Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför avlivningshotad??  (läst 1959 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
Varför avlivningshotad??
« skrivet: 15 jun-07 kl 04:32 »
 :-X
« Senast ändrad: 20 jul-07 kl 18:09 av Mmmm »

Kicki87

• Gäst
Re:Varför avlivningshotad??
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 11:19 »
De tror att de lättare blir av med djuren om de skriver att de är avlivningshotade.. folk med dåligt samvete köper dom så de kan känna sig duktiga sen

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 11:28 »
Ja, just det undrar jag - varför skriver man egentligen "avlivningshotad" i en annons?

Har undrat över precis samma sak...... ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 15 jun-07 kl 11:32 »
Jag satt och funderade ett tag på det du skrev om! Det finns olika orsaker tror jag och ofta är en anledning inte helt renodlad. Kanske man skriver avlivningshotad just för att vädja till folks medlidande, precis som du skriver. En annan aspekt är att det finns en hel del djur som kanske kan vara till nytta för andra, tex om någon vill ha in nytt blod bland sina höns, men om ingen nappar så åker han i grytan. Håller med dig om att termen avlivningshotad inte behöver vara med i detta sammanhang!

Däremot håller jag inte med dig att man dömer ett annat djur till döden bara för att man tar ett av de "utdömda" djuren. Ofta är det ju så att de som bestämt sig för att skaffa en hund, katt, höns etc åker till en uppfödare och köper ungdjur! Dessa unga, friska och härliga djur kommer alltid till någon. Däremot de äldre, mindre fagra och ibland vanvårdade djuren har inte samma chans. Man ska absolut inte gå till överdrift och rädda allt som räddas kan!!! Och att avla vidare på "sämre kvalité" (om man får kalla det så?) ska man också tänka sig för att INTE göra!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jun-07 kl 20:07 »
Jag har kanske inte använt just det ordet, men väl "senast söndag (ett exempel), annars till slakt".
Min avsikt har varit att få eventuella intressenter att höra av sig lite snabbare. Just för att det varit omöjligt för mig att behålla djuret längre än så. (Oftast tuppar och pga osämja i flocken och efter ett ANTAL :P annonser.)
Det har däremot aldrig varit min mening att vädja till någons samvete. Det vore att lägga över ett problem på nån annan, inte min stil.

Men jag förstår nu att det lätt kan missuppfattas.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-07 kl 22:43 »
Jag tror att folk skriver  så för att vädja till potentiella köpare att köpa detta stackars djur som annars kommer dö...
Jag fastnar inte för sådana säljargument.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #6 skrivet: 16 jun-07 kl 00:10 »
Inte jag heller.

Det är inte heller sagt att en köpare som köper ett djur med enda målet att "rädda" det från döden, är en bra ny ägare till djuret.
Why be normal when you can be yourself?

Insanity

« Svar #7 skrivet: 16 jun-07 kl 03:10 »
Har sett på en del hästannonssidor om hästar som hotas med slakt inom kort om ingen köpare dyker upp.

Som grädde på moset är priset långt över vad slaktvärdet är på djuret.

Varför kan man inte vänta på att en bra köpare ska dyka upp? Varför avlivar man hellre än att vänta kanske nån extra vecka eller månad och kanske ger djuret ett långt liv därefter.

Jag hade hellre skänkt min häst/eller annat djur till en bra vettig människa än att avsluta dess liv
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jun-07 kl 03:48 »
Fast det ska nog mycket till innan jag ger bort någon av mina hästar. Då ska det vara till någon jag känner väl, i närheten. Annars blir de lätt vandringspokaler eller hamnar på en slakttransport söderut.  >:(

Hellre tar jag då bort hästen i fråga, det tycker jag är mitt ansvar som djurägare. Att sälja en fånghäst billigt tex, till någon som kanske inte riktigt förstått vad den omsorgen innebär i tid och pengar, eller rentav tröttnar efter ett tag och säljer den vidare. Och "glömmer" berätta om fången... Det vill jag inte ha på mitt samvete.

När man säljer ett djur förlorar man ju genast kontrollen och bestämmanderätten över det, oavsett hur man än försöker försäkra sig om att det är till rätt hem.

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 16 jun-07 kl 13:06 »
Jag avlivar hellre ett djur än riskerar att det får vandra runt eller inte kommer att få det omhändertagnde den förtjänar.
men att hålla på och skriva avlivningshotad i annonser är för mig ganska oetiskt och riktar annonser åt fel typ av person.
Sedan tycker jag inte det är så farligt om tex 10 vanvårdade katter avlivas. De får ju iaf. sluta sitt lidande och kommer att ha det bra i katthimlen utan hemska minnen och skräck för att återigen bli vanvårdad.
det är iaf. min syn på saken.
PS. jag hjälper gärna till och tar hand om katter som har farit illa men jag skaffar dem inte via en "avlivningshotad" annons. DS

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jun-07 kl 17:57 »
Hm, jag har två katter från Örebro katthem och en gatuhund från Spanien. Känner mig varken bättre eller sämre som djurägare för det. Däremot är jag glad att jag fått just dessa skruttar att bry mig om och jag tackar min lyckliga stjärna att det har gått så bra som det har gjort!

Katterna är nästan för snälla och hunden en riktig "filbunke"=lugn, stillsam och klok. Jag har en "vanlig" svensk renrasig hund oxå, köpt från en svensk uppfödare för massa pengar. Det är ingen skillnad i den omtanke eller kärlek jag ger dom. Vad spelar det för roll var dom kommer ifrån?! Det viktiga är ju att jag tagit dom till mig och gjort dom till mina familjemedlemmar.

Sen kan jag hålla med om att ordet "avlivningshotad" missbrukas för att dra uppmärksamhet till just det aktuella djuret. Men alla uppfödare etc råkar väl nån gång ut för blivande köpare som inte är lämpliga? Oavsett om det är "avlivningshotade" eller helt "vanliga" djur.

/Dandelia

Angelica W

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jun-07 kl 18:31 »
Håller med om att det är lite konstigt att skriva "avlivningshotad" i annonser, det verkar som att det ordet används enbart för att skynda på processen med att hitta ett nytt hem. Har faktiskt hört en person säga rent ut att h*n bara skrev det för att "bli av med" djuret...

När det gäller djur som blivit vanvårdade så är jag lite kluven över vad som är bäst. Om djuret aldrig kommer att kunna leva ett fullgott liv (p.g.a fysiska och psykiska skador eller vad man ska kalla det) så är det självklart bäst att han/hon får vandra vidare. Finns det en chans att t.ex. hunden kan få ett långt och lyckligt liv så borde man dock ge det en chans. Jag tillhör den blöthjärtade skaran som inte kan säga nej när någon kommer med ett djur som har haft det mindre bra. Konstigt nog så har alla trivts och levt upp, vilket ibland har varit svårt att tro i början :).

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 jun-07 kl 18:50 »
Angelica: Där måste jag hålla med dig! Min spanska hund var en rädd liten ynk när han kom. Han tryckte sig intill mig och var osäker på främmande människor. Idag är han glad och framåt och har för länge sen förstått att folk är snälla. Han hälsar gärna på dom som vill. Han slänger sig på rygg och vill bli kliad på magen. Det är härligt att vara med om framstegen! :-)  Han har verkligen blommat upp!

Däremot finns en vanlig svensk hund i min närhet som bara blir värre och värre. Hundpsykolog har konstaterat att inget kan göras men ägarna vill inte släppa taget. Hunden bits utan förvarning och håller omgivningen på helspänn. Det går inte att sova i samma rum som han. När jag var hundvakt vaknade jag av att han högg mig. Honom skulle jag aldrig ta mig an eller rekommendera nån annan att försöka "få ordning på". I det fallet anser jag att det är för sent och det bästa vore att han fick somna in. Tyvärr anser inte matte att det är ett alternativ. Tänk er en annons på den hunden! "Sista chansen för hunden X", "vill DU rädda X" eller helt enkelt: "vi orkar inte mer, kan DU göra underverk?!" Hm... har faktiskt läst liknande annons om en hund som var aggressiv. Att inte våga ta det slutgiltiga beslutet om avlivning när det är nödvändigt, är ett svek mot sin hund.

/Dandelia

Angelica W

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jun-07 kl 19:56 »
Den svenska hunden som du beskriver, Dandelia, är ett sånt fall där det verkar bäst att avliva (tyvärr). Dels är det farligt för människor runtomkring, dels kan det inte vara lätt för hunden heller. Tänk att vara så otrygg och rädd (för i grund och botten så är det det som orsakar problemen) hela tiden :'(. Det är alltid ett svårt beslut att ta, fast ens bästa kompis förtjänar faktiskt att man är stark nog att göra det. Har varit med om det själv många gånger själv...
Samtidigt så tycker jag att folk ger upp för lätt när det gäller såna problem. Visst finns det "obotliga" fall, men många skulle också kunna formas om med mycket kärlek, tid och tålamod. Och professionell hjälp ;). Fast det verkar som att "din" hund har fått träffa en hundpsykolog och fått det klargjort att han är "obotlig". Det är bra gjort av ägarna, det visar att de iaf bryr sej! Sorgligt nog finns det folk som aldrig skulle kasta bort pengar på sånt...

Vad roligt att läsa om spanjoren :). Vi har upplevt liknande med våra två rumänska hundar, speciellt med den första. Idag är de båda två som hundar ska vara: glada, framåt och fulla av bus ;D. Fast i vissa situationer märks det att de har varit med om otäcka saker. Det kommer de nog aldrig bli av med riktigt.

Och nu blev det visst lite off-topic :-[.

Lusa

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 jun-07 kl 13:56 »
min åsikt om saken är att antingen avlivar man eller så omplacerar man. ta den tid det tar att omplacera, finns inte tiden, avliva, skulle aldrig placera om ett jdur till någon i orsak av att jag slipper avliva! vill man finna ett bra hem, då får det ta den tid det tar, vill man bara hitta ett hem för att slippa avliva.. uppenbarligen tycker man djuret är värt att avlivas, då kan det lika gärna bestämmas så istället för att bli vandringspokaler..

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 17 jun-07 kl 14:24 »
min åsikt om saken är att antingen avlivar man eller så omplacerar man. ta den tid det tar att omplacera, finns inte tiden, avliva, skulle aldrig placera om ett jdur till någon i orsak av att jag slipper avliva! vill man finna ett bra hem, då får det ta den tid det tar, vill man bara hitta ett hem för att slippa avliva.. uppenbarligen tycker man djuret är värt att avlivas, då kan det lika gärna bestämmas så istället för att bli vandringspokaler..
Orsaken till avlivning behöver inte ligga hos individen som behöver omplaceras. Det kan tex vara osämja i flocken, platsbrist etc, och då finns kanske inte tid eller plats. Inte under goda förhållanden och under oöverskådlig tid.
Det kan också vara att ägaren blivit hastigt sjuk. Många orsaker finns och alla har olika förutsättningar att hysa övertaliga djur.

Ingen vill väl avliva sina friska djur om man kan omplacera, ibland behöver man däremot tydliggöra att det brådskar.
De 150 hönorna i denna tråden är väl ett mycket gott exempel på det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 jun-07 kl 21:40 »
För min del gör det samma om det skrivs så eller inte. Jag står med fötterna så pass på jorden att jag inte faller för djuret är avlivningshotat.. Jag i min enkelhet trott att man skriver så för att dom är det........ ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lusa

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 jun-07 kl 13:29 »
Orsaken till avlivning behöver inte ligga hos individen som behöver omplaceras. Det kan tex vara osämja i flocken, platsbrist etc, och då finns kanske inte tid eller plats. Inte under goda förhållanden och under oöverskådlig tid.
Det kan också vara att ägaren blivit hastigt sjuk. Många orsaker finns och alla har olika förutsättningar att hysa övertaliga djur.

Ingen vill väl avliva sina friska djur om man kan omplacera, ibland behöver man däremot tydliggöra att det brådskar.
De 150 hönorna i denna tråden är väl ett mycket gott exempel på det.

Osämja i flocken och platsbrist är något man kan och Ska förbereda sig på, därför inte försvarbart att börja avliva djur hastigt. har man djur får man vara beredd på såna saker (inte platsbrist dock, det kontrollerar man ju själv) och kunna ordna med djuren utan att behöva avliva på studs  ::)

Blir man sjuk är en annan femma.. men jag antar att alla dom annonser där folk vill göra sig av med "något eller några djur annars avlivning" inte handlar om att ägaren hastigt insjuknat.

Vill ingen ta hand om ens djur, så får man ju avliva dom.. men det kan man väl ta efter man försökt .. tycker inte det är nödvändigt att skriva det i annonsen.. tycker det ser slarvigt ut..  antingen eller.. inget värde..
« Senast ändrad: 18 jun-07 kl 13:32 av Lusa »

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 18 jun-07 kl 15:49 »
Osämja i flocken och platsbrist är något man kan och Ska förbereda sig på, därför inte försvarbart att börja avliva djur hastigt. har man djur får man vara beredd på såna saker (inte platsbrist dock, det kontrollerar man ju själv) och kunna ordna med djuren utan att behöva avliva på studs  ::)

Vem säger att man skall avliva hastigt/"på studs" ??? ??? ???

Lusa

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 jun-07 kl 20:08 »
Vem säger att man skall avliva hastigt/"på studs" ??? ??? ???

har man tiden så behöver inte avlivning vara ett alternativ, för dom festa djur går att omplacera, det är bara en tidsfråga, därför antar jag att dom som redan i annonsstadiet planerar avlivning inte tänker låta det gå särskilt lång tid för att bli av med djuret = hastigt
« Senast ändrad: 20 jun-07 kl 10:29 av Lusa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser