Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yerba mate, hur, vad, varför ?  (läst 11708 gånger)

Olofssonskan

• Härjedalen
Yerba mate, hur, vad, varför ?
« skrivet: 25 jun-07 kl 12:42 »
En av OT-ämnena på oändlighetstråden igår var Yerba mate. Efter att ha surfat lite så blev jag nyfiken och har precis varit i stan och införskaffat Yerba mate   :)

Enligt Eulalia så var märket 'Fontana' bäst men Taragui, om det var från brasilien, var oxå ok. Är det någon som har andra synpunkter ?

Taragui från braslilien hade dom i affären men när jag nämnde Fontana så kom han fram med en påse som inte var Fontana men som enligt honom är detsamma. 'La Tranquera' med en häst på framsidan av påsen. Någon av er mate drickare som hört tala om det ? Jag köpte iaf ett kilo för 80 spänn.

Det här verkar ju vara en hel vetenskap som är vida känd. Hur kan det komma sig att man inte har hört talas om det tidigare ? Hur länge har detta funnits i svedala ?
Om man ska använda det som te. Hur mycket ska man ta till en kanna ? Hur länge ska det dra ? Står säkert på påsen men jag kan inte den här typen av utrikiska tyvärr.

Om detta ska bli en vana så får man nog införskaffa kalebass och sugrör oxå eftersom det sätter åt hålet i tekannan.

Vad är det egentligen för skillnad mellan brasilianskt och argentinskt ?

Många frågor blir det
  :-\
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Yerba mate, hur, vad, varför ?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-07 kl 13:55 »
Jag blev också nyfiken och ska till stan idag eller imorgon och se om jag får tag på det.

Hittade du denna länk som Eulalia lade ut igår?

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/265/

Där finns mycket info.
Why be normal when you can be yourself?

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2 skrivet: 25 jun-07 kl 14:20 »
Ja, bl.a så var det den jag tittade på. Låter lite spännande.
Har byggt min första kanna. Det blev en gröngrå färgad, lite grumlig, dryck som smakar helt ok med lite honung i. Definitivt ngt som man kan vänja sig vid  :)
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jun-07 kl 16:26 »
ÅÅÅÅ, jag som glömde leta när jag var i stan idag >:(.

Attans!!!!!! Nu blir jag avis :-[.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-07 kl 16:37 »
Om detta ska bli en vana så får man nog införskaffa kalebass och sugrör oxå eftersom det sätter åt hålet i tekannan.

Vad är det egentligen för skillnad mellan brasilianskt och argentinskt ?

Många frågor blir det
  :-\

absolut måste ni testa i kalebass, det är en helt annan grej, mysigt och lite udda, kantänka mig att det är lite som att röka vattenpipa (nåt jag aldrig gjort)

angånde styrka, om man brygger det som te, så kan/ska det dra rätt länge..så länge vattnet inte kallnar.
Det är på sätt o vis det som är vitsen med att köra med termos o kalebass, man dricker lite i taget, i början är styrkan hög, för att avta lite vartefter.och värmen är konstant. Fast det finns de som gillar kall mate också ..buah..

Prova även era favo-örter i termosen! t.ex kamomill för att varva ner...morsan kör chanten, vet inte vad det heter på svenska men tror att det är ur groblands-familjen..svartkämpar kanske?

och grejen med olika yerba-sorter är att ju större pinnar, desto sämre kvalite, för då har de skördat med kvist o allt..ju mindre pinne, desto mer blad. Men allt är en smaksak, smaka er fram  :)
Kul att intresse finns för denna fantastiska dryck..och sedvänja.
Reser ni i sydamerika nångång (främst argentina och uruguay) kommer ni se folk vandra omkring med sin termos o kalebass överallt...det hänger tom med till jobbet därborta  ;D
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 16:38 av Eulalia »

Spraka

« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 18:29 »
Har också en annan fråga till dig Eulalia, hur uttalas "mate"?  ???

Som ma-te, eller som engelska "mate"... eller på ett helt annat sätt?  :o

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 18:40 »
vi säger ungefär "sherba maate

instruktionsvideo från tuben

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 18:45 »
Tar mig friheten att svara. Det är ma-te, a:et skall uttalas som kort a men ändå långt om du fattar vad jag menar. e:et däremot är kort.

Tillägg: Medans jag snidade på svaret så svarade visst Eulalia.

Jag har en kalebass i trä med aluminiumklädd utsida. När jag var i Argentina så blev jag rekommenderad att bränna insidan men jag har aldrig gjort det. Är det att rekommendera? Jag tog med mig ett kilo i handbagaget och ni skulle sett Tullens min. Innehållet ser ju ut som hopsopat logbôs.
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 19:02 av gengaskokaren »
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Spraka

« Svar #8 skrivet: 25 jun-07 kl 19:21 »
vi säger ungefär "sherba maate

instruktionsvideo från tuben

http://youtube.com/watch?v=lNlV1cQ3I4M

En underbar video, tack Eulalia! :)

Killen verkade vara en riktig Yerba Mate-gourmet! ;D

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jun-07 kl 19:38 »
Örterna skall vara så färska som möjligt, vilket ofta är svår i Sverige. Bättre med färsk lågprisyerba än gammal högprisyerba tycker i alla fall jag....

En kalebass förbereder man första gången genom att fylla med yerba sedan på med lite vatten och så får det stå i ett par veckor. Fyll ev på lite vatten om det dunstar allt för mycket. När den stått länge nog rensar man ut geggset och fyller på med nya örter, hett vatten lite rörsocker (råsocker) och njuter.....

Jag klarar inte "tebrygd" yerba, det skall absolut vara i kalebass med bomba (sugrör).

Längtar helt klart tillbaka till  Andernas östsluttningar, en halvöken och siesta i goda vänner lag med delad yerba mate..... Och i nordöstra argentina uttalas det, om jag inte missminner mig "järba maate", använder man ett hårt och distinkt "r" så får man in lite Buenos Airesdialekt också  ;)

För övrigt såldes det i sverige en hel del yerba mate under andra världskriget som tesurrogat.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 25 jun-07 kl 20:14 »
För bästa effekt drick minst två liter om dagen,, köp gärna en termos på cirka två liter så slipper ni bli utan vatten när ni sitter på bussen eller tåget.. :o :o :o

(sorry, råkade redigera där jag skulle citera  :-[ nu igen.. /Eulalia inkompetent moderator)
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 11:13 av Eulalia »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #11 skrivet: 25 jun-07 kl 21:38 »
Yerba mate, mormonteet.

Mormonerna bör undvika att dricka vanligt kaffe eller vanligt the, för de uppiggande egenskaperna.

Det är bara det att Yerba är lika uppiggande, fast det har dom inte vetat om föränns nyligen.

En liten överskottsinformation.

Leif

Eulalia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jun-07 kl 11:13 »
För bästa effekt drick minst två liter om dagen,, köp gärna en termos på cirka två liter så slipper ni bli utan vatten när ni sitter på bussen eller tåget.. :o :o :o

(sorry, råkade redigera där jag skulle citera  :-[ nu igen.. /Eulalia inkompetent moderator)

och exakt vilken är den förväntade effekten av 2 liter om dagen?
en sak är säker: många turer till toa blir det, för yerba är rätt diuretiskt  :P

Våmhuskullan

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 12:14 »
jag har setat ocj klurat lite då ni upprepade gånger senaste dagarna pratat om yerba mate...om det verkligen var typ yerba te ni snacka om  ???
min morfar har i hela sitt liv druckit en typ av yerbate som vi fått specialbeställa i lösvikt via en hälsokostaffär. och en tid...ca 2 veckor var det problem att skaffa fram detta och för honom var detta katastrof för: Man kan inte starta en dag utan yerba te! och han drack detta efter varje måltid.
Var gång man var och hälsa på ville han vi skulle dricka "hans" dryck iställe för kaffe , dock drack han kaffe ibland, en lite stark kopp skulle det då vara!
Jag har faktiskt aldrig träffat på någon som druckit den drycken mer än han! men här tycks det ju vimla av "Yerbaperoner"  ;D KUL!
Men kanske någon kan förklara för mig kort - VAD innehåller dett? att det finns olika blandningar har jag fått inpräntat av morfar då bara en sort gällde. men på ungefär vad innehåller det?

Spraka

« Svar #14 skrivet: 26 jun-07 kl 15:35 »
Jag kan rapportera att den Stora Staden Hässleholm idag levde upp till sitt öknamn "Hässlehåla". ;)
Ingen Yerba Mate i sikte någonstans!  :-\

Kvinnan i hälsokostaffären visste i varje fall vad det var, men saluförde det inte. Den trevliga irakiern i Hässleholms enda invandrarbutik (där jag utgjorde ett klart exotiskt inslag bland de 12-15 andra kunderna - som alla var svarthåriga män ;) ;D ) hade ingen aaaning om vad jag menade utan började plocka fram bantarte från Turkiet. Yerba Mate  hade han aldrig hört talas om...

Får väl göra ett nytt försök i mångkulturella Malmö istället...  :-\

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 jun-07 kl 10:36 »
....8<....Jag har faktiskt aldrig träffat på någon som druckit den drycken mer än han! men här tycks det ju vimla av "Yerbaperoner"  ;D KUL!

Men kanske någon kan förklara för mig kort - VAD innehåller dett? att det finns olika blandningar har jag fått inpräntat av morfar då bara en sort gällde. men på ungefär vad innehåller det?

Färneskullan: coolt med din morfar, hur länge sen var det han började dricka mate? Var fick han nys om det? Gammal sjöfarare, rest mycket?
Jag är lika förvånad som du över alla mate-kännare här finns!  :o
Jag är själv ingen expert, dricker det sporadiskt fast borde definitivt byta ut kaffet mot detta..
Vad det innehåller, läs länkarna här en utförlig (men ändå kort) innehållsbeskrivning :-)

http://www.ushuaia.pl/yerba/what

Våmhuskullan

• -
« Svar #16 skrivet: 29 jun-07 kl 15:09 »
Citera
Färneskullan: coolt med din morfar, hur länge sen var det han började dricka mate? Var fick han nys om det? Gammal sjöfarare, rest mycket?
Jag är lika förvånad som du över alla mate-kännare här finns!  
Jag är själv ingen expert, dricker det sporadiskt fast borde definitivt byta ut kaffet mot detta..
Vad det innehåller, läs länkarna här en utförlig (men ändå kort) innehållsbeskrivning :-)

http://www.ushuaia.pl/yerba/what

jo jag har läst länken nu  :-[

min morfar kanjag tyvärr ej fråga då han dog i prostatacancer för ca 1 år sen....men sjöman var han inte! och rest tror jag han aldrig gjort i hela sitt liv faktiskt!! så hur han har kommit i kontakt med Yerbate vet jag inte!!Han var lite av en uppfinnare och renlevnadsmänniska om skulle jag beskriva han.... i hela mitt liv, nu 38, så har han druckit detta te! jag minns lukten av det ännu fast jag inte varit i närhet av detta sen han drack det.
jag tror att han helt enkelt höll sig frisk med hjälp av detta te för sjuk var han nog aldrig förrän då han dog i cancern.

anette i bugared

• -
« Svar #17 skrivet: 29 jun-07 kl 19:03 »
Har just smakat mitt första mate, inköpt i hälsokostaffären i byn.
Smakar inte illa, men men en tydlig smak av .........tobak ??? Och hö......
lite beskt..........

Mmmmmm, Riktigt gott, faktiskt :-*
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #18 skrivet: 04 jul-07 kl 14:43 »
Citera
Har just smakat mitt första mate, inköpt i hälsokostaffären i byn.
Smakar inte illa, men men en tydlig smak av .........tobak  Och hö......
lite beskt..........

Mmmmmm, Riktigt gott, faktiskt  

jag minns smaken och lukten som lite söt...fast just med lite hö och ja..just kanske tobak... lite honung mindes jag att jag ville ha i  ;D fast det kanske var den som gjorde den söta uppfattningen ja  ;D :-[

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jul-07 kl 02:02 »
Hur går det för de nya matedrickarna? Har ni märkt några speciella effekter? har ni ersatt kaffet helt?
Nån som införskaffat kalebass och metallsugrör?

Matetips: spara skalet från apelsin eller citron, häng upp den på tork.. Använd sedan några strimlor nerklippta i maten..direkt i yerban..

här är min mate-kalebass collection.
Den längst bak är klädd i en hårig tjurpung :-) rätt cool.
Den lilla har min dotters fader karvat åt henne. Häst och hennes namn på andra sidan.

« Senast ändrad: 15 jul-07 kl 02:04 av Eulalia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser