Jag håller med att informationen är den absolut viktigaste punkten både när det gäller att köpa som att sälja.
När vi har "kundbesök" så brukar vi först ta en fika och prata om grisens beteéne och en massa annat. Vi brukar också ha en liten "skrämselpropaganda" för att kunden ska bli väl införstådd i hur grisar kan vara. Är det dessutom familjer som har allergi, så talar vi alltid om att grisen inte är allergisäker även om många allergiker tål dom.
Det måste finnas en plan B så att de inte behöver göra sig av med grisen om dom reagerar med allergi.
Vi säljer dessutom aldrig till folk som bor i lägenheter och är borta hela dagarna.
Ska grisen bo ute på heltid så ska dom vara två.
Vi informerar även om alla lagar och regler som rör "grishållning"
Efter det så går vi ut och tittar på de vuxna grisarna först. Vi förklarar deras språk dom har mot varandra och att grisen kommer att beté sig likadant mot oss människor.
Tyvärr så är det många som tror att grisen har blivit "aggresiv" bara för att den markerar med att slå med käften, när det igentligen bara är ett naturligt beteénde. Man måste lära sig "grisiska" för att förstå vad grisen säger och gör för att kunna uppfostra den på rätt sätt.
Redan där kan kunden få en aha-upplevelse på hur grisen kan fungera i familjen.
Vi presenterar alla grisarna med ålder och personligheter. Storlekarna och utseendet varierar mycket bland våra grisar och jag tycker att det är viktigt att förklara att även den sötaste lilla kulting kan bli ett stort monster.

Sist går vi och tittar på kultingarna.
Även inom kullen kan man se hur tuffa kultingarna är mot varandra. Vi visar dom olika detaljer i beteendet för att de skall förstå vad jag menar och vad dom har att förvänta sig.
Sen brukar jag alltid fråga:
Kommer ni att älska denna lilla söta kulting när den har blivit stor, envis och grinig?
(jag syftar alltid till min 13 åriga kastrat som är modellen "Klappa mig gärna , men rör mig inte"

)
Ett kundbesök hos oss tar ca 3-4 timmar då det är mycket att förklara.
Vi vet också att man inte kan ta emot så mycket information på en gång, så vi skickar alltid med kunden ett häfte med det som vi har pratat om som en liten påminnelse.
När jag ser hur olika folk reagerar så händer det även att jag avråder dom från att skaffa en minigris. Jag har nekat en hel del.
Jag är inte ute efter att sälja så många kultingar som möjligt, utan det viktigaste för mig är att mina kultingar OCH kunder ska få ett så bra liv tilsammans som det bara går.
Priset på minigriskultingar har ökat markant dom senaste 5 åren. (jag har fött upp minigrisar i 12 år och har sett utvecklingen)
På den tiden låg snittpriset på 400-700 kr.
Idag ligger den mellan 2000-3000 kr, vilket jag tycker är bra.
Kunderna har också börjat att först vikten vid att köpa sin gris från dom seriösa uppfödana.
Minigrisvärlden är på väg åt rätt håll, men det är lång väg kvar.

Visst skulle man önska att priset kunde ligga lika högt som på t.ex. hundar, men eftersom det inte finns någon standard eller möjlighet att skaffa andra meriter på minigrisen (utställningsresultat, mentaltest, bruksprov m.m.) så tror jag inte att vi kommer att kunna komma högre upp än till max 5000 kr inom den närmaste framtiden.
Minigrisen har faktiskt kommit upp i prisklasser som det finns på många raskatter utan att det finns meriter på dom.

Det gäller att informera även dom som bara tar en kull för att dom tycker att det är roligt att det även koster en hel del pengar och att det är mycket arbete även efter att man har sålt sina grisar. (kundsupport)
Jag räknade ut att en kull med 6 st kultingar (3 av varje kön) kostar ca 10,000 kr att föda upp. Då har jag räknat från betäckning av suggan till leverans. Foder, strö, elkostnad för värmelampa, vaccinationer, kastrering, avmaskning, avskabbning m.m.
Det har fått många nyblivna "uppfödare" att tänka efter en extra gång innan det tar en kull och förstå att man kan ta betalt utan att skämmas.

En minigris är ju så mycket mer än bara en liten gris.
