)

louise

• Gäst
Helt självförsörjande på el med vindkraft?
« skrivet: 25 jun-07 kl 17:30 »
Vågar man "klippa ledningarna" till elbolagen och satsa på att klara sig helt själv med vindkraft?

Tänkte skaffa ett vindkraftverk men tänkte behålla abbonemangen på el. Sen tänkte jag att om det verkligen ska löna sig med en sådan investering borde jag försöka bli av med abbonemangsavgifterna till elkraftverken. Okej för att jag inte köper deras el, men bara att ha tillgång till den kostar.

Och lönar det sig att investera i ett vindkraftverk? Man brukar ju säga att det inte är lönt. Först tänkte jag ett som ger 5000 kWh/år men börjar tänka om till ett som ger 10000. Idag använder jag ca 5000, men när jordbruket och hotellet är igång, lär jag ju dra mer el.

Gengaskokaren

• Västergötland
Re:Helt självförsörjande på el med vindkraft?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-07 kl 20:00 »
Det beror ju på hur känslig du är för avbrott i eltillförseln. Med tanke på hur lite det blåser i min del av Sjuhärad så skulle jag ha ett reservkraftverk också. Viss del kan du ju lagra i batterier men i jordbruket misstänker jag att du behöver fläktar, kylaggregat m.m. som behöver kontinuerlig elenergi i stor mängd och då räcker inte batterier långt. Alternativt kanske du kan vänta på vind en dag eller två innan du kör din kvarn.

Rent ekonomiskt undrar jag om du tjänar något på vindkraft + reservkraft men å andra sidan att kunna sträcka upp långfingret mot kraftbolagen är ju en känsla som är värd en hel del  ;D
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-07 kl 16:02 »
Med den lilla elförbrukningen du talar om så är det ju knappast lönande, men det kan ju vara en fin känsla ändå, och det ska man ju inte förakta. Problemet är ju såna grejer som behöver vanlig ström hela tiden, batterier är knappast ett alternativ, säg att det blir vindstilla en vecka..då står man ju där, och är kanske tvungen att köra med diesel eller nåt istället, inte så kul.. :-\ Bästa sättet att lagra energin är ju att köra in den i en riktigt stor ackumulatortank med vatten,när du värmt upp det så står det sig ju ett bra tag.
Nej, jag tycker i så fall att du eventuellt ska gå upp lite i storlek, och så har du kvar din elleverantör, och säljer överskottet som du får när det blåser mycket. Ett bättre alternativ är att sälja all el och sen köpa tillbaka som vanligt, du får nämligen mer betalt för vindkraftsel än du ger för din ström i vanliga fall,förutsatt att du har nåt avtal förstås.. men då är det ju mer en affärsverksamhet, och inte den här grejen att vara självförsörjande. Men frågan är ju vad som är viktigast, om alla som kan sätter upp ett vindkraftverk så bidrar vi ju till att minska utsläppen här på jorden, och det är ju också en aspekt, och inte bara att man ska klara sig själv.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jul-07 kl 20:08 »
sälja är tydligen inte lönt. man måste ha nåt sorts tillstånd som kostar flera tusen varje år. (Har lagt in den här frågan på "ekonomi" också där debatten egentligen går)

vind till uppvärmning behöver jag inte, kör med ved. Så att använda vindelen till ackumulatortankarna gillar jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser