Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sube eller annan shettis ägare  (läst 3708 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Sube eller annan shettis ägare
« skrivet: 22 jun-07 kl 21:59 »
Vad är en bra foderstat till ett shettis sto som fått fång 1gg och som ska betäckas.Mao under dräktigheten? ???
Du får det svar du förtjänar.

sube

• Uppland
Re:Sube eller annan shettis ägare
« Svar #1 skrivet: 23 jun-07 kl 00:02 »
Har du ett bra hö så räcker det långt.
Jag har ett äldre sto (20) som jag ger lite extra under vintern när hon ger di samt är dräktig då hon ger "allt" till fölet.
Mina andra ston får enbart hö samt symboliskt lite havre för att lura i mineraler samt Protexin på fång stoet.
Stona får enbart bete maj till i slutet av oktober då dom kommer in på lösdriften från betet. -är lite rädd för det frostangripna gräset då mitt fångsto fick fång pga det.
Så här gör jag...=) Lycka till!
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 21:37 »
Hur mycket väger hon? Är det "vanlig" fång hon haft? (Dvs inte förlossningsfång el. dyl.)

Ponnier

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 22:10 »
Hej.
Vi tippade henne på ca 250kg när veterinären var här.Dock inga exakta siffror. Hon fick vanlig fång mao av gräs..

sube

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 22:16 »
Hur hög är hon?
Jag tycker 250 låter lite mkt.
Håll henne i fint hull, övervikt lurar gärna till sig fång.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jun-07 kl 07:31 »
Jag tycker det här är ett bra program för att räkna foderstat:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

Till skillnad från en del andra program räknar det med mängden ts också, alltså hästens tuggbehov.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 25 jun-07 kl 17:32 »
Ja jag sa också att det låter mycket för hon är bara 97cm hög...
Men han sa 250 ge och ta eftersom han skulle skriva dosen på buttan ???

Visst har hon mage men inte så farlig som hon haft andra somrar. Håller dessutom på att "banta" henne,sakta men säkert.
Har beställt emballage för att analysera årets och förra årets hö skörd. (Förra årets använder jag nu och ska så göra under sommaren)
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 17:37 av Ponnier »

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jun-07 kl 22:10 »
Jag håller med om att 250 låter mycket, jag räknar med att min shettis som är rejäl och över A-ponnygränsen ligger däromkring. (Beroende på dagsform...  ;) )
Det finns viktmåttband att köpa, och man kan mäta med vanligt måttband och räkna ut vikten med en formel. Som jag förstås inte har i huvudet, ska se om jag kan hitta den i foderboken.

Vi ska också skicka vår analys på årets förstaskörd nu, spännande! Jag är lite konstigt lagd, så jag tycker det är rätt kul att sitta och räkna och laborera med olika sorters foder och mängder. Fast i slutänden brukar det inte bli så mycket mer än hösilage ändå, eftersom vi i regel har ganska mkt protein och energi i det, och jag ger fri tillgång...  ;D
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 22:13 av Falin »

Jennie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jun-07 kl 22:58 »
Jag ger sent skördat ängshö och halm i små-givor och så ev. en morot istället för annat kraftfoder! Halm med lite grönt i ger både mättnad och sysselsättning, "mage" är ju inte lika fång-farligt som fet ponny, -eller hur! Men så lätt det är att överutfodra dem, de är ju alltid hungriga! ;D

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 26 jun-07 kl 07:00 »
Jag tror att man ofta glömmer hur stort tuggbehov hästar har, även små hästar, i sin iver att försöka hålla dem i ett bra hull. Eftersom de inte blir mätta på samma sätt som vi, utan registrerar "mättnad" i antalet tuggtimmar måste det finnas något att äta på under större delen av dygnet. Det blir en knepig situation med ett grovfoder som ofta kanske är för bra, om man inte kan ge halm också.

sube

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 jun-07 kl 13:34 »
Mina ston som vintertid går i lösdriftet har fritillgång på hö och jag upplever dem mer "Mätta" än de som står på stall.
Stona äter mest när det är kallt eller regnar..för att håll värmen.
Dessa hästar blir heller inte feta.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 26 jun-07 kl 13:38 »
Jo jag är noga med att de något att tugga på året runt.. Ska bygga en höbar som jag hittade på en sida,http://www.sundhast.se/foder%20automater/Stora%20buren_02.JPG
Där får de arbeta lite för att komma åt hö,samt de har att göra länge...
Mina går ute året runt med tillgång till vind/regn skydd men jag får alltid fraser som:Va feta de är,eller ska du inte banta dom?

Detta trots enbart hö,mineraler,salt,protexin,lite betfor.
« Senast ändrad: 26 jun-07 kl 13:43 av Ponnier »

sube

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 26 jun-07 kl 17:04 »
En häst som går ute året om behöver ha lite hull i reserv... Blanda hö och halm i foderhäcken så kan dom välja.. välj ett grovfoder som inte har så bra värden så kan du ge mer av det istället... då klarar dom sig.
Man får inte glömma att en shettis inte har samma behov av mat jämfört med en annan häst.
På shettlandsöarna äter dom torrt gräs, och sjögräs på vintern =) Inte sagt med det att dom ska svälta, men man ska kanske komma ihåg att fång är en välfärdssjukdom.

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 26 jun-07 kl 21:42 »
Ponnier, jag har gjort en liknande foderhäck. (Eller jag och jag, sambon snarare...) Men på min är det skivor på sidorna upptill också, som täcker de översta rutorna. Jag är supernöjd med den, det blir väldigt lite spill, fodret skyddas från regn och kommer upp från marken.
Fast i vinter hoppas jag kunna ställa in en hel ensilagebale i lösdriften, nu när jag skaffat en häst till.  ;) Men foderhäcken fungerar lika bra till fåren, så de får väl ärva den.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 26 jun-07 kl 23:03 »
Sube: Jo jag vet att de är otroligt lättfödda och att halm inblandat är bra men jag är lite osäker när hon nu (förhoppningsvis ) ska vara dräktig. Man vill ju de ska få all näring de behöver och att fölsingen utvecklas ua. ;)

Falin:Låter bra med höhäcken då.Ska sätta gubben på det på semestern  ;D

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 27 jun-07 kl 06:51 »
Jag kan passa på att rekommendera boken Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck, Margareta Rundgren. Den tar upp allt som gäller utfodring och foder, inklusive hur man räknar ut foderstater och olika exempel.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 27 jun-07 kl 09:42 »
Tack,den ska inhandlas. Avskyr att vara helt lost när det gäller foderstat och näringsbehov. Man har tidigare i yngre ålder inte tänkt så mycket på det.Men nu,jag är nästan nojjig :-[

sube

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 27 jun-07 kl 15:04 »
Ang dräktigt shettis ston.
Det naturliga (i vilt tillstånd) för en, dräktig, Shettis är att under vintern tunna ur och fram emot våren lägga på sig när grönskan kommer och då även fölet växer som mest och behöver mer näring.
_ jag och flera uppfödare försöker efterlikna det så gott det går.. vilket inte alltid är lätt. = )
Har du en tjej som inte är alltför gammal och dessutom inte ger di under vintern så borde hon mer än väl klara sig på "bara" hö.
Ge som sagt ett hö som är skördat sent och låt henne få fri tillgång. Ofta äter dom mkt första tiden men det brukar klinga av och rör på henne, när hon inte ömmar förståss, du kan köra med henne eller gör som jag.. jag Cyklar med mina ston.
Har hon anlag för fång så är det bättre för magen att hon hela tiden får gå och pilla i höt än att du kraftfoder utfodrar henne.. då blir näringsintagen väldigt i obalans över dygnets alla timmar.
Lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser