Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med kanin  (läst 7877 gånger)

Norrsken

• -
Börja med kanin
« skrivet: 17 jun-07 kl 15:49 »
Nu startar jag en ny tråd, trots att jag läst "dummies" tråden. Men jag är lite sugen på att prova ha hushållskanin. Mest för att prova på detta med djurhållning, och hur jag klarar att äta upp egna djur. Kaniner verkar vara bra djur att börja med har jag fått för mig..

Ingen storproduktion, utan kanske en till två honor, så kanske man behöverhålla egen hane? Hur mycket utrymme tycker ni krävs? Jo, jag har läst lite, men det passar inte min filosofi med såna där pytteytrymmen. Jag vill att de ska kunna röra lite på sig. Jag tänkte i så fall bygga burar i våning, med ett litet "hus" upp till, och nåt lite markyta.. Men det trängs ju med odlingen på min lilla radhustäppa. Är det bara att ge upp tanken att ha kanin när man bor i radhus? (Men vissa har ju sällskapskanin i lägenhet så..?)

Och hur gör man med slakten? Finns det nån chans att få tag i nån som kommer och hjälper till med det, eller kan man fara till nåt slakteri? Jag skulle helst vilja kunna göra det hemma! Har jag uppfattat karln min rätt så har han nog tagit någon kanin av daga i sitt hemland. Men jag skulle gärna vilja ha lite insyn i detta med slakt innan jag sitter där med tio kaninungar..

Och hur gör man med vintern? Jag vill att kaninerna ska kunna bo ute, rekomenderas någon speciell ras som tål svenska vintrar?

Många frågor blir det när tankarna börjar snurra ;). Jag är tacksam för svar, och så får jag fundera vidare och se vart det bär hän..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
Re:Börja med kanin
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 19:28 »
Jag känner en kille som bor i radhus och föder upp kaniner,burarna syns inte och han har en specialsoptunna för gödsel.Han har tillstånd av kommunen att ha kaniner men tyvärr så är det grannar som klagar,konstigt nog inte dom närmaste.Att slakta och äta är en känslig fråga,inte skulle det kännas så aptitligt att äta upp en kanin som man vet vilken den är eller var.Jag stoppar dom i frysen så vet jag inte vilken det är jag äter upp,annars så kan man byta med någon.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jun-07 kl 21:58 »
Ja det är ju det som man inte vet i förväg hur man kommer att reagera på, att äta egna djur. Men samtidigt så skulle det inte kännas helt fel att veta helt säkert att djuret man äter har haft ett bra liv, vilket är svårt om man inte haft koll på dess liv.. Svår fråga att svara på innnan man provat.. Och det är ju därför det känns så viktigt detta med slakt, att man kan se till att det går bra till, att djuret inte blir stressat eller lider. Döden är en viktig del av livet, och den måste gå fint till, även för djur som skall ätas.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 17 jun-07 kl 22:28 »
Jag började med kaniner i en villaträdgård och slaktade bakom bersån. Inälvor och benrester får man slänga i soptunnans kärl för oganiskt avfall. En kaninslakt låter inget såvida du inte skadar kaniner eller slår fel så grannarna lär knappast märka nåt. Mina grannar tyckte väl det var lite konstigt men accepterade det så länge de slapp se det. Bygger man en sexfacksbur och målar den grön syns den knappt och det grannarna inte vet har de inte ont av.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 22:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 22:46 »
Drömmare !
 Det låter, som om din dröm är på väg att uppfyllas. ;)
Om du har en till två honor så räcker det nog gott och väl
för att tillgodose en familj med färskt kött året om.

Att du bor i radhus är väl inget hinder ? även om täppan är liten så är det nog snarare vilket bursystem du väljer, som avgör vilken kanindensitet du kan ha.

Vad det gäller slakten, så kanske du vet någon som jagar hare, fråga i så fall om han inte skulle kunna hjälpa dej med slakten, om inte, kontakta mej.
Skillnaden mellan kaninslakt och harslakt är att kaninen flår man direkt vid slakten. Kaninen behöver inte hänga mer än ett dygn.

kaninen klarar sej alldeles utmärkt ute vintertid, huvudsaken är att dom har en dragfri och torr plats att vara på. viktigt är att dom har fri tillgång till grovfoder ( hö/halm )
vatten bör fyllas på 1-2 ggr/dygn, viktigare är kanske att ge dom rikligt med rotfrukter under kallaste perioden.
( kaninens vätskebehov tillgodoses genom rotfrukterna )
kaniner som vistas ute även vintertid får en mycket tät och fin päls.

Vilken ras du väljer spelar mindre roll ,men eftersom  det är i productionssyfte du har tänkt hålla kanin, så är en större ras att föredra. ( annars blir det så lite kött )
En bra köttraskanin, som är mycket lättslaktad är franskvädur, (Fv)
Andra raser är New Zeland red,( NZ) Blue Winer (BW) , Svensk Lantras. (Sl)
samt andra raser i denna vikt klass.

Mvh   icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

småbruk-gunnel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 00:53 »
Varför är franskvädur lättslaktad ?

Och Gotlandskanin är bättre som nybörjarkanin, tycker jag.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 18 jun-07 kl 01:55 »
Ja det är ju det som man inte vet i förväg hur man kommer att reagera på, att äta egna djur. Men samtidigt så skulle det inte kännas helt fel att veta helt säkert att djuret man äter har haft ett bra liv, vilket är svårt om man inte haft koll på dess liv.. Svår fråga att svara på innnan man provat.. Och det är ju därför det känns så viktigt detta med slakt, att man kan se till att det går bra till, att djuret inte blir stressat eller lider. Döden är en viktig del av livet, och den måste gå fint till, även för djur som skall ätas.

Jag resonerar precis som du Drömmare. Och visst är det så att man inte i förväg vet hur det känns. Första gången så kändes det i mina knän i alla fall. Man vill ju göra rätt.

Kanin upplever jag som det djur man kan slakta lugnast. Har man pysslat lite med dom så blir dom inte stressade av att hanteras. Då man själv matat dom, så vet man vad dom har ätit och vad man själv sen stoppar i sig. Sånt känns bra.

När det gäller grannar, så har väl var och varannan unge en kaninbur i villa eller radhusträdgårdarna? Och om du bär in en kanin och klubbar den i köket, lägger nog ingen märke till ens. Det kommer ju hela tiden nya kaniner  :-[

Jag har varit nöjd med mina gotlänningar. Kanske tillväxten är lite sen, men med billigt foder så jämnar det ut sig. Och kostnaden är så liten ändå till ett par hushållskaniner att andra värden som etik och känsla för vad som står på bordet överbygger den kostnaden. Och så får dom så spännande skinn. Runt 40 st. till slakt borde ni få från två honor i alla fall.

Gott är det i vare fall. Väldigt gott!

Våmhuskullan

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jun-07 kl 11:28 »
såg igår i en tråd ang storlekar på hona/hane vid parning...alltså att honan KAN vara mindre än hanen...
jag har alltid trott att hanen skulle vara den minsta rasen för att honan ej skulle få problem med födsel..
fast det är en myt alltså?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 18 jun-07 kl 11:59 »
såg igår i en tråd ang storlekar på hona/hane vid parning...alltså att honan KAN vara mindre än hanen...
jag har alltid trott att hanen skulle vara den minsta rasen för att honan ej skulle få problem med födsel..
fast det är en myt alltså?

Vet inte var denna tro kommer ifrån men det finns inget som styrker att honan skulle få svårare med förlossningen om hanen är större. Överallt utomlands i kaninbesättningar används bara större hanar. Jag har även provat det själv utan att för den delen få några problem. Möjligtvis kan man få färre ungar i en kull om hanen är procentuellt mycket större än honan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Våmhuskullan

• -
« Svar #9 skrivet: 18 jun-07 kl 12:25 »
okej....jag som verkligen kollat JÄTTENOGA att hanen varit mindre  ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 18 jun-07 kl 12:44 »
okej....jag som verkligen kollat JÄTTENOGA att hanen varit mindre  ;D

Då kan du sluta vara så noga nu då  ;D

Våmhuskullan

• -
« Svar #11 skrivet: 18 jun-07 kl 13:39 »
du menar jag ta in badrumsvågen från stallet  8)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 18 jun-07 kl 14:26 »
du menar jag ta in badrumsvågen från stallet  8)

Helt klart, den blir så dammig därute i alla fall  ;)

icko

• Skåne
    • Ickos
« Svar #13 skrivet: 18 jun-07 kl 14:35 »

Och Gotlandskanin är bättre som nybörjarkanin, tycker jag.

Svaret är:   Fransk vädur har som ras mycket hud, det är detta som gör att den är mer lättslaktad än andra raser.

Man skulle kunna seja att pälsen är ett par nr. för stor  ;D

Mvh   icko
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 18 jun-07 kl 15:31 »
Citera
Helt klart, den blir så dammig därute i alla fall  

alltså...jag har nog aldrig haft en badrumsvåg inne  :-[  i huset alltså...

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 18 jun-07 kl 17:46 »
Drömmare !
 Det låter, som om din dröm är på väg att uppfyllas. ;)
Om du har en till två honor så räcker det nog gott och väl
för att tillgodose en familj med färskt kött året om.

Att du bor i radhus är väl inget hinder ? även om täppan är liten så är det nog snarare vilket bursystem du väljer, som avgör vilken kanindensitet du kan ha.

Först tack till alla för psoitiva svar! Jag börjar tro att det faktiskt kan vara möjligt att börja så smått prova på djurhållning! :D

VIlket bursystem.. Det har jag funderat lite på.. Jag vill helst att kaninerna har lite utrymme att röra sig, så jag hade tänkt nåt med markkontakt och "hus" en våning upp. Jag tänker alltsåha kaninerna utomhus året om. Hur funkar det att få ungar ute? Jag hade tänkt att samtliga burar ska duga till att få ungar i. Fast om man har en hanne behöver ju itne han den standarden ;)

Vad tror ni om 1x1 m i markplan, med ramp upp till ett litet hus? Hur stort behöver huset vara? Efter att ha läst i "dummies"tråden om raser funderar jag på vit lant om det inte blir fransk vädur.. Tänkte inreda under huset när honorna ska få ungar. Hanen kanske får något mindre markyta. Vilken typ av nät ska man ha till kaninerna? Det kan ju vara lite knepigare att jaga kaninungar i några veckor i ett radhusområde ;)!

Icko, tack för erbjudandet om slakthjälp. Nu är jag inte norrbottning längre, men har du nåt ärende till huvudstaden så..

småbruk-gunnel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jun-07 kl 19:04 »
Svaret är:   Fransk vädur har som ras mycket hud, det är detta som gör att den är mer lättslaktad än andra raser.

Man skulle kunna seja att pälsen är ett par nr. för stor  ;D
                                   Mvh   icko

Så  vad  du  menar  är  att  den  är  lätt flådd  ?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 19 jun-07 kl 10:45 »
VIlket bursystem.. Det har jag funderat lite på.. Jag vill helst att kaninerna har lite utrymme att röra sig, så jag hade tänkt nåt med markkontakt och "hus" en våning upp. Jag tänker alltsåha kaninerna utomhus året om. Hur funkar det att få ungar ute? Jag hade tänkt att samtliga burar ska duga till att få ungar i. Fast om man har en hanne behöver ju itne han den standarden ;)

Vad tror ni om 1x1 m i markplan, med ramp upp till ett litet hus? Hur stort behöver huset vara? Efter att ha läst i "dummies"tråden om raser funderar jag på vit lant om det inte blir fransk vädur.. Tänkte inreda under huset när honorna ska få ungar. Hanen kanske får något mindre markyta. Vilken typ av nät ska man ha till kaninerna? Det kan ju vara lite knepigare att jaga kaninungar i några veckor i ett radhusområde ;)!

Det går utmärkt att ha kaninerna utomhus året om. Om de skall få ungar utomhus bör det vara plusgrader, men jag har haft en gotlandshona som fick ungar i 20 minus och det gick bra. FV och raskaniner är väl dock lite känsligare jämfört med lantraser.

Tänk på att göra en ordentlig redlåda så att inte ungarna kravlar eller trillar ut på marken om buren har markkontakt. Svårt för småbebisar att ta sig upp för en ramp  ;)

Bäst är ett kraftigt nät med rutor på 2,5 cm ungefär.

Så  vad  du  menar  är  att  den  är  lätt flådd  ?

Det är lätt att dra av skinnet vid slakt, går på några sekunder jämfört med tex en gammal gotlandshane  ;)
Landsflykting i storstan...

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 21 jun-07 kl 23:13 »
Jag började med kaniner i en villaträdgård och slaktade bakom bersån. Inälvor och benrester får man slänga i soptunnans kärl för oganiskt avfall. En kaninslakt låter inget såvida du inte skadar kaniner eller slår fel så grannarna lär knappast märka nåt. Mina grannar tyckte väl det var lite konstigt men accepterade det så länge de slapp se det. Bygger man en sexfacksbur och målar den grön syns den knappt och det grannarna inte vet har de inte ont av.

Hur mycket plats har kaninerna i en sexfacksbur, och hur gör man med rastningen om man har sådan? Lite av vitsen för mig är att kunna ge djuren ett bra liv, och jag hoppas att man kan göra det trots att man inte har så gott om plats.. Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag tror att jag sätter igång att bygga burar i helgen, så får jag leta kaniner så fort burarna står färdiga.. Ytterligare en fråga, vilken grovlek på nätet till burarna rekomenderas? Och hur var det med nät i botten, är det tillåtet i markplan? Vill ju inte att de små liven gräver sig ut, och tomten här är så stenig att det är svårt att i förväg veta hur djupt det går att gräva..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 22 jun-07 kl 10:20 »
Kaninerna har precis så mycket plats som du ger dem, även i en sexfackare. Det enda du behöver hålla reda på är att kvm är tillräckligt stora för den storleken av kanin. Det står angivet på SJV`s hemsida. Dock blir det svårt med utegång i en sexfackare..om du inte gör stegar på sidorna förståss :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
torpjens, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser