Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sniglar  (läst 6230 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:sniglar
« Svar #20 skrivet: 19 jul-07 kl 23:06 »

Nypålandet

« Svar #21 skrivet: 20 jul-07 kl 09:35 »
Jag kanske skulle bli snigelfarmare!

ankfarm

• Halland
« Svar #22 skrivet: 24 jul-07 kl 12:08 »
I tidningen idag stod om en nematod (parasitmask) som de använder i Norge och infekterar sniglarna med. Sverige har varit tveksamma innan eftersom man inte bör föra in nya arter hur som helst. Men tydligen fanns den här naturligt i Norge så då tror man kanske att den redan finns här med. Biologiska stridsmedel  ;D

Jag hävdar fortfarande att en rejäl flock med myskankor är tillräckligt effektivt.
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #23 skrivet: 24 jul-07 kl 12:42 »
Jag hävdar fortfarande att en rejäl flock med myskankor är tillräckligt effektivt.

jag håller med föregående talare eller jag menar skrivare......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #24 skrivet: 30 jul-07 kl 10:36 »
Satt och surfade lite på tomatodling och hittade det här:

GÖDNING MED MÖRDARSNIGLAR

Efter insamling dödas sniglarna med kokande vatten, låt ligga en stund så att eventuella ägg dör. Ett par deciliter sniglar är lagom till varje tomatplanta. Gräv ner så att det täcks med 10 cm jord. Kommer att ge utmärkt långtidsgödning och hålla jorden i bra skick. Försvinner helt men kan ge ökat förekomst av flugor i början, vilket även annan naturgödsel gör. Det är knappast skadligt, utan hjälper snarare till vid pollineringen.

Tipset är hämtat från www.angelfire.com/la/caprioli/tomathemsida.html

Värt att prova? Kanske gör det att dödandet inte känns så meningslöst  ::) :P
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser