Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I stället för ved???  (läst 5045 gånger)

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
I stället för ved???
« skrivet: 22 sep-04 kl 10:13 »
Tjenare. Har alltid tyckt om böckerna av J.M. Auel: Grottbjörnens Folk, Hästarnas Dal, Mammutfolket, Stäppvandringen och Den Nionde Grottan. Det är nog de som fick mig att bli intresserad av miljön och allternativ medicin från början....

Hur som helst så använder de vid flera tillfällen torkat hästgödsel eller annan torkad spillning som brännsle att elda med. Någon stanns i böckerna eldar de t.o.m med torkade ben!
Undrar om det är nå'n som har erfarenhet av detta och om det är något som man borde överväga.
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Neiklot

• Gäst
Re:I stället för ved???
« Svar #1 skrivet: 23 sep-04 kl 20:19 »

I Indien använder dom torkade kobläddor som bränsleved.

Fast, där fryser dom inte, så det är nog för matlagning!  :)

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 23 sep-04 kl 20:38 »
Eldas det inte med bl a kodynga just för att det inte finns ved tillgängligt? Har svårt att tänka mig att hämta dynga hos grannen och bära in här i huset, men kanske skulle man prova. Bara för att bli en erfarenhet rikare...

Och visst fryser de i Indien! Det blir kallt som grisen där oxå.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-04 kl 21:22 »
Tack för inläggen!
Att använda skit att älda med kanske inte är något för den som
har gott om resurser och ett "fint" hus, men det kanske är bra
om man har brist på annat. jag ska nog ta och prova det i alla fall. Men skiten måste nog vara riktigt torr....
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #4 skrivet: 24 sep-04 kl 09:04 »
Du kan prova kottar och kvistar oxå, dem är gratis! Lättare tt plocka än bär...

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-04 kl 10:26 »
Du kan prova kottar och kvistar oxå, dem är gratis! Lättare tt plocka än bär...

Visst kan man det, visst kan man det!

Men det är inte tillräckligt med energi i dom.
Och du får lägga in nytt bränsle hela tiden.

Fast har man väl tänt fyr i spisen så kan man komplettera eller hur det nu stavas, med kottar!  ;D
Tallkottar är bättre än grankottar, fast färska (med kåda i) grankottar funkar bättre än torra.

« Senast ändrad: 24 sep-04 kl 20:18 av Neiklot »

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 24 sep-04 kl 19:00 »
Neiklot:
Du verkar vara en riktig kotteexpert!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 sep-04 kl 20:17 »

Har sysslar med friluftsliv sen jag ploppade ut i denna värld, och har frusit många vintrar när sovsäcken inte räckt till, så jag har haft tid över till att experimentera . :-)

(Om än i fruset tillstånd)  ;D

kurt

« Svar #8 skrivet: 30 nov-04 kl 08:23 »
Svenska bönder eldar med havre , så visst kan man elda med annat än ved.

jens.jackowski

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 mar-05 kl 22:09 »
ju där finns flera seriös sätt att elda med:

- Utmärkt ga tex. halma som är ihoppressad till pellets. En sont modernt panna sta i Vimmerby.

- Där finns även pellets (avsed för industriellt bruk) som är tillverkad utifran skiten fran djur och männinskor. Pga deras hög hall av allt mögliga ämmnen kräv speciell avgasrengöringssystem.

- I Soest sta en anläggning där den europäsika union elder upp vete i storskaliga sätt.

- Torvmull är en vanlig bränsel i Ireland. Men det ger mycket dalig energi.

mvh
jens

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 sep-05 kl 19:57 »
Den koskit som inte finner bruk till gas eller gödsling, går väl att elda med. Det pyr mest så för pannan inte idealiskt, men visst kan du steka ett ägg. Kampanjer pågår i länder som eldar med gödsel, att ta bioavfall istället och gödsla med dyngan.

Tidningspapper är inte alltid smart att flytta omkring, och göra sämre paper av, i varje fall inte så länge som en hel del ved som skulle kunna göras papper av ändå eldas.

Jag blöter mina och grannars tidningar i vatten, eldar under grytan med en del av pappret och när det är en massa gjuter jag briketter i en träram. När solen torkat dem, blir det ett fint bränsle, brinner med hetta och lämnar mycket lite aska. Prova detta om dyngberget inte är ett problem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpargubbe

• Gäst
SV: Re:I stället för ved???
« Svar #11 skrivet: 12 jan-09 kl 19:36 »
Den koskit som inte finner bruk till gas eller gödsling, går väl att elda med. Det pyr mest så för pannan inte idealiskt, men visst kan du steka ett ägg. Kampanjer pågår i länder som eldar med gödsel, att ta bioavfall istället och gödsla med dyngan.

Tidningspapper är inte alltid smart att flytta omkring, och göra sämre paper av, i varje fall inte så länge som en hel del ved som skulle kunna göras papper av ändå eldas.

Jag blöter mina och grannars tidningar i vatten, eldar under grytan med en del av pappret och när det är en massa gjuter jag briketter i en träram. När solen torkat dem, blir det ett fint bränsle, brinner med hetta och lämnar mycket lite aska. Prova detta om dyngberget inte är ett problem.

mycket intresant,, gjuta loggs av tidnings papper.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I stället för ved???
« Svar #12 skrivet: 12 jan-09 kl 21:30 »
Militärens rågkex funkar oxå bra att elda med..   ;D

I princip allt som e torrt går att elda med om det är biologiskt vill säga....

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trebreh

SV: I stället för ved???
« Svar #13 skrivet: 13 jan-09 kl 10:42 »
Att elda upp spannmål när det finns många människor som svälter förefaller mig inte vara rätt grej. Jag kanske inte är tillräkligt bra insatt i ämnet, men att elda med "mat" tycker jag inte är etiskt riktigt.
Sedan beror det naturligtvis på omständigheterna, dvs var man bor. I samband med avverkning eller gallring så lämnas mycket kvar i skogarna och i regel har skogsägaren ingenting emot om man tar reda på det som blir kvar efter man har tagit hand om timmer och massaved. Man bör naturligtvis fråga innan man ger sig in i andras marker. Jag har på detta sätt klarat av min vedförsörjning. Dessutom så får man härlig motion och frisk luft.
Antagligen så är hantering av ved även trevligare än att ta hand om gödsel, som för övrigt gör större nytta i grönsakslandet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser