Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera jordkällare  (läst 4621 gånger)

EROL

• Gäst
renovera jordkällare
« skrivet: 24 jun-07 kl 00:53 »
Har en gammal jordkällare som verkar ok, ja  dvs man kan förvara lite blommor,potatis,saft   etc där under vintern och dom överlever....
Taket är sedan tidigare putsat men verkar liksom "vittra" sönder eller "smulas" och nu skulle jag vill putsa om det så att det blir vitt och givetvis inte "smular"....
fråga 1 är: andvänder man lämpligen en kalkblandning och för att sedan "fästa" del bättre kanske blanda med Tapetklister eller dyl ??........ hört ryktesvägen att det kan vara ett gammalt alternativ.
fråga 2 är: hur styr man ventilationen i en källare ? öppna ventiler på vintern och stängda på sommaren, eller, ja hur gör man "bäst" ?

teufel

Re:renovera jordkällare
« Svar #1 skrivet: 28 jun-07 kl 00:26 »
Hej!

Jag har konsulterat boken "Tre byar-Askesby, Askesby Högen, Öxnäs" utgiven av GBG Stadsmuseum och Nääs Byggnadsvård. Den behandlar historian kring området där vi bor, samt tar upp en del praktisk byggnadsvård kring de gamla 1700- och 1800-talsbyggnader som vi har här.

Jag hittade inga direkta svar på dina frågor, men några viktiga saker tas upp:
- I princip ska man bara behöva stenar och jord mellan förvaringsutrymmet och den yttre luften. För att inte det du förvarar ska ruttna eller frysa sönder, måste man ha både frånluft och tilluft. Frånluften sker via källarens tak, därför ska du inte ha något som förhindrar luftutflödet. Puts borde "andas" tillräckligt, tycker jag, däremot är det frågan om tapetklister gör det.
- Tilluften sköts med ventil i eller vid dörren. Tillgången på syre styr mognadshastigheten hos det du förvarar.
- Lämplig temperatur där inne är ca 4 plusgrader. Blir det varmare mognar frukten eller grönsakerna för fort. Blir det frost är det ju inte heller bra. Därför ska man ha minst 60 cm jord ovanpå källaren (gäller i södra Sverige, i norr förmodligen ännu mer)
- Många frukter eller grönsaker genererar etylengas. Framför allt äpplen, därför ska dessa förvarar långt från övriga saker.
- Etylengasen måste vädras bort, ytterligare en anledning till varför taket inte får vara för tätt.
- Tillgången till syre skyndar också på processen. Därför får man inte öppna dörren för ofta och släppa in syre.

Rengöring av jordkällare:
- Görs lämpligtvis en torr och kall dag i april eller maj.
- Skura av träinredning och annat som är gjort av biologiskt material. Använd INTE såpa, det kan ge mögeltillväxt. Bara vatten alltså.
- Borsta av väggar och tak med vanlig handborste, för att få bort spindelväv och damm.
- Stenväggar går att bränna av med gasolbrännare om de är riktigt smutsiga.
- Är det en mycket fuktig källare kan man ställa upp dörren under sommaren för att vädra ut fukten. På hösten kan man "återfukta" den på samma sätt, genom att ha dörren öppen.

Vi flyttade in förra året i juli, och har ännu inte öppnat vår jordkällare (som är byggd 1902 enligt inskription med putssträngar ovanför dörren). Dörren verkar ha svällt och går inte att öppna utan våld. Antagligen har de som bodde här innan inte öppnat den under de 8 år som de bodde här, så det kan bli spännande att se vad som finns där inne. :)

Mvh Patrick

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jul-07 kl 12:33 »
Halaj!

Tack för goda tips!

//T

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 04 jul-07 kl 00:18 »
I vår källare hade vi problem med frost,
så vi strypte frånluften i taket.

Då fick vi istället problem med fukt.
då drevade vi fast ett 50mm's rör i lufttrumman och allt funkade som det skulle.

Men detta var ju i jämtland med tjocka snötäcken och minus 20
Det var tre dörrar in till potatisen, som man inte fick hämta om det var för kallt ute ;)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser