Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När tar ni bort "gamla" höns/ höns som slutat värpa?  (läst 15297 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: När tar ni bort "gamla" höns/ höns som slutat värpa?
« Svar #40 skrivet: 17 feb-09 kl 18:21 »
Våra får gå kvar så länge de vill.

Ofta så slutar inte de värpa förrän de är 11-12 år, det enda som händer är att de lägger lite mindre ägg.
Ruvar gör de hela livet har jag märkt även fast de själva knappt värper längre.

Hade en höna som blev 15 år och hon la i stort sett ett ägg varje dag förutom på vintrarna.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #41 skrivet: 21 feb-09 kl 12:48 »
Ärligt är det så att ni andra låter dom gå kvar till slutet ?
Vi har tagit bort våra gamla höns efterhand när de slutat värpa eller värpt ägg som knappt håller ihop (trist med äggröra i redena  :P). Någon enstaka äldre höna brukar vara kvar av nostalgiska skäl, men i övrigt har de gamla fått lämna plats åt nya förmågor. Vi vill kunna hämta ägg och ta fram kycklingar och det blir svårt när flera inte värper längre. Har heller inte lust att bygga extra hönshus till pensionärerna...

Susanne
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #42 skrivet: 07 dec-09 kl 22:36 »
- Ta bort?
- När de slutar värpa?

Jag har alltid "tagit bort", d.v.s. begravt mina höns när de dött av ålderdom. I allmänhet har de fortsatt att både värpa och ruva hela livet = uppemot 10-12 årsåldern

Sunt hönshus, sund mat och riktiga viloperioder ger optimala förutsättningar til ett långt sunt hönsliv :-)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #43 skrivet: 07 dec-09 kl 22:55 »
 :D

Ja, som sagt så går de så länge de vill här med... Tycker det är taskigt att ha ihjäl någon som tjänat en hela livet med ägg.  :( Sedan när man inte orkar mer, nej då blir man avrättad?  ::) Och som sagt, ofta så värper de vääääldigt länge med, stor fet myt om det där med att t.ex. hybrider från hönserier slutar lägga ägg efter 2-3 år. Idag var jag ut och plockade 5 stora bruna ägg på 100g + ifrån mina ca10 bruna lohmann som är ca 5-6 år gamla nu. ;D Imponerad över att de lägger i detta skitväder och mörker ens. :D Men glad!

Även fler av gamlingarna i blandgruppen har satt igång, en av mina 9 åringar t.ex. ;D 1-2 åringarna kniper däremot igen. ;D  :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #44 skrivet: 08 dec-09 kl 21:03 »
Bravo! Låter medmänskligt och sunt i mina öron - eftersom vi inte har dem enbart som produktionsdjur utan lantrasdjuren får leva och utvecklas till de stora personligheter de är då de får chansen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Prosit

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 08 dec-09 kl 21:38 »
Välkommen tillbaka Kicki!

Jag har en sexåring här. Har inte sett några ägg sen i somras och skulle vilja ha plats för yngre förmågor men nacka henne?! Aldrig! Hon är så fet så benen skulle gå av om jag försökte och äta? Nej du! Som sagt man nackar inte en gammal trotjänande dam inte. punkt. Det blir nog pensionärshem här så småningom.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Daaniel

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 08 dec-09 kl 21:52 »
Här kommer dem få gå hela livet tills dem tuppar av. ;)
Kanske kommer dem gamla få hoppa in i blandras flocken så nya avelsmaterial kan komma in i avelsgrupperna. men ta bort dem, aldrig!

johe71

« Svar #47 skrivet: 09 dec-09 kl 10:59 »
de senaste åren har jag utökat min flock, så jag har inte ställts inför det problemet... än... men nu börjar jag nå maxnivån för vad jag tycker att mitt hönhus klarar av i antal hönor.  Jag kommer att ha en flock på ca 40 individer, vilket är vad jag ungefär har nu.

Så nästa år så har jag två val (att bygga ett större hönshus eller att låta hönsen bli mer trångbodda är inte några realistiska alternativ)
1) låta alla gamla hönor leva och inte skaffa några kycklingar
2) slakta ur några av de äldsta individerna och skaffa en kull kycklingar

mina äldsta höns är kanske 5 år, eftersom de kan leva till de blir minst 10 år, kanske till och med mer än 15 år innan de dör naturligt, så skulle jag alltså inte kunna skaffa några kycklingar på 5-10 år om jag inte gjorde mig av med några hönor

och både jag, och inte minst min 3-åriga dotter, vill ha kycklingar, alltså kommer jag att behöva göra mig av med några höns, att det blir de gamla hönsen som "termineras" känns naturligt då de värper färre ägg än en unghöna och att få ägg är faktiskt en av de främsta anledningarna till att jag har höns

det känns faktiskt inte konstigare att slakta ur några gamla höns än det gör att jag slaktar ungtupparna som är överflödiga på höstkanten

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #48 skrivet: 09 dec-09 kl 11:24 »
Ett alternativ till är ju att sälja några av de gamla hönorna billigt till någon som söker mest för sällskap (finns ju flera alternativ på veganer som vill ha höns men de vill inte äta äggen). Och många äldre höns älskar att ruva om de har de generna så om personen är ute efter någon surhöna men inte kräver att hon ska lägga mycket ägg passar ju en sådan äldre höna till en sådan person.

Jag själv har fått många förfrågningar om jag kan sälja någon gammal höna för de tyckt den varit fin och vill bara ha den som sällskap och prydnad, men jag släpper absolut INTE mina gammelhöns jag har nu, de är mycket speciella, haft dem sedan jag var ca 6år gammal. Barndomshöns... :P
« Senast ändrad: 09 dec-09 kl 11:26 av Linkoso »

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #49 skrivet: 12 dec-09 kl 02:55 »
2 år låter kort, ffa. med tanke på de större köttraserna.
Jag brukar "rensa" i min lilla flock var 3-4 år ungefär, då är det fortfarande ok kött ( Brahma/Faveroll ) som duger till annat än kokning.
Tupparna brukar jag ta vid ca 1 - 1½ år.
Gamla Helga ( Brahma ) är nu snart 8 år och värper lite när hon vill... ::) men hon kommer att få vara kvar tills hon själv slutar sina dagar, det var min första höna och hon är uppväxt i min o makens bröstficka... :)

// Manne

I torsdags blev gamla Helga ( 10 år ! ) tagen av en rovfågel... tråkigt slut på hennes pensionärsliv.
trodde att jag skulle slippa dessa fåglar i centrala stockholm..
Nu är en ny tupp på väg hem till oss ( kommer med tåg på söndag kväll !! ) hoppas att han kommer att vakta hönsen lika bra som den "gamle" tuppen som jag tyvärr var tvungen att slakta för ett tag sedan.

// Manne
« Senast ändrad: 12 dec-09 kl 03:00 av Manne »
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #50 skrivet: 12 dec-09 kl 14:36 »
I torsdags blev gamla Helga ( 10 år ! ) tagen av en rovfågel... tråkigt slut på hennes pensionärsliv.
trodde att jag skulle slippa dessa fåglar i centrala stockholm..
Nu är en ny tupp på väg hem till oss ( kommer med tåg på söndag kväll !! ) hoppas att han kommer att vakta hönsen lika bra som den "gamle" tuppen som jag tyvärr var tvungen att slakta för ett tag sedan.

// Manne

AHA! Är det ni som ska ha långe rangelman? En gul colombia ungtupp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser