Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra ruvhöns ?  (läst 2835 gånger)

småbruk-gunnel

• Gäst
bra ruvhöns ?
« skrivet: 18 jun-07 kl 01:32 »
Finns det raser som är väldigt duktiga som ruvhönör, så att man kan lägga alla äggen man vill ha kläckta under en höna ?
Hur många ägg klarar hon i så fall?

orloff

• Gäst
Re:bra ruvhöns ?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-07 kl 07:05 »
Dvärg Kochin, Silkeshöns och Svarthöns är bra ruvare bl.a. Klarar ca 10-12 ägg av sina egna storlekar ungefär.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 jun-07 kl 08:42 »
Jag tänkte lite i samma banor (att ha ruvhöns för att slippa äggkläckningsmachin) finns där hönsraser med starkt ruvinstinkt bland dom svenska lantraserna ?

winn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 jun-07 kl 09:32 »
Orpington är en ras som gärna ruvar och så har dom väldigt lugnt temperament.
//winn

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 jun-07 kl 10:02 »
Kindahönan är oxå en ruvvillig ras.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 10:47 »
Gotlandshöns är duktiga ruvare!! ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mammut

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-07 kl 11:39 »
 :D Mina Brahmahöns är ruvtokiga och kan ruva många små ägg åt gången eller runt 10-14 av sin egen storlek.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser