Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med kanin  (läst 7833 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Re:Börja med kanin
« Svar #40 skrivet: 25 jun-07 kl 00:08 »
Ursäkta, menade Djurskyddsmyndigheten.
info på denna sidan: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4061

Nu var jag duktig och läste, men:
det verkade väldigt lite, 0,7 m2  till en gotlänning, även till en hona med ungar är det inte mer.

Ni som har mycket erfarenhet: om jag vill vara lite mer generöst vilka mått/storlek är bra att ha för mina Avelshanar och för mina honor plus ungar ?

Ungarna behöver ju inte skutta omkring så mycket efter dom har lämnat mamman, dom ska ju bli feta, så dom ska inte få mer plats än nödvändigt, men avelsdjuren kan ju har lite mer plats.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 25 jun-07 kl 00:12 »
Nu var jag duktig och läste, men:
det verkade väldigt lite, 0,7 m2  till en gotlänning, även till en hona med ungar är det inte mer.

Ni som har mycket erfarenhet: om jag vill vara lite mer generöst vilka mått/storlek är bra att ha för mina Avelshanar och för mina honor plus ungar ?

Ungarna behöver ju inte skutta omkring så mycket efter dom har lämnat mamman, dom ska ju bli feta, så dom ska inte få mer plats än nödvändigt, men avelsdjuren kan ju har lite mer plats.

Ju mer ungarna skuttar omkring desto mindre "fett" blir det på dem, och desto mer "kött". Så plats är aldrig av ondo. Men i genomsnitt så är 120cm x 60cm tillräckligt för en gotland/NZ
« Senast ändrad: 25 jun-07 kl 00:13 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #42 skrivet: 25 jun-07 kl 02:09 »
Vilket är 0.72 kvm. Det låter bara mindre än vad det sen ser ut.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #43 skrivet: 25 jun-07 kl 09:35 »
Vilket är 0.72 kvm. Det låter bara mindre än vad det sen ser ut.

Instämmer
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #44 skrivet: 25 jun-07 kl 10:14 »

Hej!

Motion är ju bra för människor, och borde i konsekvensens namn även vara nyttigt för kaniner.  
Ungdjuren ska ha plats att röra sig på, det är kaninkött man vill ha, och inte kaninfett.

Edgar

Norrsken

• -
« Svar #45 skrivet: 25 jun-07 kl 23:05 »
Hej!

Motion är ju bra för människor, och borde i konsekvensens namn även vara nyttigt för kaniner.  
Ungdjuren ska ha plats att röra sig på, det är kaninkött man vill ha, och inte kaninfett.

Edgar

Precis min tanke! Dessutom är själva drivkraften att hålla djur för att äta upp dem att de ska ha ett bra liv! Det skulle inte kännas bra att trycka ihop dem bara för att de ska bli feta :P

Nu är ramen till burarna jag bygger 180x90, så det borde räcka även om man skaffar en större ras. Det verkar bli en hona och hane av gotländsk härkomst till att börja med, så funderar jag på att ha en hona till av annan ras och testa korsningar..

Tänker göra deras krypin en bit över mark och därigenom frigöra markyta och ge dem en trevlig utkikspost! Har för mig att jag läst nån stans att kaniner gillar att sitta högt och spana.. Vad tror expertisen? Hur stort bör man göra detta krypin?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 26 jun-07 kl 14:37 »
(Hm, expertis nja...  :P )
Ja, 99% av mina kaniner gillar att sitta högt och spana!

Mina krypin är ca 30*40 cm och ungefär lika höga. Ibland är det bara en utsiktshylla. Måten beror på vad för spillvirke som finns hemma. Gör gärna två "dörrar", de gillar att ha en bakväg ut.
Landsflykting i storstan...

Norrsken

• -
« Svar #47 skrivet: 26 jun-07 kl 19:32 »
 :-*Tack för tipsen! Då blir det en bakväg oxå!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Börja med kanin
« Svar #48 skrivet: 23 aug-09 kl 17:56 »
går det att ha kaniner på marken på vintern. Dvs om man har en betesbur som har rätt mått och som har en bohåla och en hylla. Går det då att ha buren stående på marken. Det blir en meter snö där jag bor men jag menar kan kaninen leva så. Blir ju mycket mindre jobb med rengörning i så fall. Jag menar förbudet är ju mot nätbotten i upphöjda burar. Men om man låter bli att höja upp buren och har betesburen stående på marken året om. Mår kaninen bra då ?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #49 skrivet: 24 aug-09 kl 07:49 »
Betesutrymmet kan stå på marken men buren där kaninen sover måste vara upphöjt från marken så att den kommer ifrån kylan och kan värma sig nånstans. För övrigt har kaniner inget problem med vare sig kyla eller snö sålänge den har en torr och dragfri plats att retirera till. Jag har haft en belgisk jätte som bodde i hundgården ett helt år, han kunde hoppa in i hundkojan och värma sig men låg för det mesta utsträckt i snön.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #50 skrivet: 24 aug-09 kl 12:36 »
Betesutrymmet kan stå på marken men buren där kaninen sover måste vara upphöjt från marken så att den kommer ifrån kylan och kan värma sig nånstans.
Jag har två betesburar som har en bohåla var som är en planka upphöjd över marken. Alltså cirka 12 cm upphöjd. Räcker det.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #51 skrivet: 24 aug-09 kl 13:19 »
Om snön blir en meter djup så kanske bohålan bör vara lite högre upp än 12 cm från marken... Annars blir det ju en snögrotta, och det var väl kanske inte det som var tanken med en "upphöjd boplats"...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 24 aug-09 kl 13:25 »
Man brukar dra gränsen vid 70cm. Blir samtidigt lättare att mocka då.

Charlotte

• -
« Svar #53 skrivet: 24 aug-09 kl 14:07 »
Det smartaste är att bygga lite högre än vad normalt snötäcke är där man bor, tror jag. Om man tänker ha kaniner utomhus på vintern på ställen där det kommer mycket snö tror jag riktiga uteburar med ben är enklast. En betesbur måste ju flyttas för att inte bli full av skit under en hel vinter. Och det tror jag blir svårt. Dom kaniner jag har haft i oisolerade utrymmen så att det frusit på vintern har helt enkelt fått djupströbädd som jag städat ur de dagar det är varmt nog att få loss skiten.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser