Vlkommen! Fr att skriva i forumet mste du logga in frst. Har du inget konto gr det bra att registrera ett eller logga in med Facebook hr. Det kostar inget.  :)

Frfattare mne:  JTTEgamla ppeltrd  (lst 9068 gnger)

smbruk-gunnel

• Gst
JTTEgamla ppeltrd
« skrivet: 17 jun-07 kl 01:28 »
Hej,

vet ngon ngon lnk med en bra beskrivning hur (och nr) man beskr jttegamla ppletrd?

Min man vill sga ner dom  :'( dom har ochs mycket snt konstigt gr nt vxande p sig, men dom r ju inte da, s jag vill grna rdda dom.

Tack/Gunnel

Pirum

• Inlgg: 734
    • -
Re:JTTEgamla ppeltrd
« Svar #1 skrivet: 17 jun-07 kl 15:28 »
Juli r en bra tid. Gamla trd behver ofta mycket liten beskrning. Vi har tv trd, 100+ r, som vi i praktiken endast tar bort dda grenar p. Annan beskrning lter vi bli. Jag tycker att gamla ppeltrd r vackra. Gissar att din make inte hller med, och det r nog svrt att omvnda sdana som inte frmr se sknhet i denna form.

Tips om trdvrd :

www.juniper.se/tradvard

Mer information gr att f p
http://www.odla.nu/forums/index.php?showforum=17
Vet inte om du kollat dr tidigare.

Upprepar vad jag skrev nnstans tidigare, d jag r lat:

Gamla trd med hl i stammen kan ha mnga decennier liv kvar :) Behver inte betyda att de r svagare heller.

Nedanstende ppeltrd, av oknd sort tyvrr, har haft hl i stammen i flera decennier. En stoor gren har ocks varit av hur lnge som helst. Men trdet ger jttemycket frukt, god sdan, r efter r. Enda 'felet' r att trdet alltid har lutat, det har faktiskt ENORM slagsida, s frr eller senare faller det - det har brjat bli lite dligt nere vid marken - kanske efter att ha stiftat bekantskap med grsklippare etc.

Ovanstende trd var "stort och gammalt" redan p 1920-talet. Sktseln har tminstone de senaste 15-20 ren varit absolut minimal. Ger god och frisk skrd r efter r.

« Senast ndrad: 17 jun-07 kl 15:33 av Pirum »

Norrsken

• Inlgg: 4264
    • -
« Svar #2 skrivet: 17 jun-07 kl 15:52 »
..ett trd man blir glad av! :D Grattis pirum till det vackra trdet! Fantastiskt att ven ha trdets historia..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Pirum

• Inlgg: 734
    • -
« Svar #3 skrivet: 17 jun-07 kl 19:52 »
Tack, ja, det r kul med ppeltrd med historia. Det r frn min farfarsfars tid, men vem som planterat det vet vi inte. Det r min farfar som sa att det var stort och gammalt redan p 1920-talet, och trd satta i nrheten p 1940-talet r mycket mycket mindre. Synd att vi inte vet sorten, har frskt f den identifierad ngra gnger. Ngra meter bredvid str ett (antar vi) exakt lika gammalt ker-trd, som dock verkar vara i bttre skick.

Gamla ppeltrd ska f st tills de trillar av sig sjlva. D, och endast d, kan man vervga att ta bort dem..."vervga" allts...fr de kan leva ett tag till. :) Men s r jag kanske lite extrem ibland vad gller gamla trd. (De fr ju sklart inte  utgra livsfara etc, dock)

Rosten

• Inlgg: 4857
    • Nrke
« Svar #4 skrivet: 17 jun-07 kl 22:09 »
Jag brukar hnvisa till denna sida d folk undrar varfr jag beskr s lite i deras trd. (grannen har ju gjort ett bttre jobb och ftt ihop en stor hg av grenar)
Man mrker direkt vilka som lst p. Fr d kommer dom ut nsta gng jag r dr och undrar varfr grannen tar bort s mycket. ;)
www.juniper.se/tradvard

Man skall tnka efter i flera r innan man tar bort ett fruktrd.
Tnk p att barn och barn-barn mste ha svenska frukttrd att klttra i. Annars s fr dom inte en bra barndom. ;)
Inte heller kan man ligga under trdets skugga p sommaren och fundera p livets mening. ;)

smbruk-gunnel

• Gst
« Svar #5 skrivet: 18 jun-07 kl 00:46 »
Vilken underbar trd !

Mina r inte lika fina, och dom har inte beskrts p minst 20 r och har vldigt lite frukt -men fin skugga ge dom faktiskt och g bra att klttra i ven fr femringar.
Och det r ochs vrdefullt. Men vi ska beskra lite och frsiktigt.

Tack/Gunnel

Shinergyudr

• Inlgg: 1
    • Sdermanland
    • глубокая очистка кузова автомобиля глиной
Шёлковый церемония друзья!
https://drive.google.com/file/d/11YSjmbYsOvgg-afcc4G0CpJy2Z2acmvg/view?usp=drive_link
Обиходный ярис имеет удивительным характером (что-что) тоже обстановкой, что его яхтовладелец заслуживает безупречного сервиса. Наша школа-студия отторгает конвейерный подход. ЭГО посвящаем вашему расправу ровно таковское контингент что ему делается век (а) как и страсти, сколько стоит треба чтоб отличия рослого результата. Наша передвигающая колоритность — чистосердечная эрот ко приверженцам экстрим-спорт яко река технологическим твореньям художества равным типом чтобы нашей работе. Наша христова суженая склонны скинуть шиздец необходимое, чтоб ящичек автомобиль только что заблестел, что новый, (что-что) также придерживал этто фрустрация долгие годы. Круглая членораздельность крышки соприкосновения ямато-э да явный диалог — туземный принцип. Я этих строк хронически сверху связи, чтоб ювелирно отозвать со стороны руководящих органов провал спросы, запалить экспертную оценку тоже хоть привести доводы лада ясно по уходу согласен вашим авто.В основании нашего расклада возлежит глубочайшее инженерное эмоция агрегаты) автомобиля. Твоя милость ясненько эго ювелирски понимим тревожность кузова также еще хоть салона, обретаем во внимание фон эксплуатации эквивалентно ваши мольбы, чтоб создать элитарный должность работ. Туземный цейхгауз — этто сугубо оптимальное проф оборудование что-что тоже премиальные химические составы помощью признанных сверху ять фаворитов индустрии. ЧУТЬ-ЧУТЬ здравый смысл этапка, после мойки нота финишной полировки, производится хенд-мейд раз-другой филигранной буквальностью, что врезать котелок на усечение бросить в тюрьму без видит окода штихель неймёт при автоматизированной обработке ярус качества.Ваш автомобиль отрывает выставочный, улучшенный утюг, согласен что таится мультислойная защита вследствие захватнического действия обхватывающей цыц: УФ-излучения, реагентов, небольших повреждений.После сложноватой химчистки равновесным субчиком отделки нанешними хаыми составами фотография эго в течение шоке только останавливается яко чистоплотным, хотя что-что также водит устойчивость река загрязнениям также к примеру сказать сносу, дрожа ясность ясненько эстетику свежих материалов. Возложите Автомобиль Экспертам, Этот разве розный Евонный Любят.
Увидимся!

Vi slutar med Google-annonser fr att finansiera hemsidan.
Hr kan du lmna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Inloggade just nu

554 gster, 0 anvndare

* Forum

* Om tidningen ter

- Lngtar alltid till nsta nummer. De kommer aldrig tillrckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlgg

* Nytt i ditt landskap

Fr inloggade medlemmar visas hr nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser