Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silverfiskar  (läst 7354 gånger)

Olofssonskan

• Härjedalen
Silverfiskar
« skrivet: 23 jun-07 kl 15:05 »
Det finns silverfiskar i min nya lägenhet. Jag betraktar mig själv som djurvän men någon måtta får det vara och dessa kryp kan jag vara utan  >:(

Har försökt olika taktik men inte lyckats bli av med dom. Bl.a petnoga rengöring av golven i princip varje dag. Sen var det någon som sa att dom gillar fukt och då skippade jag att torka golven men körde fortsatt stadigt med dammsugaren varje dag. Lik förb.... så kilar det smådj.....ar när man tänder ljuset på kvällar, nätter. Särskilt om man varit borta på kvällen och kommer hem sent. Då får man snabbt öppna dörren och trampa ihjäl dom man ser.

Mattor på golven är bara att glömma för det är tydligen bra gömställen. Nu har jag köpt fogmassa som jag håller på att hermetiskt tillsluta varje tillstynmmelse till glipa vid golvlisterna. Plockat bort trösklarna och täppt till alla utrymmen med fogmassa även där. Vet inte om detta hjälper.

Vad kan man göra annars ?? Tips någon ?

mvh
/marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

anette i bugared

• -
Re:Silverfiskar
« Svar #1 skrivet: 23 jun-07 kl 15:14 »
Hör med hyresvärden, han har en skyldighet att sanera, både mot silverfisken och att hitta orsaken, dvs fukten som gör att de trivs.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

trollet85

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-07 kl 16:42 »
vet inte om de e sant men tyre (sjuka tallbitar) ska hålla silverfiskar borta. kan va värt o pröva. har de här hemma men kan inte svara på om vi hade haft silverfiskar om vi inte haft tyre.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #3 skrivet: 23 jun-07 kl 16:45 »
vet inte om de e sant men tyre (sjuka tallbitar) ska hålla silverfiskar borta. kan va värt o pröva. har de här hemma men kan inte svara på om vi hade haft silverfiskar om vi inte haft tyre.

Kanske kan vara svårt att få tag i här i fjollträsk......

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-07 kl 16:58 »
Hur får man tag i tyre? Sjuka tallbitar, kan man gå och plocka ur vilken halvskrumpen tall som helst? eller är det en speciell sjukdom?

kan tänka mig att det funkar mot annan ohyra också

trollet85

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-07 kl 21:40 »
Olofssonskan:
Pma mej en andress så kan ja skicka lite bitar  ;)

Eulalia
tror de en speciell sorts sjuka... de brukar lukta lite annorlunda om dom bitarna. men ja vet inte så mycke mer. kolla me nån skogsgubbe, dom burkar ha bättre koll  ;)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #6 skrivet: 23 jun-07 kl 23:13 »
Olofssonskan:
Pma mej en andress så kan ja skicka lite bitar  ;)

Eulalia
tror de en speciell sorts sjuka... de brukar lukta lite annorlunda om dom bitarna. men ja vet inte så mycke mer. kolla me nån skogsgubbe, dom burkar ha bättre koll  ;)

Strålande !!!   :-[

Jag pmar dig för nu är det krig. Olofssonskan mot firrarna !
Undrar vad oddsen är ?

Shadow

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jun-07 kl 23:05 »
vet inte om de e sant men tyre (sjuka tallbitar) ska hålla silverfiskar borta.

Kan upplysa om att tyre/töre inte är någon sjuka alls!!! Däremot stämmer det att det är tallbitar!
När tallen dör så sjunker kådan tillbaka ner i roten, det blir alltså en tät samling kåda mitt i trädets rot.
Om man sparkar sönder lite halvmultna tallstubbar så ser man att "kärnan" är hård och mörk (rödaktig).
Det är töre!
Luktar lite som kåda/tjära och är perfekt att ha med sig om man vill göra upp eld! Eftersom kådan är så koncentrerad i träet så suger det inte åt sig vatten och det gör att det är lätt att tända med, man behöver bara en ytterst liten bit!

Om det hjälper mot silverfiskar vet jag inte, men antar att det är lukten som de inte gillar isåfall.

Shadow

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-07 kl 23:13 »

Vad kan man göra annars ?? Tips någon ?

mvh
/marita

Silverfiskar är i sig inte några skadedjur, snarare tvärt om! De äter upp "skräp" som ramlar från oss... som mjäll, hudflagor m.m.
Visserligen är de ju insekter, men verkar inte föröka sig i sån stor utsträckning.
OM man nu inte vill ha dem som inneboende finns små fällor att köpa på Rusta bl.a.
Som en liten ask... en ihopvikt pappbit med klisterremsa mitt i. Där fastnar då de små liven o du kan bränna upp hela härligheten! (om du vill)
En hemmagjord fälla kan du göra av ett kaffefilter och dubbelhäftande tejp: fäst en dubbelhäftande tejpbit mitt på ett kaffefilter, rulla sedan ihop den och fäst med tejp. Tryck sedan ner den lite så att "fällan" blir ganska oval. (men akta så att den inte fastnar i tejpen i rullen!) Lägg ut den på strategiska platser.

Kanske hjälper det något....

Shadow (som har sina "fiskar" kvar...)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 27 jun-07 kl 00:38 »
Silverfiskar och bokskorpioner dödar man inte. Dom är nyttiga och lever inte på snusk heller för den delen. Så att städa hjälper inte. Inte lever silverfisken på vår mat heller. Så går dom i torrvarorna t.ex. så är det snarare änger.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #10 skrivet: 27 jun-07 kl 01:43 »
Kan upplysa om att tyre/töre inte är någon sjuka alls!!! Däremot stämmer det att det är tallbitar!
När tallen dör så sjunker kådan tillbaka ner i roten, det blir alltså en tät samling kåda mitt i trädets rot.
Om man sparkar sönder lite halvmultna tallstubbar så ser man att "kärnan" är hård och mörk (rödaktig).
Det är töre!
Luktar lite som kåda/tjära och är perfekt att ha med sig om man vill göra upp eld! Eftersom kådan är så koncentrerad i träet så suger det inte åt sig vatten och det gör att det är lätt att tända med, man behöver bara en ytterst liten bit!

Om det hjälper mot silverfiskar vet jag inte, men antar att det är lukten som de inte gillar isåfall.

Ang töre, jag kunde inte låta bli att kommentera, min första tanke med töre är vinterfiske, med angeldon. När man sitter där vid brasan som anlagts av medhavd törebitar, och väntar på fäll när det är c:a -20 grer kallt, och man sitter där på en granfäll och väntar på skott, samtidigt som man noga iakttager angeldonen, och har med sig en stekplåt monterad på lämplig pinne och steker sitt medhavda fläsk, och solen stiger så sakteliga, då uppskattar man naturen och vad den har att erbjuda.
Har inte med silverfiskar att göra egentligen, men upplevelsen som jag beskrivit är obetalbart, då är man ett med naturen. Jag kunde inte bara låta bli, förlåt mig.

Hälsn Leif

Shadow

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 jun-07 kl 08:42 »
.... Så går dom i torrvarorna t.ex. så är det snarare änger.

Stämmer! Det är då larverna till skalbaggarna (ängrarna) som ev. finns i våra torrvaror. Finns två sortes ängrar, pälsänger och fläskänger. I detta fall är det då den senare arten!
Larverna skiljer sig från silverfisken genom att de har långa spröt på bakdelen och är håriga. Silverfisken har känselspröt framtill och är slät på kroppen.

Shadow

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 jun-07 kl 08:45 »
Strålande !!!   :-[

Jag pmar dig för nu är det krig. Olofssonskan mot firrarna !
Undrar vad oddsen är ?

Jag tror inte att silverfiskarna försvinner om du lägger ut törebitar. Det är ju inget som de dör av precis. De flyttar sig bara till en annan mysigare plats i din lägenhet!
Om du vill få bort dem så tror jag hellre på fällor.

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 jul-07 kl 09:06 »
De tycker inte om doften av patchouli (parfymoljan), så om du gillar den är det bara att stryka på, men man måste vara i härdig. Testade detta under in invasion, men de kom ju tillbaka när man slutade.

Mot pälsängrar hjälper fan ingenting förutom kärnvapen och de är svåra att få tag i. Försökte med det en smula mindra miljövådliga tidningspappret som man lägger på garderobshyllorna. Men så var de ju i maten... Anticimex eller nytt hus. Båda dessa husdjur är svårvräkta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser