hej atteforcratte
synd att bin skall avlida bara pga att de ej hittar sin bostad
det är ju härliga små insekter som vi har i vår tjänst.
De säger att hunden ser upp till husse, katten ser ner på husse, grisen betraktar oss som sin jämlike.
Vete fasen var vi skall placera bina på den skalan, men de lär väl knappast bli tamare under vår livstid, vi får nog vänta några miljoner år till och då är inte jag kvar längre.
De är dock trevliga ändå, jag gillar deras surr och somnar ofta varma sommardagar när jag sitter i bi-avdelningen i trädgården sommartid. Skönt att sova lite middag.
Barn betraktar att "sova middag" som något avskyvärt, med tilltagande ålder har jag kommit på att det passar mig mycket bra, och som sagt så gör jag det ofta i trädgården till binas surrande.
(Det ovanstående gäller ej tonåriga barn, de verkar kunna sova nästan jämt. Utom fredagkväll när det händer något kul på stan, då har de hur mycket ork som helst...)
jag brukar denna metoden vid de flesta drottningbyten, det enkla tilltalar mig och antagningen brukar vara 100%
bra ibland att avvakta, ett par dagar extra innan tillbakaflytt av ungbina ur gamla kupan, men ej avvakta för länge, då har ungbina börjat bli flygbin och då är man tillbaka på ruta ett...
och så gillar jag att ha nytt vax i yngelrummet, så ett drottningbyte på detta sätt vartannat år känns bra.
Lycka till.