de senaste åren har jag utökat min flock, så jag har inte ställts inför det problemet... än... men nu börjar jag nå maxnivån för vad jag tycker att mitt hönhus klarar av i antal hönor. Jag kommer att ha en flock på ca 40 individer, vilket är vad jag ungefär har nu.
Så nästa år så har jag två val (att bygga ett större hönshus eller att låta hönsen bli mer trångbodda är inte några realistiska alternativ)
1) låta alla gamla hönor leva och inte skaffa några kycklingar
2) slakta ur några av de äldsta individerna och skaffa en kull kycklingar
mina äldsta höns är kanske 5 år, eftersom de kan leva till de blir minst 10 år, kanske till och med mer än 15 år innan de dör naturligt, så skulle jag alltså inte kunna skaffa några kycklingar på 5-10 år om jag inte gjorde mig av med några hönor
och både jag, och inte minst min 3-åriga dotter, vill ha kycklingar, alltså kommer jag att behöva göra mig av med några höns, att det blir de gamla hönsen som "termineras" känns naturligt då de värper färre ägg än en unghöna och att få ägg är faktiskt en av de främsta anledningarna till att jag har höns
det känns faktiskt inte konstigare att slakta ur några gamla höns än det gör att jag slaktar ungtupparna som är överflödiga på höstkanten