Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med kanin  (läst 7834 gånger)

Norrsken

• -
Re:Börja med kanin
« Svar #20 skrivet: 22 jun-07 kl 19:47 »
Kaninerna har precis så mycket plats som du ger dem, även i en sexfackare. Det enda du behöver hålla reda på är att kvm är tillräckligt stora för den storleken av kanin. Det står angivet på SJV`s hemsida. Dock blir det svårt med utegång i en sexfackare..om du inte gör stegar på sidorna förståss :)

Tack alla söta och rara som tar er tid till alla undringar! :-*

Jag vill ju gärna att kaninerna ska kunna röra lite på sig.. Hur mycket rörelsebehov har de? Är det så att man ska skaffa sånt där koppel och gå ut med dem (ser nästan lite fånigt ut :P). Mina tankar just nu är att bygga två burar ca 1 x 1,2 m, med upphöjt "fack" dit kaninen ska kunna ta sig själv, och nån slags plattform för den att sitta och kolla omgivningarna. Det är nog det bästa jag kan åstadkomma i den trädgård jag har.. Funkar en sån bur för en hona med ungar? Har en fundering på att ha en hane i en liknande bur men med något mindre markyta. Jag funderar alltså på att hålla två honor och en hanne. Gissar att om honorna får två kullar var om året så är det nog ganska lagom. Och då kan man ju försöka styra det hela så att kullarna inte kommer samtidigt.. Eller borde man göra den ena "hon-buren" större än den andra, och låta den som har/ska ha ungar få bo i den större?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 22 jun-07 kl 20:45 »
..eller..för tusiken! Jag kan ju näta in balkongen!! Den används ändå inte till mycket, och där skulle nån kanin kunna ha det ganska bra! :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 22 jun-07 kl 20:59 »
..eller..för tusiken! Jag kan ju näta in balkongen!! Den används ändå inte till mycket, och där skulle nån kanin kunna ha det ganska bra! :D

Ingen brist på ideér  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 22 jun-07 kl 21:44 »
Ingen brist på ideér  ;)

Nej! Jag är ivrig! Aningen för ivrig.. :P Var och köpte virke att bygga burar av idag efter jobbet, och.. Bauhaus var stängt, så jag puttrade iväg till cooop. Virke fanns, jag plockade på mig lämpliga dimentioner, for hem och.. Det var gran! :o ;D ::) Ta me tusan omöjligt att spika i! Kvistar överallt, och ändträ som spricker och har sig.. Jag känner igen sonens otålighet i mig själv, bara med den skillnaden att det är lite mer legitimt när man är tre.. :-[

Men jag tror faktiskt inte att balkongen är så dum plats! Näta in halva (den delen med tak) så kan jag ha kanin där. Bara att ställa dit lite hus för dem, och nåt att klättra på så tror jag att det kan bliriktigt bra! Så kan jag använda den takfria halvan av balkongen till krukdlingar.. Gnuggar händerna inför nästa sommar ;)
« Senast ändrad: 22 jun-07 kl 21:48 av drömmare »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 22 jun-07 kl 21:53 »
Ivrighet kan vara ett gissel...var också så i början men det avtar  ;)

Bättre att vänta och köpa material som är lättarbetat, annars är risken att man tappar sugen. Lycka till iaf  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 22 jun-07 kl 22:05 »

Bättre att vänta och köpa material som är lättarbetat, annars är risken att man tappar sugen. Lycka till iaf  :)

Ehh.. jag märkte det.. :-[ Lovar bättring, ska hålla mig i skinnet, och vänta till storhelgen är över ;)

Men.. vad jag förstått har du inte tappat sugen! Du verkar ju riktigt rutinerad!! Nästan guru i ämnet 8)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 22 jun-07 kl 22:08 »
Ehh.. jag märkte det.. :-[ Lovar bättring, ska hålla mig i skinnet, och vänta till storhelgen är över ;)

Men.. vad jag förstått har du inte tappat sugen! Du verkar ju riktigt rutinerad!! Nästan guru i ämnet 8)

Nejdå   :-[
Har bara ett genuint intresse, och det tappar jag nog inte i första taget..är van vid motgångar  :-[

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 22 jun-07 kl 22:19 »
Nejdå   :-[
Har bara ett genuint intresse, och det tappar jag nog inte i första taget..är van vid motgångar  :-[

Genuint intresse brukar generera en hel del kunskap! :D Jag som "inte ens nybörjare" är tacksam att kunna ta del av dina och andras erfarenheter!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 22 jun-07 kl 22:24 »
Genuint intresse brukar generera en hel del kunskap! :D Jag som "inte ens nybörjare" är tacksam att kunna ta del av dina och andras erfarenheter!

Jo det är en fördel, man blir mer "lättlärd" då  :-[
Hjälper så gärna till så bara fråga på du.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #29 skrivet: 23 jun-07 kl 10:50 »
Det står angivet på SJV`s hemsida.

??? Jag är ju inte bra på att söka nåt på nätet, men på www.sjv.se hittade jag ingenting om Kaniner eller kaninburar även när jag hade "kanin" som sökord.
Vad gör jag fel?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 23 jun-07 kl 11:48 »
Ursäkta, menade Djurskyddsmyndigheten.

info på denna sidan: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4061
« Senast ändrad: 23 jun-07 kl 11:50 av Kimma »

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 23 jun-07 kl 15:33 »
Jag kollade lite på länken och.. :o läste att det räknas som yrkesmässig håålning om man hyser och utfodrar mer än sex kaniner per år. Sex kaniner Det överstiger man ju så fort man får ungar!! Det måste väl ändå röra sig om vuxna djur då?

Sen står det att bara betesburar får ha nätbotten. Är betesburar då det samma som markburar? Jag hade tänkt ha nät i botten, så inte kaninerna gräver sig ut. Men självklart vill jag inte att kaninerna ska stå på upphöjt nät, utan det kommer att ligga direkti mot marken. Blir jag olaglig om jag bygger nåt sånt?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 23 jun-07 kl 15:41 »
Jag kollade lite på länken och.. :o läste att det räknas som yrkesmässig håålning om man hyser och utfodrar mer än sex kaniner per år. Sex kaniner Det överstiger man ju så fort man får ungar!! Det måste väl ändå röra sig om vuxna djur då?

Sen står det att bara betesburar får ha nätbotten. Är betesburar då det samma som markburar? Jag hade tänkt ha nät i botten, så inte kaninerna gräver sig ut. Men självklart vill jag inte att kaninerna ska stå på upphöjt nät, utan det kommer att ligga direkti mot marken. Blir jag olaglig om jag bygger nåt sånt?

Jag antar att det menas med vuxna djur.

Och nej du är inte olaglig om du har betesburar med nät i botten. En betesbur står på marken (får jag hoppas) alltså samma som markbur.

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 23 jun-07 kl 15:54 »
Jag antar att det menas med vuxna djur.

Och nej du är inte olaglig om du har betesburar med nät i botten. En betesbur står på marken (får jag hoppas) alltså samma som markbur.

;DJo, jag tror nog att det kan vara lite svårt för kaninerna att beta genm nät om det är några decimeter upp :o

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #34 skrivet: 23 jun-07 kl 15:55 »
;DJo, jag tror nog att det kan vara lite svårt för kaninerna att beta genm nät om det är några decimeter upp :o

Jo...eller så får de vänta länge tills det goda kommer upp genom hålen..taskigt läge liksom  ;)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #35 skrivet: 23 jun-07 kl 17:54 »

Nej!  
Yrkesmässigt är det om kaninerna bidrar till din försörjning, enligt vissa regler. Sedan finns det något som kallas för större omfattning. Det gäller om du hyr ut mer än 6 kaniner, eller har mer än 6 kaniner som någon annan äger.

Har varit uppe tidigare, se http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=19;action=display;threadid=20012;start=0

Edgar

Shadow

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 jun-07 kl 22:46 »
Är väl kanske för trött eller allmänt trög... men...
Hur många kaniner får jag alltså ha utan att det blir struligheter?

Har för mig att det kom någon ny lag för något år sedan om att man får ha högst 6 djur hemma. Min f.d. granne som hade en massa reptiler var tvungen att söka tillstånd hos... nån myndighet. Han hade redan tillstånd för reptilerna, men alltså för att antalet överskred 6 varelser.

Shadow, med smågrus i ögonen... :-\

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #37 skrivet: 24 jun-07 kl 13:26 »
om jag har fattat det rätt så gäller det om du hyr ut eller "hur in" mer än 6 kaniner på ett år. jag ringde till djurskyddsmyndigheten och frågade och sa att jag längre fram skulle föda upp lite knainer för kött, mestadels för hemmabruk, och det verkade inte kräva något tillstånd. men det är väl lite olika i olika kommuner...... men jag vet att varberg är en väldigt krånglig kommun, så om det går bra här så borde det fungera överallt....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Norrsken

• -
« Svar #38 skrivet: 24 jun-07 kl 21:20 »

DONE 8) Och det helt utan avsikt! Tog sonen med till coop forum, och de råkade ha nät. Så, inspirationen tog fart, och jag handlade på mig betydligt mer än jag räknat med. Men inget ont som inte har nåt gott med sig. Ramen jag med stor möda spikade till lade jag ut på gräsmattan, och såg då att jag hade mer utrymme än jag trott. Så byggplanerna är reviderade! Och kaniner är på g, verkar bli gotlänningar.. Ska hamra och spika för allt vad jag är värd i veckan. Tyvärr gillar inte grannarna att man gör det på kvällen :-X

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #39 skrivet: 24 jun-07 kl 23:41 »
DONE 8) Och det helt utan avsikt! Tog sonen med till coop forum, och de råkade ha nät. Så, inspirationen tog fart, och jag handlade på mig betydligt mer än jag räknat med. Men inget ont som inte har nåt gott med sig. Ramen jag med stor möda spikade till lade jag ut på gräsmattan, och såg då att jag hade mer utrymme än jag trott. Så byggplanerna är reviderade! Och kaniner är på g, verkar bli gotlänningar.. Ska hamra och spika för allt vad jag är värd i veckan. Tyvärr gillar inte grannarna att man gör det på kvällen :-X
Nackdelen med att "bo i stan"  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser