Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  griskött  (läst 1944 gånger)

Torsabjörke

griskött
« skrivet: 20 jun-07 kl 21:19 »
En lite fråga från en som är lite grön. Brukar ni vetrinärbesiktiga ert kött innan ni äter det. Pratar man med folk i allmänhet så måste man testa för trikiner etc. Vi har hittills inte gjort det eftersom vi tillagar köttet väl. Hur gör ni andra? ???
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

linderödssvin

Re:griskött
« Svar #1 skrivet: 21 jun-07 kl 10:31 »
Hej.
Jag har aldrig vet. besiktigat kött som jag själv ska äta upp.
Fick frågan om trikiner av en genbank som har linderödssvin så jag ringde till uppsala och pratade med en mycket trevlig herre som sa att det tydligen inte fanns ett enda positivt svar sen 70 talet på tamgris och endast 1/1000 positivt test på vildsvin. Han sa att chansen är otroligt liten att få trikiner i köttet.
M.v.h Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

Tord

• 3 st hästar samt 5 Får,höns, katter,hundar.
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 jul-07 kl 12:26 »
Tror att man är skyldig att besiktiga om du säljer köttet.
Så är det med viltkött.

TK
Livet på Landet:-)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jul-07 kl 16:58 »
Skyldig och skyldig....det hör väl till självbevarelsedriften..säljer du obesiktigat kött och nån blir rejält sjuk så ligger du ju rätt risigt till.Vi säljer bara kött som är slaktat och besiktigat på slakteri,då kan man sova gott.

Moumolia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-07 kl 10:39 »
trikiner i tam och vildsvin har hottats upp något rejät på sistone, känner några bönder som sköt ett antal vildsvin och bara slängde dom ut i skogen just för trikin rädslan. >:( >:(

lagar man maten ordentligt förintas alla bakterier ju

köper själv en 80kgs gris av en bonde varje år och skulle aldrig nånsin ens fråga om grisen är vet besiktad
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 10:41 av Moumolia »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #5 skrivet: 13 jul-07 kl 12:06 »
Trikin är en c:a 4 mm lång rundmask.

Leif

Moumolia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-07 kl 13:10 »
Trikin är en c:a 4 mm lång rundmask.

Leif

desto mer protein då

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 13 jul-07 kl 13:15 »
desto mer protein då

Ja om dom är döda vid förtäring, annars får man själv maskar som kryper i de egna vävnaderna.

Det är därför Judar och Araber inte äter griskött. En gammal regel från den tid man inte kunde förvara, eller tillaga köttet på säkert sätt.

Leif

Fridolf2

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 jul-07 kl 14:05 »

lagar man maten ordentligt förintas alla bakterier ju

köper själv en 80kgs gris av en bonde varje år och skulle aldrig nånsin ens fråga om grisen är vet besiktad
Nej, det är väl mycket möjligt att du kan laga till kött ordentligt..men hur ska jag veta det när jag säljer? Allt för många kan ju tyvärr inte så mycket om hur mat ska lagas till. Säg att den t.ex skulle råka ha salmonella,och du provsmakar köttfärsen rå.. Skulle du inte heller då fråga om den var besiktigad?

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser